printlogo


کد خبر: 262824تاریخ: 1402/2/27 00:00
اذعان اندیشکده معتبر آمریکایی به حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در آب‌های جنوب
خلیج‌فارس در کنترل ایران

گروه سیاسی: در روزهای اخیر مقامات آمریکایی پروژه جدید ایران‌هراسی را در ارتباط با حضور مقتدرانه کشورمان در آب‌های خلیج‌فارس کلید‌ زده‌اند.
وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد قصد دارد توان دفاعی خود را در آب‌های خلیج‌فارس بویژه نقطه خفه دریایی در تنگه هرمز افزایش دهد. ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون بعدازظهر دوشنبه هفته جاری در جمع خبرنگاران گفت: فرماندهان نظامی و روسای ستاد کشور تصمیم گرفته‌اند حجم پهپادهای نظارتی و شناسایی را در تنگه هرمز دو برابر کنند و این موضوع با افزایش تعداد ناوها برای افزایش گشت‌های دریایی با هدف مقابله با تهدیدهای  ایران همراه خواهد بود. 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز جمعه هفته گذشته گفت: امروز وزارت دفاع مجموعه اقداماتی برای تقویت وضعیت دفاعی‌مان در خلیج (فارس) به کار خواهد گرفت. این مقام آمریکایی مدعی شد ایالات‌متحده شاهد تهدیدها و حملات مکرر از سوی ایران علیه کشتی‌های تجاری است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در دیدار با همتای کویتی خود گفت: مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌های تجاری با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و امنیت و ثبات منطقه را مختل می‌کند.
بعد از ادعاهای جان کربی، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین هم از قصد پنتاگون برای افزایش تعداد کشتی‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی خود در تنگه هرمز خبر داد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هدف از این تصمیم را جلوگیری از توقیف کشتی‌های بیشتر توسط ایران اعلام کرد.
اتهامات بی‌اساس و گستاخانه مقامات آمریکایی درباره امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز با واکنش تند سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان مواجه شد.  ناصر کنعانی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ادعاها و اتهامات تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران را مردود و بی‌اساس خواند. وی با بیان اینکه ایران موثرترین کشور تأمین‌کننده امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس و آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره تضمین‌کننده عبور بی‌ضرر کشتی‌ها و شناورها از تنگه هرمز بوده است.ادعاهای واهی مقام‌های آمریکایی در حالی است که دولت این کشور سابقه دیرینه‌ای در توقیف کشتی‌های کشورهای دیگر برای اجرای قوانین تحریمی سرزمینی خود، بدون آنکه مورد موافقت کشورهای دیگر قرار گرفته باشد، دارد. حضور ایران در خلیج‌فارس و حتی آب‌های بین‌المللی باعث امنیت دریانوردی و تجارت از مسیر دریا شده است. 
بنا بر گزارش نورنیوز، چینش نخ‌نمای تکه‌های پازل ایران‌هراسی با محوریت نمایش اقتدار هالیوودی آمریکا در خلیج‌فارس در حالی رخ می‌دهد که بر اساس قوانین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از امنیت و منافع خود در آب‌های سرزمینی را داراست و اصرار بر «آب‌های آزاد» خواندن این مناطق با قوانین موضوعه بین‌المللی در حوزه دریانوردی در تناقض است. ایران به عنوان کشوری که وفق قوانین بین‌المللی بخش مهمی از حریم خلیج‌فارس تا دریای عمان را داراست، خود را بر اساس همان قوانین موظف به اجرای مقررات عبور و مرور بی‌ضرر کشتی‌ها از این آبراه‌ها می‌داند. بر اساس قوانین دریانوردی، کشتی‌ها موظف به عبور بی‌ضرر، رعایت قوانین و حریم کشورهای ساحلی آبراه‌ها، رعایت اصول زیست‌محیطی و فعال بودن دستگاه‌های موقعیت‌یاب هستند تا خللی به امنیت آبراه‌ها وارد نشود.
آمریکا در حالی مدعی اجماع منطقه‌ای علیه ایران است که روند تحولات منطقه از عمق اعتماد سراسری کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی و تلاش همگان برای دوری از یکجانبه‌گرایی آمریکا حکایت دارد. توسعه روابط ایران و عربستان، توافقات امنیتی ایران با امارات و عراق، توافقات نظامی و امنیتی تهران - مسقط در کنار رویکرد اتحادیه عرب به احیای روابط با سوریه به‌عنوان متحد راهبردی ایران سندی آشکار بر این مدعاست.
* خلیج‌فارس در کنترل ایران است
برخلاف گنده‌گویی‌های مقامات آمریکایی، اندیشکده‌ها و نهادهای تحقیقاتی و علمی ایالات‌متحده هم‌نظر هستند که سیاست مهار تهران فروپاشیده و خلیج‌فارس در کنترل ایران است.   
