printlogo


کد خبر: 262785تاریخ: 1402/2/25 00:00
روزانه بین ‌هزار تا ۲ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد که ۹۳ درصد با رضایت والدین است
بی‌رحمی در رحم!

توجه به رشد جمعیت با هدف مواجه نشدن کشور با بحران سالخوردگی در آینده نه چندان دور، موضوع  مهمی است که مسؤولان برای رهایی از این پدیده خطرناک برنامه‌های زیادی ترسیم کرده‌اند. بر همین اساس تاکنون در قانون جوانی جمعیت ۲۱ مانع شناسایی و برای هرکدام راه‌حلی ارائه شده است تا کشور در 2 دهه آینده با مشکل کاهش جمعیت جوان و بحران پیری روبه‌رو نشود. توجه به این موضوع در حالی است که نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از یک درصد رسیده است؛ مسأله نگران‌کننده‌ای که متاسفانه در این شرایط طبق گزارش‌های موجود روزانه بین 1000 تا 2000 سقط جنین در کشور اتفاق می‌افتد. رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی در نشست خبری  افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان گفت: جمعیت جوان در هر جامعه یک نعمت است. اگر قدر جوان‌ها را ندانیم و استفاده نکنیم، در چند سال آینده این نعمت از ما گرفته می‌شود و بحران پیری جمعیت جای آن را می‌گیرد.
 امیرحسین بانکی‌پورفرد در نشست خبری افتتاح شبکه تلویزیونی «ایران جوان» با بیان اینکه بحران پیری جمعیت، بزرگ‌ترین ابربحران تاریخ کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: در بقیه بحران‌هایی که در کشور اتفاق افتاده، جامعه حداکثر طی ۳۰ سال به حالت عادی بازگشته ولی وقتی کشور دچار بحران پیری جمعیت می‌شود تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاهچاله بیرون بیاید و طولانی شدن این بحران می‌تواند خطرات زیادی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این بحران فقط 5 سال فرصت داریم، اضافه کرد: برای افزایش جمعیت در وهله اول باید الگوی ازدواج و فرزندآوری تغییر کند. در همین رابطه قانون جوانی جمعیت ۲۱ مانع را شناسایی و برای هرکدام راه‌حلی ارائه کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اقداماتی که جهت فرهنگ‌سازی لازم است انجام شود پرداخت و اظهار کرد: مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند باید از حقوق خود مطلع شوند و بدانند در قانون جوانی جمعیت، حقوق چهل‌گانه برای‌شان در نظر گرفته شده است.
بانکی‌پورفرد با اشاره به اینکه حل مشکلات اقتصادی تنها راه‌حل افزایش جمعیت نیست، از اقدامات مجلس و دولت در این زمینه سخن گفت و خاطرنشان کرد: مبلغ وام ازدواج ۷ برابر شده است. سال گذشته ۸۲۰ هزار نفر تسهیلات فرزندآوری گرفتند، نیمی از سهمیه ثبت‌نام خودرو به مادران اختصاص یافته، به والدینی که فرزند سوم‌شان به دنیا بیاید ۲۰۰ متر زمین اهدا می‌شود و برای درمان زوج‌های نابارور نیز در بخش‌های دولتی ۹۰ درصد و در بخش خصوصی ۵۰ درصد هزینه‌ها را بیمه تقبل می‌کند. وی در پاسخ به سوال «وطن امروز» درباره اینکه ترس خیلی‌ها از فرزندآوری، تضمین آینده شغلی و معیشتی فرزند است؛ چه برنامه‌هایی برای تضمین آینده فرزندانی که به دنیا می‌آیند در قانون جمعیت جوانی در نظر گرفته شده است؟ گفت: فرزندانی که به دنیا می‌آیند آینده خوبی خواهند داشت، چرا که ضرورت جذب نیروی کار بر خلاف دهه اخیر بشدت افزایش می‌یابد. 
وی ادامه داد: علاوه بر این یک میلیون سهام به فرزندانی که به دنیا می‌آیند داده می‌شود که این سهام نیز پشتوانه خوبی برای آینده آنهاست. از طرفی با توجه به اعطای زمین به والدین آنها مشکل تامین مسکن آنها را در آینده تهدید نمی‌کند.
وی با اشاره به برخی سیاست‌های مجلس شورای اسلامی در ارائه تسهیلات فرزندآوری اظهار کرد: با ارائه تسهیلات فرزندآوری از جمله اهدای زمین، تامین هزینه ناباروری و طرح خودروی مادران، زمینه رفع برخی موانع فرزندآوری ایجاد شد. 
