printlogo


کد خبر: 262699تاریخ: 1402/2/23 00:00
وزیر حمل و نقل عمان با مهرداد بذرپاش در تهران دیدار کرد
خط کشتیرانی ایران - عمان

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان از برگزاری نشست کشورهای عضو توافقنامه عشق‌آباد برای اجرایی شدن مفاد آن خبر داد و بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین 2 کشور تاکید کرد.
عصر چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و سعید بن حمود المعولی، وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور عمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
بذرپاش در حاشیه این دیدار درباره مذاکرات بین 2 کشور و همکاری‌های آتی بر پیگیری و اجرایی شدن توافقنامه عشق‌آباد و عزم 2 کشور برای اجرایی شدن آن تاکید کرد و گفت: در گذشته در قالب موافقتنامه عشق‌آباد مذاکرات مناسبی بین ایران و عمان وجود داشت. موافقتنامه عشق‌آباد بین کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، عراق، ایران و عمان منعقد شده که موافقتنامه راهبردی است. از این رو، توافق شد در سطح وزرای این اعضا یا در ترکمنستان، یا در ایران و حتی در عمان نشستی برگزار شود تا آخرین توافقاتی که در نشست‌های قبلی انجام شده است را برای اجرایی‌تر شدن پیگیری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات عمان با محوریت فعالیت‌های بندری، اقتصادی و تجاری توافقات خوبی انجام شده است. از این رو مقرر شد ۲ کشور با محوریت بندر شناس در عمان و بندرعباس در ایران بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند. وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان بازدیدی از بندرعباس و چندین بندر جنوبی کشورمان داشت و در این جلسه  اذعان کرد که ظرفیت‌های خوبی در بنادر ایران موجود است و  از این رو باید هر چه سریع‌تر روابط اقتصادی و دریامحور بین 2 کشور توسعه یابد. بذرپاش ادامه داد: بزودی این توافقات به مدیران بنادر جنوب 2 کشور ابلاغ  خواهد شد و در تلاش هستیم همکاری‌های اجرایی هر چه سریع‌تر آغاز شود.
* توافق ایران و عمان برای سرمایه‌گذاری در بنادر 2 کشور
وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری در بنادر عمان و توسعه حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌ها گفت: با وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات عمان موافقت شد تا موافقتنامه‌های قبلی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود و همچنین درباره سرمایه‌گذاری در بنادر عمان پیشنهاداتی از طرف ایران ارائه شد و در مقابل نیز کشور عمان پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار داشت که که منتظر پیشنهادهای قطعی کشور عمان هستیم. ما اعلام کردیم آماده همکاری با کشور عمان و میزبان سرمایه‌گذاری آنها هستیم.
* توسعه فعالیت‌های هوایی ایران و عمان
بذرپاش در ادامه گفت: توسعه فعالیت‌ها در بخش هوایی از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود. پیشنهاد تاسیس شرکت مشترک هواپیمایی ارائه و مقرر شد تا بررسی‌های لازم در این باره توسط ۲ کشور ایران و عمان انجام شود که نتیجه اعلام خواهد شد. موضوع اعطای آزادی پنجم و مجوز اعطای آزادی پنجم به شرکت‌های هوایی نیز مورد توافق قرار گرفت.
* توافق ایران و عمان برای صدور بیشتر روادید
وزیر راه و شهرسازی همچنین موضوع تسهیل در صدور روادید را از دیگر محورهای گفت‌وگوی ۲ کشور عنوان و اعلام کرد: با توجه به اینکه این روزها فعالیت فعالان اقتصادی ایرانی در عمان و حجم تردد فعالان اقتصادی و تجاری افزایش یافته نیازمند تسهیل روابط هستیم. در همین باره مقرر شد شرایط صدور روادید تا سقف ۱۲۰ هزار عدد در سال تسهیل
 شود.
* خط کشتیرانی ایران و عمان راه‌اندازی می‌شود
بذرپاش افزود: خطوط کشتیرانی مسافری که بین بندرعباس و بندرهای کشور عمان برای ترددهای مسافری در حال انجام است گسترش خواهد یافت. تلاش خواهیم کرد هر چه سریع‌تر خط کشتیرانی ایران و عمان را راه‌اندازی کنیم تا فعالیت اقتصادی آسان و تسهیل شود.
* سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عمان گسترش می‌یابد
وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان نیز ضمن تاکید بر تدوین و پیگیری توافقنامه جامع حمل‌ونقلی بین ایران و عمان از گسترش سطح روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور خبر داد. سعید بن حمود المعولی در حاشیه دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره جزئیات این دیدار ضمن اظهار خرسندی از سفر به ایران گفت: هدف اولیه سفر ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی ۲ کشور بود و درباره توافقات حمل‌ونقلی در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو شد که این گفت‌وگو نقش مهمی در ارتباط ۲ کشور ایفا خواهد کرد. از این رو ارتقای حجم و عدد و رقم تجارت بین ۲ کشور، هدف این سفر بود که قطعا پس از این گفت‌وگو مرکز روابط تجاری و اقتصادی ۲ طرف شکل خواهد گرفت. وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان توافقات ۲ کشور را بویژه ارتقای حمل‌و‌نقل در حوزه دریایی عنوان کرد و افزود: موضوع توافقنامه جامع حمل‌ونقلی که بین ۲ کشور وجود دارد را پیگیری کردیم. همچنین موضوع ارتقا و سرعت کشتی‌ها بین بنادر ایران و بنادر عمان نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
المعولی با اشاره به بازدید خود از بندرعباس گفت: این واقعیت که زمان دسترسی بین بندرهای ایرانی و بندرهای عمانی زمان کوتاهی است امتیازی برای گسترش و سرعت دادن بین کشتی‌ها و حمل‌و‌نقل کالا بین ۲ کشور سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

Page Generated in 0/0157 sec