printlogo


کد خبر: 262731تاریخ: 1402/2/24 00:00
امضای توافقنامه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین ایران و کشورهای عربستان و امارات
دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه

سیداحسان خاندوزی در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) در میزگرد بانک توسعه اسلامی با عنوان «ارتقای مشارکت‌های جنوب برای رهایی از بحران‌ها» گفت: اثرات مخرب بحران‌ها بر کشورهای جنوب فزاینده است، لذا تمرکز بر راهکارهای استراتژیک برای بهبود همکاری‌های فنی و انتقال دانش (همان‌گونه که اهمیت آن در شیوع «کووید -۱۹» برجسته شد) اثرات شگرف برای این‌گونه کشورها در رهایی از بحران به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که بسیاری از کشورهای جنوب در حیطه انتقال دانش و کمک‌های فنی دچار تحول شده و از گیرنده صرف به فرستنده صرف تبدیل شده‌اند، تقویت گفت‌وگو بین دولت‌های جنوب و طیف وسیعی از ذی‌نفعان با شبکه‌سازی و ارتباط بین مراکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی کشورها، به عنوان یک راهکار، ضروری به نظر می‌رسد.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: ایران یک مرکز همکاری‌های فنی بین‌الملل تحت عنوان مرکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی بین‌المللی در ساختار دولت ایجاد کرده که دارای پتانسیل‌های بالایی برای انتقال دانش و تکنولوژی است.
وی متذکر شد در این مقوله برخی توافقنامه‌های توسعه‌ای چندجانبه با عضویت غالب کشورهای جنوب نیز می‌تواند نقش کاتالیزور داشته باشد و این کشورها را در همکاری‌های جنوب - جنوب یاری رساند.
خاندوزی تاکید کرد: این بانک‌ها می‌توانند برای سرعت‌بخشی به این مهم، راهکارهای کاملاً جدید برگزینند و به جهت‌دهی مجدد و به گسترش راهکارهای موجود بپردازند.
وی اظهار کرد: یک نمونه از راهکارهای موجود رویکرد reverse linkage است؛ یک مکانیسم همکاری جنوب - جنوب، محصول بانک توسعه اسلامی است، این مکانیسم برای انتقال دانش و تبادل تجربیات فی‌مابین کشورهای عضو از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وزیر اقتصاد یادآور شد: مطابق اعلام ‌بانک، میزان پروژه‌های اجراشده تحت این مکانیزم به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد که منابع مالی آن به صورت ترکیبی از محل منابع بانک و کشور دانش‌فرست (provider) تامین شده است. با توجه به این مبلغ اندک، در حیطه مالی، باید با مشارکت‌کنندگان مالی اهداگران (donors) بالقوه، علاوه بر ارائه‌دهندگان خدمت مشورت شود و یک مکانیسم مالی قوی مانند ایجاد یک صندوق یا سایر راهکارهای مالی حتی تحت ابتکارات مشترک با سایر موسسات همکاری‌های جنوب - جنوب پیشنهاد شود.
وزیر اقتصاد کشورمان تاکید کرد: در عین حال بانک باید به همسویی استراتژیک منابع مالی اختصاص‌یافته از سوی خود با اولویت‌های بخشی و شرکتی‌اش نیز توجه کند و اطمینان یابد این منابع با اولویت‌های کاری بانک همخوانی دارد و می‌تواند نتایج ملموس ایجاد کند.
وی افزود: همچنین از نظر عملیاتی، برای تقویت سمت عرضه، یک رویکرد استراتژیک نیاز است، به نحوی که با مشارکت موثرتر و تعامل با طیف وسیع‌تری از کشوهای دانش‌فرست بالقوه بر اولویت‌های استراتژیک مشترک و ارائه راهکارهای نتیجه‌بخش برای مشتریان بانک در این زمینه تمرکز کند.
خاندوزی گفت: برای سمت تقاضا، شناسایی سیستماتیک‌تر نیازهای کشورهای متقاضی از طریق «سند همکاری کشوری» امکان‌پذیر است، به نحوی که نهایتا همکاری سه‌گانه جنوب- جنوب به نحو احسن اجرایی شود.
* اقدامات ایران برای مشارکت در افزایش سهام در سرمایه بانک توسعه اسلامی
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ایران به عنوان یکی از سهامداران ارشد بانک توسعه اسلامی در جهان اسلام اقدامات نهایی خود را در راستای مشارکت در افزایش سهام سرمایه این بانک اجرا می‌کند.
«سیداحسان خاندوزی» در حاشیه اجلاس ۲۰۲۳ گروه بانک توسعه اسلامی در جده با «محمد الجاسر» رئیس بانک توسعه اسلامی و مدیران ارشد این بانک دیدار کرد.
در این دیدار طرفین با اشاره به نقاط عطف همکاری‌های مشترک، بر رفع موانع و مشکلات مربوط در مسیر این همکاری‌ها تاکید کردند.
وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای رفع موانع همکاری‌های موجود از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بر تاکید رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌های مشترک با این بانک و رفع مشکلات و چالش‌های در مسیر این تعاملات اشاره کرد.
خاندوزی ادامه داد: به منظور حفظ حمایت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بانک در جهان اسلام، ایران به عنوان یکی از سهامداران ارشد بانک، اقدامات نهایی خود را در راستای مشارکت در افزایش سهام سرمایه بانک به مورد اجرا قرار داده و به‌زودی لایحه پیشنهادی دولت در این باره سیر مراحل تقنین را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.
* امضای توافق‌نامه سرمایه‌گذاری ایران و عربستان
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سالانه ۲۰۲۳ بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با محمد الجدعان وزیر مالیه این کشور دیدار کرد.
 وزیر مالیه عربستان سعودی در این دیدار با ابراز خشنودی از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان گفت: امیدواریم گام‌های سریعی در روابط با ایران برداشته شود.
وی افزود: لازم است در این مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر 2 کشور برداشته شود.
الجدعان با اشاره به فرصت‌های بزرگ تعاملات و همکاری بین ۲ کشور ابراز امیدواری کرد به زودی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران را در ریاض ملاقات کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین 2 کشور استقبال و اظهار کرد: توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان، بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است.
خاندوزی با بیان اینکه تسهیل پیوندهای اقتصادی وظیفه دولت‌هاست، گفت: این روابط دوجانبه نه تنها از منظر اقتصادی، بلکه در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.
* تنظیم موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و مالیاتی بین ایران و امارات
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران همچنین در حاشیه اجلاس سالانه هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی با وزیر امور مالی امارات عربی متحده ملاقات کرد.
طرفین در این ملاقات بر افزایش حجم همکاری‌ها در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کردند.
در این ارتباط مقرر شد به‌زودی اقدامات مقتضی به منظور تنظیم موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین طرفین به مورد اجرا قرار گیرد.
«محمد ابن هادی‌الحسینی» در این ملاقات ضمن اشاره به تاثیر مثبت از سرگیری روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در منطقه گفت: حجم تجارت بین ۲ کشور حدود ۴۰ برابر افزایش یافته است.
این حجم تجارت در زمینه‌های مختلف حاکی از رشد طبیعی و خوب مناسبات و تعاملات ایران و امارات است و نقش دولت‌های طرفین تشویق تجارت و تسهیل آن از طریق توافقنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف است و لازم است در توافقات موجود ۲ کشور بازنگری‌هایی انجام شود.

Page Generated in 0/0067 sec