printlogo


کد خبر: 262755تاریخ: 1402/2/25 00:00
دور دنیا

هیأت دمشق در نشست مقدماتی اتحادیه عرب حاضر شد
پس از سال‌ها غیبت در اتحادیه عرب، هیات سوریه دیروز در نشست مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب حاضر شد. بنا بر گزارش منابع سوری، نشست‌های مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب در سطح کارشناسان در شهر جده آغاز به کار کرده و «رانیا احمد» معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در آن حضور یافته است. قرار است امروز (دوشنبه) محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در سلسله نشست‌های شورای اقتصادی و اجتماعی در سطح وزرا شرکت کند. روز سه‌شنبه نیز نشست‌های مقدماتی در سطح نمایندگان دائم و مقامات ارشد کشورها آغاز خواهد شد تا برای دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب زمینه‌سازی شود. امسال قرار است عربستان سعودی ریاست اتحادیه عرب را از الجزایر - رئیس سال گذشته اجلاس اتحادیه عرب- تحویل بگیرد.
***
توطئه زلنسکی برای طراحی حمله در خاک روسیه
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی اختصاصی بر اساس اسناد تازه فاش شده پنتاگون، از توطئه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای انجام حملاتی گسترده در خاک روسیه خبر داد. در مقدمه این گزارش نوشته شده است ولودیمیر زلنسکی از طریق امتناع از استفاده از تسلیحات غرب برای انجام حمله در خاک روسیه موفق شده اعتماد دولت‌های غربی را جلب کند و همواره در ظاهر ترجیح داده نیروهای روسیه را در خاک اوکراین هدف قرار دهد. با این‌حال‌، آنطور که در این گزارش آمده است، رئیس‌جمهور اوکراین در پشت درهای بسته پیشنهاد کرده است در مسیری جسورانه‌تر پیش بروند به امید آنکه بتوانند با اشغال روستاهای روسیه اهرم فشار بیشتری بر مسکو به دست آورند. واشنگتن‌پست بر اساس اسناد پنتاگون گزارش کرده است زلنسکی به دنبال بمباران خط لوله‌ای بوده است که نفت روسیه را به مجارستان که عضو ناتو است، منتقل می‌کند و در خفا به دنبال به دست آوردن موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مواضعی درون مرزهای روسیه بوده است.
***
خیز حامیان جانسون برای بازگرداندن وی به کرسی نخست‌وزیری
روزنامه «ویرتشافتز ووخه» آلمان در مطلبی نوشت: محافظه‌کاران در دوران نخست‌وزیری ریشی سوناک، با شکست گسترده انتخاباتی روبه‌رو هستند. حالا هواداران بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس این هوای صبحگاهی را حس می‌کنند و برای بازگشت او فشار می‌آورند اما رسوایی‌های جدید همچنان آشکار می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: زمانی که «بوریس جانسون»، تابستان گذشته پس از یکسری رسوایی‌های بی‌پایان مجبور به استعفا از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا شد، هیچ کس عملاً باور نمی‌کرد او به سادگی در صندلی عقب نشسته باشد. به هر حال، این سیاستمدار با موهای ژولیده در تمام عمرش تلاش کرده بود خود را به عنوان یک شخصیت تاریخی کلیدی در کتاب‌های تاریخ کشورش جاودانه کند و می‌خواست بسیار شبیه وینستون چرچیل شود، بنابراین جای تعجب نبود وقتی جانسون تعطیلات خود را در دریای کارائیب در اکتبر گذشته کوتاه کرد و به لندن رفت، در آن زمان جانشین بخت برگشته او، لیز تراس، پس از تنها 49 روز از سمت خود مجبور به استعفا شد. جانسون ظاهرا امیدوار بود نمایندگان حزب محافظه‌کار که از اپیزود تراس هوشیار شده بودند، او را به خیابان داونینگ بازگردانند.
***
جناح مخالف پاکستان مردم را به حضور در خیابان‌ها فراخواند
حزب تحریک انصاف در صفحه توئیتر خود خطاب به هواداران این حزب و طرفداران عمران‌خان، نخست‌وزیر برکنار شده این کشور با هدف ایجاد موجی تازه علیه حزب حاکم فعلی این کشور با استفاده از ادبیاتی برای تحریک و تهییج مردم نوشت: امروز، همه مردم باید به خاطر آینده فرزندان‌شان و به خاطر آزادی حقیقی، به طور آرام در همه شهرها و روستاها و خیابان‌ها به صحنه بیایند. این حزب در پیام خود خطاب به مردم از آنها خواسته است با در دست گرفتن پلاکاردها و پارچه نوشته‌هایی با مضمون «آزادی حقیقی»، «نجات قانون اساسی» و «نجات پاکستان» به خیابان‌ها بیایند. در همین حال حزب مسلم لیگ نواز به عنوان حزب حاکم این کشور نیز برای به رخ کشیدن قدرت مردمی خود، از هوادارانش خواست امروز (دوشنبه) در یکی از نقاط اسلام‌آباد پایتخت این کشور (مقابل هتل سرینا) با هدف «اصلاح سیستم قضایی» این کشور تجمع کنند. حزب حاکم پاکستان که مدعی است سیستم قضایی این کشور درباره اتهامات مطرح شده علیه عمران خان رهبر مخالفان مماشات  و از او طرفداری می‌کند، اعلام کرده است فردا(امروز) هوادارانش مقابل ساختمان دیوان عالی این کشور علیه سیستم قضایی تحصن خواهند کرد و رهبری و هدایت این تحصن را خانم مریم نواز دختر محمد نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز بر عهده خواهد داشت.
***
آلمان‌ها خطاب به اوکراین: به جای جنگ مذاکره  کنید
نتایج نظرسنجی تازه «یوگاو» نشان می‌دهد اکثر مردم آلمان با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بوده و خواستار آغاز مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف هستند. به گزارش ایسنا، موسسه یوگاو در نظرسنجی‌ تازه‌ای که به سفارش خبرگزاری آلمان انجام داد، دریافت که ۵۴ درصد از شرکت‌کنندگان آلمانی با چشم‌انداز عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافق نیستند. تنها ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان با چشم‌انداز عضویت اوکراین در این اتحاد نظامی به رهبری آمریکا موافقت کردند. در ماه آوریل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شد اگر کشورش آنطور که شایسته است برای عضویت در ناتو دعوت نشود، اکثر مردم اروپا متعجب خواهند شد. این رهبر اوکراینی قرار است در نشست سران ناتو در لیتوانی در ماه ژوئیه شرکت کند.

Page Generated in 0/0105 sec