printlogo


کد خبر: 262908تاریخ: 1402/2/30 00:00
اخبار

ثبت‌نام صندوق بورسی متولدان تابستان ۱۴۰۱ از ابتدای خرداد
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد از امکان خرید صندوق‌های قابل معامله برای متولدان 3 ماه دوم سال ۱۴۰۱ از ابتدای خرداد خبر داد.
ذبیح‌الله سلمانی با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به ازای هر متولد سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: منابع مورد نیاز برای تامین این موضوع از منابع عمومی دولت تامین می‌شود.
وی با اشاره به آغاز فرآیند ثبت‌نام از چهارم اردیبهشت گفت: از چهارم اردیبهشت تا ساعت ۱۴، بیست‌وچهار اردیبهشت، یعنی در یک بازه زمانی ۲۰ روزه، ۳۷۸ و ۶۵۳ نفر نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند. بر اساس آمار ثبت‌ احوال، به طور کلی حدود ۹۸۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ متولد شده‌اند که طبق بررسی‌ها ۳۸۰ هزار تولد در 3 ماه نخست سال بوده‌ است، بنابراین می‌توان گفت ۹۵ درصد والدین متولدان 3 ماه نخست سال گذشته نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد با بیان اینکه تاکنون فقط والدین متولدان 3 ماه نخست سال ۱۴۰۱  می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام متولدان 3 ماه نخست سال گذشته کامل شده است، فاز دوم برای متولدان 3 ماه دوم سال گذشته از ابتدای خرداد آغاز خواهد شد.
سلمانی تاکید کرد: والدین برای ثبت‌نام باید به نام فرزند خود کد بورسی دریافت کنند که این موضوع در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به نشانی https://my.gov.ir دیده شده است.
بر اساس این گزارش، والدین متولدان ۱۴۰۱ باید به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی 
https://my.gov.ir بخش طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت مراجعه کنند.
پس از ورود به این قسمت و وارد کردن کدملی، مشخصات فرزند را مشاهده می‌کنند. پس از طی مراحل، پیامکی برای والدین متولدان ۱۴۰۱ ارسال خواهد شد که باید وارد بخش انتخاب بانک شوند و بین بانک‌های عامل ملی یا پست‌بانک یکی را انتخاب کنند.
سپس ۳۵ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به آنها نمایش داده می‌شود که باید از میان آنها، حداکثر 3 صندوق را انتخاب کنند. پس از این، باید به صورت غیرحضوری اقدام به افتتاح حساب کنند که پس از این مرحله وزارت اقتصاد به ازای هر فرزند یک و نیم میلیون تومان حساب‌ها را شارژ و شرکت کارگزاری بانک ملی اقدام به خرید صندوق‌های قابل معامله می‌کند و به صورت سپرده به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال می‌دهد.
***
افت 49 دلاری بهای اُنس جهانی طلا
فعال بازار طلا گفت: هفته گذشته با توجه به افت بهای انس طلای جهانی، قیمت انواع سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش به 5 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.
محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: تحولات اقتصادی در جهان باعث شد در هفته گذشته بر خلاف پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرهای تحلیلگران اقتصادی، بهای انس جهانی طلا با ریزش شدیدی همراه باشد و طلای جهانی ۴۹ دلار کاهش قیمت داشت. وی ادامه ‌داد: در هفته گذشته سیر نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت و در کنار افت بهای انس جهانی، نرخ ارز نیز کاهشی بود که این امر باعث کاهش قیمت طلا در بازارهای داخلی شد. این فعال بازار طلا گفت: پنجشنبه هفته اخیر ‌بهای انس جهانی طلا به ‌هزار و ۹۷۰ دلار رسید و روز جمعه دوباره کاهش یافت و به ‌هزار و ۹۵۵ دلار رسید و در مجموع به طور متوسط هر انس طلا ۴۹ دلار کاهش قیمت داشت.
وی بیان‌ داشت: در آخرین معاملات هفته گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۷۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی را ثبت کردند.
کشتی‌آرای اظهار داشت: هر مثقال طلای آب شده ۲۳۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۷۲ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.
وی خاطرنشان ‌کرد: با کاهش قیمت جهانی طلا و نرخ ارز، حباب سکه نیز کم شد و در حال حاضر هر قطعه سکه 5 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حباب دارد که نسبت به ابتدای هفته اخیر ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
این فعال بازار طلا اضافه کرد: با توجه به کاهش قیمت‌ انواع سکه و طلا، فروشنده بیشتر از خریدار بود و در نتیجه حباب سکه کاهش یافت.
***
روسیه مشتری 70 درصد آب‌های بسته‌بندی ایرانی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از رشد 2 برابری صادرات آب‌های بسته‌بندی در سال گذشته خبر داد و گفت روسیه ۷۰ درصد صادرات ایران در این بخش را به خود اختصاص داده است.
پیمان فروهر میزان صادرات آب‌های بسته‌بندی در شکل‌های مختلف در سال گذشته را بیش از ۱۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۷۰ درصد این رقم سهم روسیه بوده است. این در حالی است که روسیه در 5 سال گذشته هیچ سهمی از آب بسته‌بندی صادراتی ایران نداشته است.
به گفته وی، سایر اقلام صادراتی ایران نیز به این کشور تغییر مسیر داده‌اند که به نظر می‌رسد متاثر از جنگ روسیه و اوکراین باشد. به طور کلی این جنگ روی جذب محصولات غذایی و آشامیدنی به روسیه که با چالش‌های بین‌المللی مواجه است، تاثیر داشته است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه صادرات آب‌های بسته‌بندی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از 2 برابر شده است، تصریح کرد: البته ۱۰ میلیون دلار هم رقم قابل ‌توجهی نیست و نمی‌توان گفت صادرات در شرایط مطلوبی است.
به گفته وی، ظرفیت صادرات آب بسته‌بندی خیلی بالاتر از این رقم است اما صادرات با چالش‌های بزرگی از جمله قیمت تمام شده، حمل‌و‌نقل و... مواجه است.

Page Generated in 0/0053 sec