printlogo


کد خبر: 262862تاریخ: 1402/2/28 00:00
اخبار

محمد اسلامی:
آژانس مسؤول مذاکرات نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با اظهارات گروسی مبنی بر اینکه بعید است در ماه‌های آینده برجام تعیین‌تکلیف شود، اظهار کرد: آژانس مسؤول مذاکرات نیست، این مسؤولیت بر عهده طرف‌های حاضر در برجام است. محمد اسلامی در این باره توضیح داد: روابط ایران و آژانس بر اساس پادمان و معاهده ان‌پی‌تی برقرار است و نظارت‌ها ادامه دارد و هیچ خدشه‌ای در آن نبوده و خللی به وجود نیامده است و تداوم دارد. معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه گروسی از همکاری با ایران ابراز رضایت کرده است، ادامه داد: در بحث برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف مذاکره نیست. وی ادعای خبرگزاری بلومبرگ برای کاهش نظارت‌ها را رد کرد و در رابطه با برقراری مذاکرات گفت: روابط ایران و آژانس طبق بیانیه تهران برقرار و در حال تداوم است. اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برای اکتبر ۲۰۲۳ میلادی (مهر ۱۴۰۲) تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان لغو خواهد شد، بیان کرد: طبق برجام باید تحریم تسلیحاتی لغو شود.
***
ناوگروه 86 ارتش وارد آب‌های سرزمینی ایران شد
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش صبح روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ نیز شناخته می‌شود، از ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۱ به ماموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاکا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت. پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در ادامه پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد.
بندر صلاله عمان آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت آب‌های سرزمینی کشورمان حرکت کردند تا اینکه نهایتا توانستند با طی حدود ۲ هزار کیلومتر مسیر باقیمانده در بندرعباس پهلوگیری کنند. مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نداجا تاکنون حدود ۶۳ هزار کیلومتر بوده و این ناوگروه تاکنون ۴ بار از خط استوا عبور کرده 
است.
***
دهمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری برگزار شد
دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری روز سه‌شنبه در سوئد برگزار شد. عطیه نوری، فرزند حمید نوری در گفت‌‎وگو با خبرگزاری میزان گفت: روز سه‌شنبه دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر برگزار شد. این جلسه از ساعت ۹ شروع و تا ساعت ۱۵ ادامه داشت. به گفته عطیه نوری، در این جلسه ابتدا دادستان‌ها صحبت کرده و سپس وکلای شکات و شاهدان اظهاراتی را مطرح و در پایان نیز وکلای تسخیری حمید نوری مواردی را مطرح کردند. نوری می‌گوید دادگاه روز سه‌شنبه به بررسی ادعا‌های تعدادی از شکات و شاهدان پرداخته و آنها ادعایی را بار دیگر تکرار کردند؛ ادعا‌هایی که نه تنها از نظر قضایی بلکه از نظر عموم جامعه نیز بی‌ارزش و متناقض به شمار می‌رود. به گفته وی، مستنداتی که در دادگاه سوئد از سوی شکات و شاهدان ارائه شد، در سطح یک دادگاه بین‌المللی نبود و بسیار ضعیف بود. عطیه نوری در بخشی دیگر گفت: دادگاه سوئد در این جلسه شاهد ادعا‌هایی تکراری و ضد و نقیض درباره پرونده حمید نوری بود. حمید نوری ۱۸ آبان ۹۸ زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به شکلی خشن و غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ‌گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگهداری شد. این شهروند ایرانی بازداشت شده از سوی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، به حبس ابد محکوم شد. چندین ماه است که حمید نوری در بازداشت انفرادی در سوئد به سر می‌‎برد.
***
فرمانده نیروی هوایی ارتش: 
تعدادی از هواپیما‌های با و بدون‌ سرنشین بزودی رونمایی می‌شود
فرمانده نیروی هوایی ارتش روز گذشته با حضور در پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند، ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف، توان عملیاتی این یگان را مورد ارزیابی قرار داد. امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی در جمع فرماندهان و مسؤولان این پایگاه گفت: با تکیه بر توان خودی و اتکا به صنعت داخلی، در ساخت هواپیما‌های با‌سرنشین و بدون‌ سرنشین، پیشرفت‌های خوبی کسب کرده‌ایم که بزودی تعدادی دیگر از آن رونمایی خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن گفت: یکی از اهداف مهم دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی، تغییر و جابه‌جایی حق و باطل و تبدیل ارزش‌ها به ضدارزش با استفاده از جهل و ناآگاهی افراد است. فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه از قسمت‌های مختلف پایگاه، از جمله بهداری، قرارگاه سربازی، آشیانه، آلرت خلبانان و... بازدید به عمل آورد.

Page Generated in 0/0074 sec