printlogo


کد خبر: 262732تاریخ: 1402/2/24 00:00
اخبار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:
برای توسعه چابهار معطل هندی‌ها نخواهیم ماند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد کشور بعد از مدت‌ها سال ۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت ۷۰۰ میلیون دلاری را تجربه کردند، این در حالی است که سال قبل آن تراز تجاری مناطق آزاد منفی ۱۰ میلیون دلار بود. حجت عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به حضور مناطق آزاد در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ایران، گفت: مناطق آزاد تجاری و صنعتی در 2 بخش توانمندی‌های خود را نمایش دادند، بخش اول محصولات صادراتی است که منجر به عقد قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌هایی با تاجران خارجی می‌شود و بخش دیگر معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق است. وی افزود: مهم‌ترین اتفاق در نمایشگاه اکسپو رونمایی از ۳۷۰ بسته سرمایه‌گذاری معادل هزار میلیارد تومان بوده که طرح مطالعات اقتصادی برای آنها انجام شده و مجوز به صورت بی‌نام برای آنها صادر شده است. این بسته‌های سرمایه‌گذاری متعلق به ۷ منطقه آزاد و فعال تجاری کشور است و در همین راستا ده‌ها هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد اولیه در نمایشگاه اکسپو برای مناطق آزاد منعقد شده است. عبدالملکی درباره تراز تجاری مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد بعد از مدت‌ها در سال ۱۴۰۱ برای نخستین‌بار تراز تجاری مثبت ۷۰۰ میلیون دلاری را تجربه کردند در صورتی که سال ۱۴۰۰ تراز تجاری مناطق آزاد منفی ۱۰ میلیون دلار بود؛ براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال وضعیت تراز تجاری بهتری نیز خواهیم داشت. وی به خبرگزاری دانشجو گفت: وظیفه اصلی مناطق آزاد سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و صادرات است که قصد داریم در سال پیش‌رو جهش بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم و همچنین تراز تجاری مناطق آزاد وضعیت بهتری را تجربه کنند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به کارشکنی‌ هندی‌ها در توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: مذاکرات با هندی‌ها ادامه دارد اما یک‌سری مشکلات حقوقی پیش روی هندی‌ها است که بخشی از آنها حل شده است. سفرهایی هم اخیرا به کشور هند برای حل این مشکلات انجام شده است؛ در این سفرها نماینده ویژه رئیس‌جمهور نیز حضور داشت. در هر صورت به دنبال حل این مشکلات هستیم. 
وی افزود: فارغ از این مسائل پیش‌تر نیز گفته‌ایم معطل طرف هندی نخواهیم ماند؛ به هر ترتیب اگر طرف هندی نتواند به تعهدات خود در راستای توسعه چابهار عمل کند و کار جلو نرود با طرف‌های دیگر وارد مذاکره خواهیم شد، کما اینکه مذاکراتی نیز در جریان است. عبدالملکی گفت: در هر صورت پیگیر هستیم تلاش‌هایی که در چابهار انجام شده به نتیجه برسد. هندی‌ها حرکت‌هایی را انجام داده‌اند که باید تکمیل شود، البته به نفع خودشان هم هست که این حرکت‌ها به نتیجه برسد.
***
توافق برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق تا ۵ سال آینده
وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران هم‌اکنون 2 قرارداد انتقال‌گاز با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، گفت: بر اساس توافق 2 طرف این 2 قرارداد پس از طی مراحل کارشناسی تا 5 سال آینده تمدید خواهد شد.
 جواد اوجی پس از دیدار با «زیادعلی فاضل» وزیر برق عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: ایران به لحاظ سرمایه انسانی و ظرفیت‌های فنی و مهندسی جایگاه بالایی دارد، از این رو بر اساس تفاهمنامه‌ای که با طرف عراقی امضا شد، در زمینه تبادل اطلاعات، اکتشاف و توسعه میدان‌های مشترک نفتی در قالب یکپارچه‌سازی توسعه این میدان‌ها با عراق همکاری خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و بهسازی پالایشگاه‌های نفت عراق از دیگر محورهای قید شده در تفاهمنامه 2 کشور است، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این سفر تمدید قرارداد صادرات گاز با وزارت برق این کشور بود که خوشبختانه مسائل کارشناسی در این زمینه به طور کامل حل شده است.
وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران 2 قرارداد گازی با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، افزود: بر اساس توافق 2 طرف این 2 قرارداد طی ۵ سال آینده تمدید خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در دیدار وزیر نفت و مقام‌های عراقی زمینه‌های همکاری ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بررسی شد و 2 طرف بر حل موانع موجود در زمینه همکاری‌ها گازی تأکید کردند، ضمن آنکه قرار شد در این زمینه تصمیم‌های جدی و راهگشا گرفته شود.
تفاهمنامه همکاری ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی چهارشنبه گذشته (۲۰ اردیبهشت‌) در حضور نخست‌وزیر عراق بین وزیران نفت 2 کشور امضا شد.
در این میان پیشنهادهای مطلوبی از سوی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در زمینه توسعه میدان‌های نفتی، آموزش نیروی انسانی و اجرای طرح‌های پتروشیمی ارائه شد که با استقبال اوجی همراه بود.
بر اساس توافق ایران و عراق قرار شد تفاهمنامه امضا شده بین 2 طرف از طریق نشست‌های کارگروه مشترک عالی 2 کشور پیگیری شود.
جواد اوجی بامداد چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در رأس هیاتی بلندپایه برای دیدار و رایزنی با مقام‌ها و مسؤولان عراقی وارد بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال باسم محمد خضیر، معاون وزیر نفت عراق و محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق قرار گرفت.

Page Generated in 0/0057 sec