printlogo


کد خبر: 262805تاریخ: 1402/2/27 00:00
شرکت مدیریت منابع آب ایران: 12 سد کشور در آستانه سرریز شدن است؛ رشد 27 درصدی ورود آب به سد‌های کشور
سد‌های سیراب

در پی بارش‌های مستمر بهاری و ذوب سطح پوشش برف در ارتفاعات، میزان ورودی آب به اغلب سدهای کشور بویژه سدهای مناطق غرب و جنوب غرب کشور افزایش یافته است به طوری که  12 سد مخزنی و تنظیمی کشور پر از آب شده‌ است. این سد‌ها به میزان حدود 100 درصد پر از آب شده است. بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران تا 25 اردیبهشت 1402 تعداد 12 سد تنظیمی و مخزنی در ایران 100 درصد پر آب است. بر این اساس در حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب سدهای گاران، بانه، تنگ‌حمام و دویرج صددرصد  پر از آب است. در حوضه آبریز کارون بزرگ مزیر 2 سد قره‌آقاچ و دز با ظرفیت کامل پر از آب است. در حوضه آبریز زهره و جراحی، 3 سد مارون، کوثر و جگین صددرصد ظرفیت پرشدگی دارد و در حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی 2 سد دولت‌آباد و آغچه صددرصد پر از آب است. همچنین در حوضه آبریز سفیدرود بزرگ نیز سد تالوار صددرصد پرشدگی آب دارد. مطابق این اطلاعات حوزه‌های آبریز اترک و حوضه‌های شمالی، دریاچه ارومیه، ارس و زاینده‌رود هیچ سدی پرشدگی صددرصد ندارد. با توجه به پراکندگی بارش‌ها در سال جاری، وضعیت نقاط کشور با هم متفاوت است و در حالی که زنجیره کارون در استان خوزستان با حداکثر ظرفیت آب ذخیره کرده اما در نقاطی نظیر مشهد، اردبیل و گلستان مساله کم‌آبی وجود دارد.
* رشد ۲۷ درصدی ورود آب به سدها
جدیدترین گزارش مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد میزان پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۱) تا ۲۳ اردیبهشت به ۶۵ درصد رسیده و همچنان ۳۵ درصد مخازن سدها خالی است. افزایش دمای هوا فرآیند ذوب‌شدگی سطح پوشش برفی را تشدید کرده و از طرف دیگر بارش‌های اخیر موجب افزایش درصد پرشدگی سدها شده اما هنوز این میزان با کمبود مواجه است. جدیدترین گزارش مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت‌ امسال ۳۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب شده، در حالی که سال گذشته و در همین بازه زمانی ۲۷ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده که حاکی از رشد ۱۸ درصدی است. حجم آب ورودی به سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عدد ۳۱ میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است. سال گذشته در همین بازه زمانی این میزان ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود که رشد حدود ۲۷ درصدی نشان می‌دهد. حجم آب خروجی از مخازن سدهای کشور هم در مدت یاد‌شده از سال آبی جاری ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب شده است. این میزان پارسال در همین بازه زمانی ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود که ۹ درصد بیشتر شده است.
* ورود سامانه بارشی جدید به کشور
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور در روزهای آینده، از ورود سامانه بارشی جدید و خیزش گردوخاک در نقاط مختلف کشور بر اثر وزش باد شدید خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: چهارشنبه (امروز) در بخش‌هایی از شرق و سواحل غربی دریای خزر همچنین پنجشنبه (فردا)، در شمال غرب، بخش‌هایی از استان‌های بوشهر و جنوب فارس بارش پراکنده انتظار می‌رود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: روز جمعه با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور، بارش در استان‌های غربی کشور و بخش‌هایی از شمال غرب آغاز خواهد شد. همچنین در جنوب استان‌های بوشهر و فارس و ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش پراکنده و رگبار موقتی رخ خواهد داد. ضیاییان ادامه داد: شنبه (۳۰ اردیبهشت) با تقویت سامانه بارشی در غرب کشور، گستره بارش‌ها غالب مناطق نیمه غربی کشور را فرا خواهد گرفت. 
وی درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران چهارشنبه (امروز) صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و پنجشنبه (فردا) صاف همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* بارش باران و وزش باد در شرق کشور
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش محسوس دما در نواحی شمال شرق کشور خبر داد. این وضعیت جوی چهارشنبه (امروز) در شمال سیستان‌وبلوچستان و شرق کرمان مورد انتظار است. براثر این مخاطرات جوی احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود. 
سازمان هواشناسی کشور برای کاهش مخاطرات ناشی از این وضعیت احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال را لازم می‌داند.

Page Generated in 0/0050 sec