printlogo


کد خبر: 262795تاریخ: 1402/2/27 00:00
دور دنیا

تیراندازی در نیومکزیکو جان ۴ نفر را گرفت
تیراندازی جمعی در ایالت نیومکزیکو منجر به کشته شدن دست‌کم ۴ نفر شده است. پلیس اعلام کرد تیراندازی در شهر فارمینگتون منجر به زخمی شدن چند نفر دیگر نیز شده است. بر اساس اعلام اداره پلیس فارمینگتون، فرد مهاجم که 18 سال داشته بر اثر درگیری با پلیس کشته شده و ۳ نفر دیگر نیز جان باختند. یک افسر پلیس فارمینگتون و یک افسر پلیس ایالتی نیز زخمی شدند. بالا گرفتن خشونت‌های مسلحانه در آمریکا تا حدی است که هر هفته شاهد تیراندازی‌های خونین در نقطه‌ای از ایالات‌متحده هستیم. گفته می‌شود آمار بالای تیراندازی‌ها در آمریکا موجب اضطراب و ناامنی مردم شده و بحث‌های سیاسی زیادی را به راه انداخته است. منتقدان افراطی‌های جمهوری‌خواه حامی سلاح را به همکاری خیانت‌آمیز با لابی‌های اسلحه متهم می‌کنند. گفتنی است از ابتدای سال 2023 میلادی تاکنون بیش از 13900 نفر در خشونت‌های مسلحانه در آمریکا کشته شده‌اند.
***
رهبر مخالفان دولت تونس به زندان محکوم شد
«منیه بوعلی» وکیل تونسی اعلام کرد یک حکم غیابی برای «راشد الغنوشی»، رهبر جنبش النهضه در این کشور برای حبس به مدت یک‌ سال صادر شده است. این وکیل تونسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی۲۱» تصریح کرد: این حکم به اتهام «تحریک علیه پلیس» بعد از سخنرانی الغنوشی در مراسم درگذشت یکی از رهبران حزب النهضه صادر شده است. بوعلی در ادامه اظهار داشت الغنوشی هنگام صدور حکم در دادگاه حاضر نشد، زیرا تصمیم گرفته از روند تحقیقات ممانعت کند. الغنوشی پیش از این نیز در این پرونده تحت بازجویی قرار گرفته بود و پس از بررسی‌ها دستگیر نشد. جنبش النهضه صدور این حکم علیه الغنوشی را محکوم کرد و با انتشار بیانیه‌ای، آن را یک «حکم سیاسی ناعادلانه» دانست و خواستار لغو فوری آن شد. الغنوشی نزدیک به ۳ هفته پیش، پس از بازجویی شدنش درباره صدور بیانیه‌ای درباره اسلام سیاسی، چپ‌ها و روند سیاسی تونس مورد غضب قرار گرفته و به زندان افتاد.
***
یک هیأت امنیتی مصری بزودی به غزه می‌رود
منابع آگاه اعلام کردند قاهره طی روزهای آینده هیاتی امنیتی را در راستای تلاش برای تثبیت توافق آرام‌سازی اوضاع بین مقاومت و رژیم صهیونیستی راهی غزه خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این منابع تاکید کردند که هنوز زمان دقیق این سفر مشخص نیست. به گفته این منابع، قاهره به هر شیوه‌ای در تلاش برای تثبیت آرام‌سازی اوضاع در غزه و اراضی اشغالی بویژه در آستانه برگزاری راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان صهیونیست در قدس است. در همین راستا منابع عبری زبان مدعی شدند نهادهای امنیتی اسرائیلی نسبت به اینکه راهپیمایی پرچم روز پنجشنبه بدون هیچ‌گونه مشکلی برگزار شود، خوش‌بین هستند. منابع امنیتی اسرائیلی ادعا کردند که بویژه پس از درگیری 5 روزه اخیر در غزه، بعید است حماس و جهاد اسلامی به دنبال شلیک راکت به سمت اراضی اشغالی در صورت برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس باشند.
***
حمله به سفارتخانه‌های عربی در سودان
ارتش سودان نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به سفارت عربستان و وابستگی‌های آن و سفارت‌های دیگر کشورها حمله کرده‌اند. همچنین از زمان آغاز درگیری‌ها در اواسط آوریل، تلفات غیرنظامیان در نتیجه جنگ شدید در سودان بین ارتش و نیروهای واکنش سریع، به ۸۲۲ نفر افزایش یافته است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، اتحادیه پزشکان سودان گفت: ادامه درگیری‌ها منجر به تلفات بیشتر در خارطوم پایتخت و تعدادی از استان‌ها شده است. این اتحادیه گفت: «تعداد تلفات غیرنظامیان از آغاز درگیری‌ها به ۸۲۲ کشته و ۳۲۱۵ زخمی رسیده است». این اتحادیه اشاره کرد کشته‌ها و مجروحان جدید شامل خارطوم، پایتخت، شهر الابیض در جنوب کشور، شهر الجینه در ایالت دارفور غربی (غرب) هستند. ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح سودان به انجام وظیفه خود در دور کردن شورش با قدرت، اراده و باور به پیروزی نزدیک به یاری خدا ادامه می‌دهند و شبه‌نظامیان شورشی هر لحظه در نتیجه حملات قدرتمند ما علیه تجمع‌های‌شان در تمام پایگاه‌های موجود در پایتخت، متحمل خسارات سنگین و رو به ‌فزونی می‌شوند».
***
احتمال تصویب برخی اصلاحات قضایی توسط کابینه نتانیاهو
یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی تاکید کرد در صورتی که مذاکرات با اپوزیسیون برای رسیدن به یک راه‌حل میانه شکست بخورد، کابینه بنیامین نتانیاهو احتمالا بخشی از طرح جنجالی خود برای اجرای اصلاحات در دستگاه قضایی را تا ماه اوت تصویب کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، سیمشا روتمن، نماینده تندروی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و نماینده برجسته‌ای از ائتلاف ملی مذهبی حاکم که ریاست کمیته اصلی بازنگری در کنست را بر عهده دارد، به شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: اگر [اپوزیسیون] نخواهد به توافقی برسد، به نظرم ما مجبور خواهیم بود در مسیر اجرای برخی اصلاحات، گام برداریم. روتمن در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم زمان تصویب پیش‌نویس قانون ساماندهی ساختار انتخاب قضات فرا رسیده چرا که پیش از این شور اول این طرح در کنست که ائتلاف حاکم ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را در اختیار دارد، انجام شد. اصلاحات پیشنهادی که می‌تواند موجب کاهش اختیارات برخی مسؤولان دادگاه عالی رژیم صهیونیستی شده و نفوذ کابینه را در انتخاب قضات افزایش دهد، اعتراضات بی‌سابقه‌ای را در اراضی اشغالی به دنبال داشت و موجب نگرانی‌هایی در غرب درباره استقلال دستگاه قضایی این رژیم شد.

Page Generated in 0/0055 sec