printlogo


کد خبر: 262860تاریخ: 1402/2/28 00:00
رئیس کل بانک مرکزی:
صندوق تثبیت ارزی بزودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: صندوق تثبیت ارزی برای اثبات بازار ارز در کشور راه‌اندازی می‌شود.
محمدرضا فرزین در نشست ماهانه با جمعی از اقتصاددانان با اشاره به نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان «مهار تورم، رشد تولید» عنوان کرد: تحقق این 2 شرط در حوزه اقتصاد امر بسیار دشواری است، لذا سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که در عین مهار تورم، منابع لازم را برای رشد اقتصادی و تولید فراهم کند. بر همین اساس از ابتدای سال جاری در بانک مرکزی بسته‌ای را برای تحقق این امر طراحی کردیم و در این بسته تمرکز اصلی ما بر سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری است.
وی ادامه داد: اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم، یکی از مهم‌ترین متغیرها در این باره نرخ ارز است، البته نرخ ارز بسیار متاثر از انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و منابع ارزی ما در خارج از کشور است. بنابراین باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را محقق کنیم - که بخشی از آن در دولت و حاکمیت است - تا اینگونه بتوانیم انتظارات تورمی و همزمان نرخ تورم را کاهش دهیم. البته باید یادآوری کنم که تحقق کاهش نرخ تورم امر دشواری است، چرا که 4 سال است تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده‌ایم.
رئیس کل بانک مرکزی درباره بسته طراحی‌شده تصریح کرد: بسته سیاستی مذکور، بسته‌ای کامل در حوزه‌های مختلف است و تقریبا در آن برای تمام دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال برای وزارت امور خارجه نیز وظیفه‌ای را در نظر گرفتیم، چرا که معتقدیم نقش آنها در حوزه ارز اهمیت دارد.
عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های ارزی همچنان تمرکز روی مرکز مبادله ارز و طلاست، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که از ابزارهای متفاوتی برای آرامش بازار ارز استفاده کنیم، لذا برای اینکه بتوانیم نیازهای ارزی کشور را تأمین کنیم، از ابتدای سال کمیته‌ای را تشکیل دادیم و برآورد دقیقی از منابع و مصارف ارزی انجام داده‌ایم و براساس آن اصرار داریم ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز در بانک مرکزی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم تنها با نرخ نمی‌توان ارز را کنترل کرد، بلکه باید از لحاظ سیاست‌های مقداری، مقررات‌گذاری و کنترل بازارهای مختلف به این موضوع ورود و فعالان مختلف در بازار ارز را رصد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره سایر برنامه‌های این بانک برای مدیریت بازار ارز عنوان کرد: باید بتوانیم در مرکز مبادله از ابزارهای مختلف بازار از جمله سلف و سوآپ استفاده کنیم البته در این بین بزودی صندوق تثبیت ارزی نیز راه‌اندازی می‌شود که در حال نگارش آیین‌نامه آن هستیم تا در مواقع بحران به این واسطه منابع لازم را در اختیار داشته باشیم و از روش‌های مختلف برای ثبات بازار ارز در کشور استفاده شود.
همچنین به گفته رئیس کل بانک مرکزی طرحی درباره ریال آف شور برای بازارهای افغانستان و عراق در دست بررسی است.
* رفع ناترازی بانک‌ها تمرکز اصلی سیاست پولی در سال جاری است
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه مسأله اساسی نظام بانکی را ناترازی دانست و گفت: این مسأله مرتبط با ناترازی دولت و بانک‌هاست. به این معنا که دولت ناترازی و هزینه‌هایی خود را به بانک‌ها منتقل می‌کند؛ درست مانند آنچه درباره بانک‌های دولتی از سمت دولت و انتقال هزینه‌هایش به آنها رخ می‌دهد.
وی یادآور شد: البته برخی بانک‌های ما سال‌هاست ناتراز هستند و البته ادامه فعالیت برای بانک‌ها ممکن نیست، لذا سال جاری در حوزه سیاست پولی ابتدا تمرکزمان را روی رفع ناترازی بانک‌ها قرار دادیم، چرا که معتقدیم اگر بانکی نتواند ناترازی خود را در قالب برنامه اصلاحی بانک مرکزی برطرف کند، مرحله بعدی آن «گزیر تعیین تکلیف» است.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برنامه اصلاحی بانک مرکزی، گفت: در این باره به هر یک از بانک‌ها برنامه‌های اصلاحی دادیم و برای آنها زمان‌بندی‌هایی را تعیین کردیم، البته همانطور که بارها اشاره کرده‌ام بخشی از اقدامات اصلاحی هم مربوط به مجامع بانک‌ها و سهامدار است. در هر صورت امیدواریم با حاکمیت انضباط پولی در کشور ناترازی‌ها کاهش یابد.

Page Generated in 0/0060 sec