printlogo


کد خبر: 262776تاریخ: 1402/2/25 00:00
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش پس از طی 63 هزار کیلومتر در بندر صلاله عمان پهلو گرفت
مسیر اقتدار

گروه سیاسی: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد.
بنا بر گزارش فارس، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ شناخته می‌شود، از ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۱ به ماموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده و هم اکنون در دویست‌وسی‌وششمین روز سفر دریایی خود در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرده است. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدا بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.
پس از این توقف، ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین‌بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، در نهایت در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدودا ۴۰ روزه، هم‌اکنون در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرده است. صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران است و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت خواهند کرد تا نهایتا با طی ۲ هزار کیلومتر مسیر باقیمانده در بندرعباس پهلوگیری کنند. مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نداجا تاکنون ۶۳ هزار کیلومتر بوده و این ناوگروه تاکنون ۴ بار از خط استوا عبور کرده است.
* اهمیت اعزام ناوگروه 86 به آب‌های فراسرزمینی
مهم‌ترین پیام اعزام این ناوگروه به آب‌های فراسرزمینی، نمایش و حفظ اقتدار ملی است. به‌رغم تحریم‌ها، حرکت این ناوگروه نشان داد ایران هرگز منزوی نبوده و نخواهد بود، همچنین این حرکت نشان داد ایران با تقویت مولفه‌های قدرت دریایی با رویکرد صلح‌طلبانه خود توانست منافع و اهداف خود را پیگیری کند. با توجه به اینکه ایران یک کشور کاملا دریایی است، از شمال از طریق دریای خزر با کشورهای مختلف همسایه ارتباط دارد و از جنوب نیز به آب‌های بین‌المللی، پس می‌تواند در عرصه دریایی نه تنها با نمایش توانمندی خود، بلکه در تامین امنیت تجارت دریایی و بهره‌برداری از منابع اقیانوس اهداف خود را پیگیری کند.
در همین راستا دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش روز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ در نشستی خبری که برای تشریح ماموریت ناوگروه ۸۶ نداجا برگزار شد، گفت: مدت این دریانوردی تا امروز ۲۱۳ روز عملیاتی بوده و ناوگروه در این مسیر اقتدار و افتخار ایران اسلامی را به نمایش گذاشته است. وی افزود: این ناوگروه توانسته این مسیر طولانی را بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای طی کند، 
این در حالی است که شناورهای کشورهای مختلف در این مسیر دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. ناوگروه ۸۶ برای نخستین بار در قاره آمریکا حضور یافته و در مسیر خود بازدیدی از کشور برزیل داشت و  توانست بخوبی ماموریت خود را انجام دهد. وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به لطف خداوند و دعای مردم عزیزمان به سمتی رفته که می‌تواند دریا را به کنترل خود دربیاورد و الحمدلله با حضور در آفریقای جنوبی و اقیانوس‌های آرام و اطلس و اقیانوس هند پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورد.
* ناوگروه 75 و حضور در آب‌های روسیه
از اوایل سال 1388 تاکنون14سال از اعزام نخستین ناوگروه ایرانی به آب‌های آزاد می‌‌گذرد و طی این سال‌ها 89 ناوگروه عملیاتی نیروی دریایی ارتش برای مقابله با دزدان دریایی و ماموریت‌های دیگر به آب‌های بین‌المللی اعزام شده‌اند. تا قبل از ناوگروه 86، ناوگروه 75 را می‌توان یکی از مهم‌ترین ناوگروه‌ها نامید؛ ناوگروهی متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناو پشتیبان مکران که توسط متخصصان داخلی کشورمان با تغییر کاربری به یکی از بزرگ‌ترین ناوبندر‌های بالگردنشین تبدیل شده است. این ناوگروه به‌‌منظور شرکت در رژه دریایی روسیه به ‌مناسبت سالروز تشکیل نیروی دریایی این کشور در سنت‌پترزبورگ، مأموریت خود را اواسط اردیبهشت 1400 آغاز کرد و با دور زدن قاره آفریقا وارد اقیانوس اطلس جنوبی و سپس شمالی شد و از کانال مانش و سواحل کشورهایی چون آلمان، دانمارک و انگلیس و دریای بالتیک عبور کرد و به سواحل سنت‌پترزبورگ روسیه رسید. 
نخستین حضور شناورهای ایرانی در این آب‌ها، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت، به‌گونه‌ای که ناوهای ایرانی در این مسیر مورد عکس‌برداری واحدهای نظامی چندین کشور و مورد بحث کارشناسان نظامی قرار گرفتند. در رژه سنت‌پترزبورگ تنها 3 کشور خارجی ایران، هند و پاکستان شرکت داشتند. هند و پاکستان ارتباط نظامی بسیار قوی و قدیمی با روسیه دارند و حضور ایران در این رژه نیز نشان از جایگاه و اهمیت روابط دریایی تهران و مسکو داشت.

Page Generated in 0/0048 sec