اندیشکده «هوور» که یک نهاد تحقیقاتی واقع در دانشگاه «استنفورد» در ایالت کالیفرنیاست در تحلیلی، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دشمن مهارنشدنی» آمریکا یاد کرد. این اندیشکده نوشت: چندین دهه است سیاست زیربنایی آمریکا، مهار توانایی ایران برای استفاده از فشارهای سیاسی، فتنه‌انگیزی و نیروهای نیابتی جهت تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه خلیج‌فارس بوده است. در ادامه این مطلب آمده است: از سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها از صادرات نفت ایران جلوگیری کرده‌ تا باعث توقف برنامه هسته‌ای این کشور شود اما این سیاست مهار در حال فروپاشی است. اندیشکده هوور در ادامه ادعا کرد در سال ۲۰۲۰ تعداد کشتی‌های خارجی که به‌رغم تحریم‌ها، نفت ایران را منتقل می‌کردند ۷۰ کشتی بود اما امروز ۳۲۲ کشتی این کار را انجام می‌دهند. 
مطابق این ادعا، ۴ سال پیش میزان صادرات نفت ایران توسط این کشتی‌های ناشناس ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود در حالی که سال ۲۰۲۳ این رقم به دو برابر، یعنی یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. اندیشکده هوور در ادامه مدعی شد ایران، اقدام آمریکا در توقیف محموله‌های نفتی خود را جبران کرده است.
این اندیشکده نوشته است ۱۰ مارس سال ۲۰۲۲ آمریکا اقدام به توقیف ۲ محموله نفتی ایران به ارزش ۳۸ میلیون دلار کرد، در مقابل ایران ۲۷ آوریل این حرکت را با توقیف یک سوپرنفتکش که به بزرگی یک ناو هواپیمابر بود تلافی کرد. هوور در ادامه نوشته است نفتکش توقیف‌شده توسط ایران حامل 1.5 میلیون بشکه نفت خام بود که سه برابر ارزش محموله نفتی توقیف‌شده توسط آمریکا در یک سال قبل‌تر بوده است. طبق این تحلیل، این کشتی حامل نفت خریداری‌شده از کویت بوده و قرار بوده در ایالت هیوستون تحویل شود که توسط ایران توقیف و توسط تلویزیون دولتی نمایش داده شد. در ادامه مطلب اندیشکده هوور به تلاش رسانه‌های آمریکا برای بی‌اعتنایی به خبر توقیف نفتکش فوق اشاره شده و آمده است: در اینجا فقط در خبرهای اقتصادی به موضوع توقیف این نفتکش اشاره شد.
این اندیشکده در پایان مطلب خود نوشته است: حالا نیروی دریایی ما (آمریکا) در مقابل ایران که کنترل خلیج‌فارس را به دست گرفته است، کاری انجام نمی‌دهد.
***
حضور ناوگروه 86 در راستای تقویت دیپلماسی دفاعی کشور است
امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره هم‌ترازی ایران با قدرت‌های جهانی در آب‌های آزاد اظهار داشت: حضور ناوگروه ۸۶ ارتش در آب‌های بین‌المللی پیام صلح و دوستی برای کشورها است. وی با اشاره به گردش ۳۶۰ درجه ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: انجام دریانوردی‌های طولانی و حرفه‌ای نیازمند آماده‌سازی‌های مختلف و مهیا شدن از نظر تخصصی و تجهیزاتی و کسب مهارت‌های لازم است. دریادار دوم تاج‌الدینی با اشاره به سفر 8 ‌ماهه ناوگروه ارتش اظهار کرد: در این 8 ماه شاهد وضعیت‌های جوی مختلف بودیم و گاه شرایط نامتعارف و طول ‌موج‌های بیش از ۱۲ متر را تجربه کردیم و لازمه دریانوردی در این شرایط کسب آمادگی در همه ابعاد است. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور در آب‌های بین‌الملل و گردش ۳۶۰ درجه را اثبات فناوری ساخت داخل عنوان و بیان کرد: ناوشکنی در این دریانوردی حضور دارد که تماما ساخت داخل است. جوانان غیرتمند در صنایع و نیروی دریایی همت کردند و ناوشکن تمام ایرانی دنا را به‌گونه‌ای آماده کردند که بتواند تمام سختی‌ها و تنش‌های دریایی با امواج بلند را تحمل کند. امیر دریادار دوم تاج‌الدینی حضور ناوشکن دنا در دریاهای بین‌المللی را صرفاً از بعد نظامی قابل‌ بررسی ندانست و تصریح کرد: این حضور از بعد علمی نیز بسیار قابل ‌توجه است؛ طراحی، ساخت و پایه‌گذاری این ناوشکن تماماً ایرانی است و حضور در دریاها به معنی توانمندی و اثبات این توانمندی است. وی درباره اهداف دریانوردی ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارسال پیام صلح و دوستی به همه کشورها و اعلام آمادگی برای مراودات چندجانبه با کشورهای مختلف از جمله اهداف این حضور است. در حقیقت حضور ناوگروه ۸۶ ارتش در راستای تقویت دیپلماسی دفاعی کشور و احیای قدرت دریایی است. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، حضور ناوگروه ۸۶ را یک کار حرفه‌ای توصیف و اظهار کرد: از بندرعباس کار سفر را شروع و به سمت شرق حرکت کردیم. از جنوب سریلانکا و خلیج بنگال به سمت تنگه مالاکا حرکت کردیم. از جنوب فیلیپین وارد اقیانوس آرام شدیم و بیشترین عرض این اقیانوس را پیمودیم و قریب به 8 هزار مایل دریایی مسافت طی کردیم که نزدیک به 3 ماه زمان برد.

 


Page Generated in 0/0065 sec