printlogo


کد خبر: 262855تاریخ: 1402/2/28 00:00
هلال‌احمر نسبت به وزش باد و بارش شدید باران در ۱۶ استان هشدار داد
ورود سامانه جدید بارشی به کشور
آغاز خرداد با رگبار و بارش بهاری

بارش‌های بهاری به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد، به طوری که رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی 5 روز آینده، از بارش باران در نقاط مختلف کشور بر اثر ورود سامانه بارشی جدید و افزایش دما در نوار شمالی کشور خبر داد. صادق ضیاییان، درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: بارش‌ها همچنان تا پایان ماه جاری ادامه دارد و با ورود سامانه جدید از جمعه استان‌های واقع در نیمه غربی، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز، جنوب و روز یکشنبه 31 اردیبهشت در شرق و جنوب شرق کشور سبب رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که شدت فعالیت این سامانه روزهای شنبه و یکشنبه (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت) در شمال غرب و غرب کشور است. ضیاییان ادامه داد: از لحاظ دمایی در نوار شمالی کشور تا روز شنبه روند افزایش دما را خواهیم داشت.
* هشدار خطر غرق شدن شناگران در جنوب کشور
سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال غرق شدن شناگران براثر وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در جنوب کشور هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ از افزایش سرعت وزش باد تا ۴۰ نات و افزایش ارتفاع موج حداکثر 1.5 متر خبر داد. این وضعیت جوی از بعدازظهر پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت تا اواخر وقت یکشنبه 31 اردیبهشت، در خلیج ‌فارس، نواحی غربی دریای عمان، بویژه تنگه هرمز همچنین مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات، احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله صیادی و بنادر در سواحل و فرا سواحل را توصیه می‌کند.  
* آماده‌باش و هشدار هلال‌احمر برای وزش باد و بارش شدید باران در ۱۶ استان
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نسبت به بارش شدید باران و وزش باد در ۱۶ استان کشور هشدار داد. صادق محمودی با اشاره به پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی گفت: برابر پیش‌بینی انجام شده از شنبه هفته آینده تا پایان روز یکشنبه بارش شدید و رگباری باران و همچنین وزش شدید باد در تمام  یا بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، همدان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، اصفهان، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: ‌در همین راستا سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، امدادگران خود در این ۱۶ استان را به حالت آماده‌باش درآورده و ضمن اتخاذ تمهیدات لازم، تجهیزات ضروری برای مقابله با حوادث احتمالی را نیز تدارک دیده است. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:‌ لازم است مردم نیز یکسری نکات را مدنظر قرار دهند که از جمله می‌توان به پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، اسکان در حاشیه رودها و مسیل‌ها و... حین بارش‌های شدید اشاره کرد. همچنین هنگام وزش باد شدید نیز لازم است مردم از حضور در لبه پشت‌بام و پرتگاه‌ها و قرار گرفتن در مجاورت سازه‌های تبلیغاتی، ساختمان‌های نیمه‌کاره، درختان کهنسال و اجسامی که احتمال سقوط‌شان وجود دارد، پرهیز کنند.
***
امدادرسانی به ٢٦٩٩ نفر متأثر از سوانح جوی
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر دیروز از امداد‌رسانی به 2 هزار و 699 نفر متاثر از سوانح جوی کشور در ۴۸ ساعت گذشته در ۷ استان خبر داد. مرتضی مرادی‌پور ضمن اعلام این خبر گفت: در سوانح جوی ٤٨ ساعت گذشته ١٤ استان متاثر شده‌اند که از این تعداد ٧ استان (آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران) نیازمند خدمات امداد و نجات هستند. وی گفت: در ٢٤ شهرستان نیازمند خدمات امداد و نجات نیز به ٧٢ منطقه شامل (۱۰ شهر، ١٨ روستا، ٤٢ منطقه عشایری و ٢ محور) امدادرسانی شده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات با بیان اینکه در مجموع به ٢٦٩٩ نفر امدادرسانی شده است، خاطرنشان کرد: به ٦٧٠ نفر اسکان اضطراری داده شده و ١٠ نفر به مناطق امن منتقل شده‌اند. علاوه بر این ٤ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و آب وارد‌شده به ٩٣ منزل مسکونی هم تخلیه شده است. مرادی‌پور گفت: در این عملیات ٩٤ تیم شامل ٣٢٥ نفر امدادگر مشغول خدمات‌رسانی بودند و ١٣٩ دستگاه چادر، ٢٦٦ تخته پتو، ٢٠٩٢ کیلوگرم نایلون، ٢١٧ شعله والور، ١٧٧ بسته مواد غذایی، ١٧٢٩ قوطی کنسروجات و ١٢٤٦٠ قرص نان بین متاثران از سوانح جوی توزیع شد.

Page Generated in 0/0067 sec