printlogo


کد خبر: 262842تاریخ: 1402/2/28 00:00
رقابت بین پرسپولیس و سپاهان برای جام
انتقام یا تکرار تاریخ

زهره فلاح‌زاده: سرانجام لیگ بیست‌ودوم به ایستگاه آخر رسید؛ ایستگاهی که در آن یک تیم به قهرمانی می‌رسد و دیگر تیم مدعی با جام خداحافظی می‌کند. تیم‌های پرسپولیس و سپاهان تنها با یک امتیاز اختلاف به ترتیب در رده‌های اول و دوم هستند و هر دو برای قهرمان شدن شانس دارند. قرمزهای پایتخت در صورت برد مقابل نساجی در مازندران کاپ قهرمانی را لمس خواهند کرد و در صورت باخت یا تساوی و در صورت پیروزی سپاهان، این طلایی‌پوشان اصفهانی هستند که جام را بالای سر خواهند برد.
در این فصل سپاهان تحت هدایت ژوزه مورایس پرتغالی بهترین خط حمله لیگ را دارد و چهارمین خط برتر دفاع لیگ. اصفهانی‌ها در ۲۹ هفته برگزار شده ۴۷ گل به ثمر رسانده و ۱۶ گل دریافت کرده‌اند. در طرف مقابل تیم صدرنشین پس از سپاهان و استقلال، سومین خط حمله لیگ برتر را دارد‌‌. قرمزها به طور مشترک با آلومینیوم اراک با تنها ۱۳ گل خورده، برترین خط دفاع لیگ را دارند که البته می‌توان به درخشش علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان این تیم اشاره کرد که پس از بازگشتش از اروپا به تیمش در درون دروازه کمک شایانی کرد.
پرسپولیس شرایط به مراتب راحت‌‌تری در پیش دارد، چرا که بدون توجه به دیدار رقیبش، می‌تواند به پیروزی و قهرمانی فکر کند‌ اما تیم سپاهان باید منتظر لغزش پرسپولیس باشد که بتواند به این مهم برسد. در واقع استرس روی شاگردان مورایس بیش از شاگردان گل‌محمدی است و همین امر می‌تواند به برد قرمزها کمک بیشتری کند.
از سویی تیم نساجی عملکرد خوبی با مربی اسپانیایی خود نداشته و خیلی سخت می‌توان انتظار داشت این تیم مقابل قرمزهای تهرانی به برد در خانه برسد‌. این در حالی است که سپاهان با مس کرمانی دیدار دارد که احتمال دارد به لیگ یک سقوط کند. مس کرمان و صنعت نفت آبادان با ۲۲ امتیاز به ترتیب در رده‌های چهاردهم و پانزدهم جدول و در خطر سقوط قرار دارند. به هر حال از بین این ۲ تیم، یکی سقوط خواهد کرد. در واقع کار اصفهانی‌ها برای بردن تیم کرمانی با توجه به شرایط بد جدولی آنها بسیار سخت خواهد بود‌.
در تاریخ لیگ برتر پرسپولیس ۷ بار و سپاهان ۵ بار قهرمان شده‌اند. همچنین پرسپولیسی‌ها رکورد ۵ قهرمانی متوالی و سپاهان ۳ قهرمانی متوالی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.
اما نکته مهم در طول تاریخ لیگ برتر که این ۲ تیم در کورس قهرمانی بوده‌اند این است که هر زمان قرار بوده در دیدار آخر تکلیف قهرمانی از بین این ۲ تیم مشخص شود، این پرسپولیس بوده که به جام قهرمانی دست یافته است. در واقع سپاهان بازنده همیشگی در برابر پرسپولیس بوده و جام را دودستی تقدیم این تیم کرده است.
باید دید امروز چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد؛ آیا تاریخ برای این ۲ تیم تکرار می‌شود و پرسپولیس به قهرمانی دست می‌یابد یا این‌ بار سپاهان انتقام سال‌ها ناکامی در گرفتن جام از پرسپولیس و سبقت از این تیم را خواهد گرفت؟ پرسپولیس به هشتمین قهرمانی خود خواهد رسید یا سپاهان به ششمین قهرمانی؟
هر چه باشد جام خارج از خانه این ۲ تیم اهدا خواهد شد. جام در مازندران یا کرمان به تیم قهرمان خواهد رسید؛ دور از هیاهوی طرفداران این ۲ تیم.
در هفته‌های اخیر اشتباهات داوری زیادی را در لیگ شاهد بودیم که نقش تاثیرگذاری در پیروزی تیم‌‌های مدعی داشته است؛ باشد که آخرین هفته لیگ بیست‌ودوم جذاب و دیدنی و به دور از اشتباهات تاثیرگذار داوری دنبال شود و لایق‌ترین تیم به قهرمانی دست یابد.

Page Generated in 0/0058 sec