printlogo


کد خبر: 262807تاریخ: 1402/2/27 00:00
ورود فرزندان بهزیستی به خانواده‌ها آسان می‌شود
38 هزار خانواده متقاضی فرزندخواندگی

کودکانی که به هر دلیل بی‌سرپرست می‌شوند به خانواده‌های متقاضی موجه، حائز صلاحیت و امین سپرده  می‌شوند. 
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اعلام این مطلب که در حال حاضر ۳۸ هزار خانواده، متقاضی فرزندخواندگی هستند، گفت: قرار است از شیوه‌های دیگر برای خروج کودکان از مراکز نگهداری و ورود آنان به خانواده حتی به صورت موقت بهره گرفته شود، در واقع ورود فرزندان بهزیستی به خانواده‌ها آسان شود. 
سعید بابایی افزود: در بیستم فروردین امسال اصلاحی در آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست (مصوب ۱۳۹۲) انجام شد که بر اساس آن، قرار است از شیوه‌های دیگری برای خروج کودکان از مراکز و ورود آنان به خانواده حتی به صورت موقت بهره گرفته شود. وی تاکید کرد: اولویت، ورود سریع‌تر کودکان به خانواده‌ها به صورت فرزندخواندگی، امین موقت یا خانواده میزبان است و به‌تدریج پروتکل‌های ورود به خانواده در این موارد ساده‌تر می‌شود. شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل مذکور در حال نگارش است و تا 3 ماه دیگر اجرایی خواهد شد. 
بابایی یادآوری کرد: بر اساس ماده اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سازمان بهزیستی می‌تواند کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را که به دستور مرجع قضایی به سازمان معرفی شده یا می‌شوند تا تعیین‌تکلیف نهایی در مرجع قضایی، به طور موقت راسا یا از طریق موسسات مراقبت خانواده‌محور به خانواده‌های دارای صلاحیت بسپارد. 
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۶۱۶ خانه نگهداری کودکان و نوجوانان در نگهداری از 8 هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و علاوه بر این تعداد، یکهزار کودک نیز در ۳۳ شیرخوارگاه سراسر کشور نگهداری می‌شوند. 
به گفته او، این آمار کاملا سیال است و هرچند نسبت به سال‌های گذشته تعداد ورودی‌ها به این مراکز افزایش یافته است اما با سرعت مددکاری، بازپیوند یا ورود به خانواده جایگزین باعث شده شاهد افزایش چشمگیر کودکان در مراکز نگهداری نباشیم. بابایی تصریح کرد: ۹ هزار و ۳۷۲ خانواده در سال ۱۴۰۱ برای فرزندخواندگی ثبت‌نام کردند که با احتساب آمار تجمیعی 3 سال اخیر، تعداد متقاضیان فرزندخواندگی از ۳۸ هزار متقاضی گذشت. البته از این تعداد حدود ۶ هزار خانواده در 3 سال اخیر از نعمت فرزندخوانده برخوردار شده‌اند. 
سال آینده تلاش دستگاه‌های همکار و متولی این است که بتوانند از طریق شناسایی فعال خانواده‌های حائز صلاحیت، کودکان را به جای نگهداری در مراکز اقامتی، به خانواده‌هایی امین بسپارند.

Page Generated in 0/0044 sec