printlogo


کد خبر: 262891تاریخ: 1402/2/30 00:00
دور دنیا

نگاه چین به آسیای مرکزی
رئیس‌جمهور چین در جریان سخنرانی در نشست با سران کشورهای آسیای مرکزی خواستار آن شد که چین و کشورهای این منطقه پتانسیل‌شان در زمینه تجارت، همکاری اقتصادی و همکاری در حوزه زیرساخت را «به طور کامل به کار گیرند». به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی‌جین‌پینگ دیروز از رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشستی در شهر «شیان» (Xi’an) واقع در شمال چین میزبانی کرد. پکن این نشست را یک «نقطه عطف»‌ توصیف و اعلام کرده، تجارت با حوزه آسیای مرکزی در سال 2022 به 70 میلیارد دلار رسید و در ۳ ماهه اول 2023 نیز به میزان 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پیدا کرد. این منطقه بویژه برای پروژه زیرساختی جهانی چند تریلیون دلاری چین مشهور به ابتکار عمل «کمربند و جاده»‌ اهمیت حیاتی دارد. شی‌جین‌پینگ در سخنرانی خطاب به رهبران کشورهای آسیای مرکزی گفت، این کشورها باید «به طور کامل پتانسیل همکاری سنتی در زمینه اقتصاد، تجارت، ظرفیت صنعتی، انرژی و حمل‌و‌نقل را به کار بگیرند». او همچنین بر لزوم توسعه «محرک‌های جدید رشد نظیر فاینانس، کشاورزی، کاهش فقر، کاستن از انتشار کربن، سلامت و نوآوری دیجیتال» تاکید کرد.
***
امیرعبداللهیان خطاب به طالبان: 
ملاک بود و‌ نبود آب بازدید فنی و عینی است
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به بیانیه طالبان درباره حقابه ایران در توئیتی نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند که نکردند. حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد: ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است نه صدور بیانیه سیاسی. وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب 27 اردیبهشت به منظور شرکت در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه هیرمند به استان سیستان‌وبلوچستان سفر کرد. وی در این نشست اظهار داشت: مساله آب رودخانه هیرمند از ۴ ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است. امیرعبداللهیان بیان کرد: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده اما اکنون به این روز افتاده است و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده می‌شود؛ مشکلات و سختی‌های مردم سیستان در پی نبود آب را درک می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: من با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حقابه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم، وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای پیگیری حقابه داشتند و سایر مسؤولان نیز این مساله را پیگیر هستند. وزیر امور خارجه گفت: درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا فرصت هست دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم افغانستان و هم مردم ایران سیراب شوند. طرف افغانستانی مدعی است که سد از آب کافی برخوردار نیست اما صراحتا اعلام کردیم طبق عهدنامه 1351 یک تیم مشترک فنی باید این کار را مشخص کند، اسامی را دادیم تا تیم فنی ما از سد کجکی بازدید کند و بر مبنای آن، قضاوت شود که آب در سد موجود است یا خیر.
***
قلیچداراوغلو:
همه پناهجویان را از ترکیه اخراج می‌کنم
کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه که قرار است در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور رقابت کند، وعده داد در صورت کسب ریاست جمهوری میلیون‌ها پناهجو را از ترکیه اخراج و به کشورهای‌شان بازمی‌گرداند. قلیچداراوغلو در سخنرانی روز پنجشنبه، رقیبش را متهم کرد به اینکه «عمدا اجازه ورود ۱۰ میلیون پناهجو به ترکیه را داد و برای اخذ آرای وارداتی، شهروندی ترکیه را به فروش گذاشت». بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، قلیچداراوغلو اظهار کرد: «من در اینجا اعلام می‌کنم به محض اینکه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، همه پناهجویان را به خانه‌شان می‌فرستم؛ ختم کلام!». ترکیه بر اساس برآوردها کشوری است که از بیشترین جمعیت پناهجویان در جهان میزبانی می‌کند. برآورد شده تنها ۴‌میلیون آواره که اغلب‌شان اهل سوریه و دیگر کشورهای عربی هستند در ترکیه حضور دارند.
***
تعرض راهپیمایی پرچم با مشارکت وزرای تندرو اسرائیل
در راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی که با مشارکت هزاران صهیونیست و با حمایت پلیس اسرائیل برگزار شد، شرکت‌کنندگان به منطقه باب‌‌العمود، یکی از مشهورترین درهای منطقه قدیمی شهر قدس یورش بردند. شهرک‌نشین‌ها شعارهای نژادپرستانه‌ای برای مرگ عرب‌ها سر داده و به تعدادی از خبرنگاران حاضر در آن مکان حمله کردند. نیروهای اسرائیلی تک‌تیراندازان خود را بر دیوارهای باب‌العمود مستقر کرده و به صورت گسترده در این مکان به بهانه تامین امنیت این راهپیمایی مستقر شدند. در این راهپیمایی تعدادی از مسؤولان رژیم اسرائیل و در رأس آنها ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی که ۲ فرد راستگرای تندرو هستند، مشارکت کردند. قبل از فرا رسیدن این روز بنیامین نتانیاهو اعلام کرد راهپیمایی رقص پرچم همانند سال‌های گذشته ادامه دارد و وزرا در راهپیمایی شرکت خواهند کرد. از موضع فلسطینی‌ها، راهپیمایی رقص پرچم تحریک و تجاوز عمدی به قدس اشغالی است و در شرایطی برگزار شد که کمتر از چند روز از جنگ ۵ روزه میان رژیم اشغالگر قدس و فلسطینیان می‌گذرد.

Page Generated in 0/0046 sec