printlogo


کد خبر: 262918تاریخ: 1402/2/30 00:00
حرکت ابر رادیواکتیو به سمت غرب اروپا

متحدان اروپایی ناتو وقوع فاجعه‌ای زیست‌محیطی مشابه حادثه چرنوبیل در سال 1986 میلادی را انتظار می‌کشند که عاقبت دخالت‌شان در جنگ اوکراین است. بر اساس آخرین گزارش‌های منابع نظامی اوکراینی و روس، یک ابر رادیواکتیو که از انفجار دپوی مهمات ارسالی انگلیسی‌ها در غرب اوکراین تشکیل شده، در حال حرکت به سمت غرب اروپاست. نخستین گزارش‌ها از بروز فاجعه زیست‌محیطی در منطقه خلمینتسکی اوکراین، هفته گذشته از سوی واحدهای گشتی ارتش این کشور به بیرون درز کرد. سپس گزارش‌هایی غیررسمی از رصد آلودگی هسته‌ای در لوبلین، مهم‌ترین شهر لهستان نزدیک مرز اوکراین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در نهایت دیروز دبیر شورای امنیت روسیه با تایید این پدیده خطرناک، درباره زمینه‌های آن اطلاع‌رسانی کرد. «نیکولای پاتروشف» در گزارش خود در جریان جلسه روز جمعه کابینه روسیه فاش کرد دلیل تشکیل ابر رادیواکتیو در اوکراین، انهدام گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده بوده که توسط یکی از اعضای ارشد ناتو یعنی بریتانیا برای استفاده تانک‌های چلنجر انگلیسی به اوکراین ارسال شده‌اند. دبیر شورای امنیت روسیه در جلسه مزبور، سران ایالات متحده را به اعمال نفوذ برای ارسال چنین سلاح‌های غیرمتعارفی توسط اعضای ناتو در قالب کمک به اوکراین متهم کرد اما در واقع هدف از چنین کاری آسیب رساندن مضاعف به هر 2 طرف جنگ، چه دریافت‌کنندگان اوکراینی و چه روس‌هاست. پاتروشف در این باره گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) این گونه به اوکراین کمک می‌کنند؛ با فشار آوردن به اقمارشان برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده. در نتیجه انهدام [مهمات] یک ابر رادیواکتیو در حال حرکت به سمت اروپای غربی است. در لهستان هم افزایش تشعشعات را تشخیص داده‌اند»‌.
این در حالی است که گزارش‌هایی از انهدام یک انبار بزرگ مهمات در شهر خلمینتسکی در غرب اوکراین در روز شنبه هفته گذشته منتشر شده بود. واحدهای گشت‌زنی‌ ارتش اوکراین ظاهرا نمونه‌هایی از تشعشعات غیرعادی را در داخل و اطراف این شهر جمع‌آوری کرده بودند. یک نیروگاه هسته‌ای نیز در نزدیکی این انبار مهمات قرار دارد اما به آن آسیبی نرسیده است. رصد مسیر حرکت واحدهای کنترل تشعشع اوکراین در فواصلی بسیار دورتر از محل دپوی منفجرشده، این گمانه را تایید کرد که ممکن است اورانیوم ضعیف‌شده داخل مهمات انگلیسی منهدم‌شده بر اثر انفجارهای قوی تبدیل به گرد و غبار شده و به شکل یک توده معلق رادیواکتیوی با جریان هوا به سمت مناطق مرکزی‌تر اروپا حرکت کرده باشد.
با وجود انکار مقامات ورشو، از دوشنبه گذشته گزارش‌هایی غیررسمی درباره رصد تشعشعات غیرعادی هسته‌ای در شهر لوبلین در شرق لهستان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
از طرف دیگر «روسپاتربنادزور» آژانس دولتی نظارت بر وضعیت تشعشعات هسته‌ای روسیه با انتشار بیانیه‌ای متعاقب اظهارات دبیر شورای امنیت این کشور اعلام کرد: «وضعیت تشعشعات در کشور ما ثابت است. هیچ زمینه تشعشع اضافی شناسایی نشده است».
در حالی که اورانیوم ضعیف‌شده رادیواکتیو خفیف است، عمدتا یک خطر برای سلامتی در نظر گرفته می‌شود، زیرا این ماده یک فلز سنگین سمی است. ذرات اورانیوم یا اکسید اورانیوم تولید‌شده در یک انفجار می‌تواند توسط هر کسی که در معرض آنها قرار می‌گیرد استنشاق شود یا محیط را آلوده کند. مسکو در ماه‌های اخیر بارها درباره رفتار ماجراجویانه ناتو برای ارسال تسلیحات غیرمتعارف به اوکراین هشدار داده بود اما کشورهای عضو این پیمان نظامی غربی از جمله خود انگلیس نه‌تنها ارسال چنین تسلیحاتی را انکار می‌کنند بلکه به شکلی بی‌شرمانه، انفجار مهمات ساخته‌شده با اورانیوم ضعیف‌شده را به عنوان تهدید محیط زیستی به رسمیت نمی‌شناسند. روسیه بر اساس مطالعات انجام‌شده در کشورهایی مانند صربستان و عراق که طی 3 دهه گذشته هدف حملات تسلیحات اورانیوم ضعیف‌شده توسط ناتو قرار گرفته بودند، هشدار داده بود استفاده از این نوع مهمات (اورانیوم ضعیف‌شده) یک تهدید زیست‌محیطی است و سلامت آحاد بشر را در درازمدت تهدید می‌کند. حال کشورهای غرب، شرق، مرکز و شمال اروپا در حالی با کابوس قرار گرفتن در مسیر ابر رادیواکتیوی از مبدا اوکراین  دست و پنجه نرم می‌کنند که حکومت‌های‌شان از جمله دولت لندن در کمال تعجب ماهیت تهدیدآمیز این پدیده را رد کرده بودند. از آخرین باری که اروپایی‌ها پدیده خطرناک ابر رادیو اکتیو از مبدا اوکراین - نیروگاه هسته‌ای منفجرشده چرنوبیل در شمال این کشور - را تجربه کردند 37 سال می‌گذرد، پدیده‌ای که گفته می‌شود باعث افزایش انواع سرطان‌ها، بیماری‌های مرموز و تولد نوزادان ناقص میان مردم در مسیر خود بویژه در کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، آلمان، بلغارستان، ترکیه و حتی انگلیس شده بود.

Page Generated in 0/0062 sec