printlogo


کد خبر: 262838تاریخ: 1402/2/28 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر طالبان کنار رفت؟
سخنگوی طالبان توضیحاتی درباره خبر تغییر نخست‌وزیر کابینه موقت این گروه ارائه کرده است. ذبیح‌الله مجاهد در صفحه توئیتر خود نوشت: ملاحسن آخوند، نخست‌وزیر کابینه در قندهار تحت درمان قرار دارد و مسؤولیت وی به مولوی عبدالکبیر سپرده شده است. وی خطاب به رسانه‌ها و شهروندان نوشته است: «این کار در روند حکومت‌داری یک‌ کار عادی است. کسی در این‌باره تشویش‌افکنی و تبلیغات نکند و هموطنان هم تشویش نکنند». درباره‌ وضعیت بیماری ملاحسن آخوند اطلاعاتی منتشر نشده است. پیش‌تر ذبیح‌الله مجاهد به بی‌بی‌سی گفته بود که نخست‌وزیر این گروه در تعطیلات عید به قندهار رفته است و در آنجا به ‌دلیل بیماری در استراحت به ‌سر می‌برد. ملاحسن آخوند از زمان تشکیل دولت موقت طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ نخست‌وزیر این گروه بوده است. وی آخرین بار با محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ قطر در قندهار دیدار کرده بود و ویدئویی از او منتشر شده بود.
***
سارکوزی 3 سال حبس گرفت
«نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه دیروز در یک دادگاه تجدیدنظر به اتهام فساد مالی که سال 2014 مرتکب شده بود، به 3 سال حبس محکوم شد که یک سال آن قطعی و 2 سال آن تعلیقی است. شبکه «یورونیوز» در این باره گزارش کرد با حکم دادگاه تجدیدنظر، رای دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به تحمل 3 سال حبس از جمله یک سال زندان قطعی مورد تأیید قرار گرفت. وی در مارس 2021 در دادگاه بدوی به اتهام فساد مالی و اعمال نفوذ به 3 سال حبس محکوم شده بود. سارکوزی نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ فرانسه محسوب می‌شود که به زندان قطعی محکوم شده است اما مجبور نیست این دوران را در زندان بگذراند و دادگاه حکم داده است وی می‌تواند این مدت را در حبس خانگی و با دستبند الکترونیکی سپری کند. رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در مرحله اول در مارس 2021 برای جرائمی که سال 2014 و 2 سال پس از ترک پست خود مرتکب شده بود، به 3 سال حبس محکوم شد. طبق این گزارش، وکیل سارکوزی پس از اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر گفت موکل وی قصد فرجام‌خواهی دارد و می‌خواهد از این طریق به این حکم اعتراض کند. دادگاه تجدیدنظر همچنین رئیس‌جمهور پیشین فرانسه را به مدت 3 سال از حقوق مدنی محروم کرده است. سارکوزی که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ هدایت فرانسه را بر عهده داشت با اتهام‌های مختلفی روبه‌رو است که البته برخی از آنها هنوز در مرحله رسیدگی‌های قضایی هستند. او البته 2 سال پیش در اتهام مربوط به تلاش برای پرداخت رشوه به قاضی و سوءاستفاده از نفوذ و قدرت خود مجرم شناخته شد. گفته شد وی به یک قاضی پیشنهاد داده بود در ازای یک کار بسیار خوب بتواند یافته‌های تحقیق درباره مسائل مالی کارزار انتخاباتی خودش را دریافت کند. از جمله ادعاهایی که در دست بررسی است متهم شدن او به دریافت میلیون‌ها یورو از معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی برای مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷ است.
***
لاوروف: مکرون رعیت آمریکاست
وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تلویزیون «تزار گراد» که روز گذشته در وبسایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد پاسخ اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه علیه مسکو را داد. سرگئی لاوروف گفت: مکرون احساس می‌کند مثل یک رعیت برای ایالات متحده شده است اما هیچ کاری هم نمی‌تواند انجام دهد. 
رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در یک مصاحبه در اظهارات ضد روسی خود گفته بود: «روسیه عملاً متحمل یک شکست استراتژیک در اوکراین شده و به طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است».
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این اظهارات گفت: «مکرون باید احساس درماندگی داشته باشد، چرا که سال‌ها درباره استقلال استراتژیک اتحادیه اروپایی حرف می‌زند. او احساس می‌کند رعیت آمریکاست و از این جهت ناراحت است. به خاطر این (تلاش برای استقلال اتحادیه اروپایی) تحسینش می‌کنم اما از طرفی هم کاری از دستش برنمی‌آید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این واقعیت که روسیه از سال 2001 روابط خود با کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و چین و هند  توسعه داده به این معنی نیست که مسکو از غرب روی‌گردان شده است. این غرب بود که از ما روی‌گردان شد. وقتی روابط ما با کشورهای غربی رو به افول نهاد، وزن نسبی سیاست‌های شرق‌محور ما افزایش یافت.
***
حزب «قلیچداراوغلو» به هزاران صندوق رأی اعتراض کرد
حزب «کمال قلیچداراوغلو» حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه دیروز اعلام کرد شکایت‌هایی را درباره موارد مشکوک به تخلف در هزاران صندوق رای در انتخابات تاریخی یکشنبه این کشور که رجب طیب اردوغان بهتر از انتظار ظاهر شد، ثبت کرده است. به گزارش رویترز، «محرم ارکک» معاون رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق» (CHP) به خبرنگاران گفت این تخلف‌ها در هر صندوق از یک رای نادرست تا صدها رای متغیر است. وی افزود حزبش رسما نسبت به 2 هزار و ۲۶۹ صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری و 4 هزار و ۸۲۵ صندوق انتخابات پارلمانی که یکشنبه برگزار شد، اعترض کرده است. این مقام حزبی که در آنکارا صحبت می‌کرد، در ادامه تاکید کرد: «ما تک تک آرا را دنبال می‌کنیم، حتی اگر نتایج کلی را تغییر ندهد». به گفته وی، «در مجموع ۲۰۱ هزار و ۸۰۷ صندوق رای برای انتخابات در داخل و خارج ترکیه برپا شده بود». وی در ادامه گفت مهلت اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روز دوشنبه و اعتراض به انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه به پایان رسید و این حزب در بازه مذکور همه درخواست‌های خود را ثبت کرده است.

Page Generated in 0/0078 sec