سال گذشته 820 هزار نفر تسهیلات فرزندآوری و 100 هزار مادر تسهیلات خودرو دریافت کردند و در حوزه ازدواج نیز نزدیک یک میلیون و 400 هزار نفر تسهیلات ازدواج جدید دریافت کردند. در موضوع خودرو نیز 300 هزار میلیارد تومان به مادران کمک کردیم. وی گفت: همچنین 200 متر زمین به والدین که این زمین‌ها در روستا یا شهر پدر و مادر یا شهرک‌هاست، اهدا می‌شود. همچنین 9 ماه مرخصی برای مادران، حذف شیفت شب برای مادران و استفاده از دورکاری برای مادران اجرا می‌شود.
وی در ادامه به وضعیت نگران‌کننده سقط جنین در کشور اشاره کرد و افزود: در هر جامعه‌ای که ارزش‌های خانوادگی کمرنگ شود، سقط جنین افزایش می‌یابد. هم اکنون روزانه بین ‌هزار تا ۲ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد که ۹۳ درصد داخل خانواده و ۷ درصد خارج از نهاد خانواده است و طبق آمار رسمی این تعداد ۱۰ برابر بیشتر از کشته‌های کروناست.
* آغاز به کار تلویزیونی برای تشویق فرهنگ فرزندآوری
رئیس بنیاد 15 خرداد با اشاره به افتتاح تلویزیون اینترنتی «ایران جوان» گفت:‌ ما تلاش کرده‌ایم برای تولید محتوای متناسب با جمعیت، برنامه‌ریزی‌ کنیم و در این راستا تهیه محصولات رسانه‌ای برای رفع گره‌های ذهنی و تشویق مردم به فرزندآوری در دستور کار قرار گرفته است. حمیدرضا علیان‌زادگان با اشاره به افتتاح رسمی شبکه تلویزیون ایران جوان گفت:‌ ما تلاش کرده‌ایم با شکل دادن مرکز نوآوری جمعیت، برای تولید محتوای متناسب با جمعیت برنامه‌ریزی کنیم. تفاهمنامه‌هایی در این‌باره امضا شده است که یکی از بخش‌ها تهیه محصولات رسانه‌ای برای رفع گره‌های ذهنی و تشویق مردم به فرزندآوری است. وی ادامه داد: بنیاد 15 خرداد در گام دوم خود در راستای سیاست‌های جمعیتی تلاش کرده به سلامت و عمران اجتماعی توجه بیشتری کند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهد، به طوری که امروز به موضوع جوانی جمعیت و رفع نگرانی‌های پیری جمعیت باید بپردازیم و از آنجا که تأکید مقام معظم رهبری و همت دولت و مجلس بر مسأله جمعیت معطوف شده است ما نیز زمان بیشتری را برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. رئیس بنیاد 15 خرداد به اقدامات این بنیاد در کمک‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: سال گذشته پویش لبخند مادری را اجرا و در این پویش 5 هزار بسته لبخند مادری را به خانواده‌های با تعداد فرزندان بالا اعطا کردیم. در این راستا بنیاد کرامت رضوی و بخشی از مردم ما را در این پویش لبخند مادری همراهی کردند. وی تأکید کرد: در آینده به دنبال این موضوع هستیم که به ازای هر فرزند ایرانی یک لبخند مادری تقدیم کنیم و خود را معطوف به بخش‌های کوچک نخواهیم کرد و منفعت آحاد جامعه را در نظر خواهیم داشت. 
علیان‌زادگان با اشاره به تلاش‌های بنیاد 15 خرداد برای مسأله جمعیت گفت: در همین راستا مطالعات جمعیتی را آغاز  و این موضوع را بازنگری می‌کنیم به طوری که تا پیش از پایان سال جاری اطلس ملی جمعیت را تهیه و تدوین خواهیم کرد و آن را در اختیار ستاد ملی جمعیت قرار می‌دهیم. در ادامه یاسر اشراقی، مدیر شبکه تلویزیونی ایران جوان با اشاره به افتتاح این شبکه تلویزیونی گفت: مسأله جمعیت بسیار مهم بوده و بر همین اساس با توجه به قانون جوانی جمعیت سعی کردیم تلویزیون اینترنتی ایران جوان را راه‌اندازی کنیم. وی ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت به مسأله فرزندآوری اشاره  و در ماده‌های یک و 28 و 29 این قانون صراحتا بر موضوع فرزندآوری تأکید شده است، بر همین اساس  با مجوزهای رسمی و با همکاری کامل صداوسیما شبکه تلویزیونی ایران جوان را افتتاح کرده‌ایم که به صورت خطی و غیرخطی در خدمت مردم خواهد بود.

Page Generated in 0/0126 sec