printlogo


کد خبر: 262901تاریخ: 1402/2/30 00:00
اخبار

اتمام بسیج غربالگری سل در کشور
رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اتمام بسیج غربالگری سل در کشور گفت: در این پویش ۱۳ هزار و ۴۷۸ نفر دارای علائمی با شک به سل شناسایی شدند که مشخص شد ۳۸۶ نفر آنها مبتلا به سل ریوی هستند و درمان رایگان آنها نیز آغاز شد. مهشید ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در برنامه راهبردی کشوری کنترل سل، یکی از مداخلات اصلی، انجام بیماریابی فعال سل در جمعیت‌های در معرض خطر بیشتر یا جمعیت‌های آسیب‌پذیر است. وی افزود: پاییز ۱۴۰۱ طراحی یک مداخله ارزشمند ادغام شده در قالب بسیج بیماریابی تکمیلی و غربالگری سل کلید خورد و در بخش مرتبط با سل این بسیج، انجام غربالگری سل در ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت مهاجران و پناهندگان خارجی و جمعیت ایرانی حاشیه‌نشین ساکن در مناطق با تراکم بالای جمعیت مهاجران هدف‌گذاری شد. وی تصریح کرد: از ۶۵۱ هزار و ۵۹۱ نفری که از نظر بیماریابی سل مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند، ۱۳ هزار و ۴۷۸ نفر دارای علائمی با شک به سل بودند. وی افزود: برای این افراد آزمایشات تشخیصی به صورت رایگان انجام شد و نتیجه بررسی‌ها به ۳۸۶ مورد بیمار مبتلا به سل ریوی منجر شد.
***
توجه به نقش هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌های پزشکی
دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از جزئیات برگزاری این کنگره خبر داد. غلامرضا حمزه‌لو گفت: این کنگره یکی از رویدادهای بزرگ حوزه علوم آزمایشگاهی است که از مراکز علمی داخلی و خارجی حمایت می‌کند. وی افزود: در کنگره امسال در ۲۷ نشست علمی به موضوعات مختلف پرداختیم و یکی از ویژگی‌های مهم کنگره امسال دنبال کردن ۲ هدف بود. یک هدف بیشتر شدن رابطه بالین و آزمایشگاه بود و اینکه ارتباط تنگاتنگی شکل بگیرد تا مشکلات را بیشتر احصا کنیم. هدف دیگر کنگره بحث پیشرفت‌های تکنولوژیک در آزمایشگاه‌های پزشکی در دنیا بود که به زوایای مختلف آن در کنگره پرداخته شد. حمزه‌لو بیان کرد: موضوع و نقش هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌های پزشکی نیز در دستور کار کنگره امسال بود که مورد استقبال قرار گرفت، همچنین ۴۰ کارگاه آموزشی و کاربردی امسال برگزار شد که نیازهای جامعه آزمایشگاهی را بررسی کرد.
***
اتصال ۲۲۰۰ روستا به شبکه اینترنت پرسرعت
همزمان با روز جهانی ارتباطات با حضور رئیس‌جمهور ۲ پروژه بزرگ همراه اول افتتاح و رونمایی شد. عصر چهارشنبه 27 اردیبهشت  با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تعدادی پروژه مهم و ملی ارتباطی رونمایی شد. در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل همراه اول در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، پروژه‌های «آزمایشگاه نسل ۵ تلفن همراه» و «اتصال ۲۲۰۰ روستا به شبکه اینترنت پرسرعت همراه اول» رونمایی شد. در این برنامه به ‌دستور رئیس‌جمهور، نخستین آزمایشگاه تخصصی نسل 5 تلفن همراه اپراتور اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افتتاح شد و 2200 روستای جدید نیز تحت پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفت. همچنین در همین راستا پروژه اتصال ۴ هزار روستای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات با رونمایی سایت نسل 4 همراه اول در روستای حسن‌آباد علیا از توابع شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی با برقراری ارتباط مستقیم ویدئویی آغاز شد. رئیس‌جمهور با گرامیداشت روز ارتباطات و با اشاره به اهمیت شبکه آموزشی دانش‌آموز بیان داشت: «شاد» که در دوران کرونا به ‌وجود آمد، در مدارس و نظام آموزشی آثار و فواید بسیاری داشت؛ سامانه‌ای که در نظام آموزشی ما یک پدیده نو بود و مانع از ایجاد وقفه در آموزش دانش‌آموزان شد.

Page Generated in 0/0059 sec