printlogo


کد خبر: 262922تاریخ: 1402/2/30 00:00
لیگ بیست‌و‌دوم فوتبال به پرسپولیس رسید
جامی که سرخ شد
* سپاهان دوم و استقلال سوم شدند

خبری از معجزه برای سپاهان نبود و 28 اردیبهشت قرار نبود چیزی برگردد. پرسپولیس در آخرین هفته لیگ بیست‌ودوم برابر نساجی در قائمشهر صف‌آرایی کرد و در بازی همزمان سپاهان مقابل مس کرمان به میدان رفت. پرسپولیس در کنار دریا تنها محتاج پیروزی بود تا جام را از آن خودش کند اما سپاهان در دل کویر گوشش به بازی پرسپولیس بود و حواسش به پیروزی مقابل مسی که در حال سقوط بود اما یکی از زودهنگام‌ترین گل‌های این فصل پرسپولیس موجب شد سرخ‌های پایتخت با گل دقیقه 2 مقابل نساجی از همان ابتدا بدون استرس کار را پیش ببرند. اگرچه سپاهان در کرمان موفق شد ۲ بر یک از سد مس بگذرد اما پیروزی  4 بر صفر خیره‌کننده پرسپولیس مقابل نساجی 9 نفره، خیال همه را راحت کرد. هیچ خبری از شگفتی نبود تا پرسپولیس اینچنین قهرمان لیگ بیست‌ودوم شود. مس کرمان هم به واسطه باخت برابر سپاهان پایین‌تر از نفت آبادان قرار گرفت و به همراه نفت مسجد سلیمان، به لیگ دسته یک سقوط کردند. 
* رکوردهای پرسپولیس برای قهرمانی لیگ
تیم فوتبال پرسپولیس که عنوان قهرمانی بیست‌ودومین دوره رقابت‌های لیگ برتر را به خود اختصاص داد، در ۶ مورد رکورد بهترین‌های این فصل را به نام خود ثبت کرد. استقلال هم در یک مورد بهترین شد. شاگردان یحیی گل‌محمدی در شرایطی این عنوان را به خود اختصاص دادند که تا 3 هفته مانده به پایان لیگ در رده سوم قرار داشتند و شانس رسیدن به جام آنها نسبت به استقلال و سپاهان کمتر بود. با این حال برتری پرسپولیس در داربی تهران و تساوی خانگی سپاهان برابر ملوان فرصت را در اختیار سرخپوشان قرار داد تا به صدر جدول بازگردند و در هفته‌های پایانی با کسب 3 پیروزی متوالی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند. از سویی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس که در ۲ جام‌جهانی وظیفه حراست از دروازه تیم‌ ملی ایران را بر عهده داشت، در این فصل بیشترین بسته نگه داشته دروازه (کلین‌شیت) را به خود اختصاص داد تا دستکش طلایی را از آن خود کند.
* یحیی‌گل‌محمدی به برانکو رسید
پرسپولیس با ۶۶ امتیاز بالاتر از سپاهان و استقلال جام قهرمانی را از آن خود کرد. این هشتمین جام پرسپولیس در دوران برگزاری لیگ برتر است که با هدایت یحیی گل‌محمدی به دست آمد. سابقه قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر به این ترتیب است:
دوره اول لیگ برتر: قهرمانی با علی پروین
دوره هفتم لیگ برتر: قهرمانی با افشین قطبی
دوره شانزدهم لیگ برتر: قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ
دوره هفدهم لیگ برتر: قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ
دوره هجدهم لیگ برتر: قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ
دوره نوزدهم لیگ برتر: قهرمانی با یحیی گل‌محمدی (نیم‌فصل اول کالدرون سرمربی بود)
دوره بیستم لیگ برتر: قهرمانی با یحیی گل‌محمدی
دوره بیست‌ودوم لیگ برتر: قهرمانی با یحیی گل‌محمدی
به این ترتیب یحیی گل‌محمدی هم به رکورد ۳ قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر رسید؛ رکوردی که پیش از این در اختیار برانکو ایوانکوویچ بود.
* مغانلو آقای گل لیگ بیست‌ودوم
شهریار مغانلو، مهاجم تیم فوتبال سپاهان به عنوان آقای گلی بیست‌ودومین دوره مسابقات لیگ برتر رسید. در این فصل، شهریار با به ثمر رساندن ۱۳ گل عنوان بهترین گلزن لیگ برتر را از آن خود کرد. رقابت برای کسب عنوان آقای گلی در هفته آخر بشدت داغ شد. تا قبل از این هفته، مغانلو با ۱۲ گل در صدر بود و رضا اسدی و محمد عباس‌زاده با ۱۰ و ۱۱ گل در رده‌های دوم و سوم بودند. مهدی قائدی از استقلال هم ۹ گل به ثمر رسانده بود. قائدی اما در بازی آخر استقلال برابر تراکتور ۳ گل به ثمر رساند و ۱۲ گله شد اما مغانلو هم در بازی آخر سپاهان برابر مس یک گل زد و توانست گوی سبقت را از مهاجم استقلال برباید و به آقای گلی برسد. مغانلو با این تعداد گل، آمار ادموند بزیک، مهاجم سابق سپاهان در دوره دوم لیگ برتر را تکرار کرد که ۱۳ گل به ثمر رسانده بود.
* استقلال؛ تهاجمی‌ترین تیم فصل
استقلال لقب تهاجمی‌ترین تیم لیگ برتر در فصل 1402-1401 را به خود اختصاص داد. شاگردان ریکاردو ساپینتو در ایستگاه پایانی در استادیوم آزادی در روزی که تعداد تماشاگران حریف بیشتر از میزبان بود، نمایش  تحسین‌برانگیزی برابر تیم خوب تراکتور داشتند و در نهایت پیروزی خود را با 7 گل جشن گرفتند. زدن گل‌های زیاد در جریان یک بازی از سوی استقلالی‌ها خیلی دور از انتظار نبود. آنها چند هفته پیش در استادیوم آزادی در حالی که نیمه نخست بازی با هوادار را صفر - صفر به پایان برده بودند، در نیمه دوم 6 گل زدند. با 7 گلی که استقلال در بازی با تراکتور به ثمر رساند، شمار گل‌های خود را در 30 بازی به عدد 52 رساند و عنوان تهاجمی‌ترین تیم لیگ برتر را به خود اختصاص داد. فاتح سوپرجام با این تعداد گل در 30 بازی لیگ برتر معدل گل 1.73 را برای هر بازی به ثبت رساند. جالب اینکه آبی‌ها در دور رفت در 15 بازی 15 گل ‌زده بودند و معدل گل ‌زده آنها در هر بازی یک گل بود. استقلال در حالی به این عنوان در نیم فصل دوم دست یافت که در تعطیلات زمستانی ۲ بازیکن از دست داد اما بازیکن جدیدی به ترکیب اضافه نکرد. شاید این عنوان برای استقلال در فصلی که شانس تکرار قهرمانی در لیگ برتر را از دست داد، خیلی دلخوش‌کننده نباشد اما این نمایش و این آمار اهرم خوبی برای آبی‌ها به منظور قهرمانی در جام حذفی است. شاگردان ریکاردو ساپینتو این بار در شرایطی برای قهرمانی در جام حذفی می‌جنگند که تجربه بازی با پرسپولیس و صنعت نفت را که منجر به از دست دادن امتیاز و شانس تکرار قهرمانی شد، در ذهن دارند و به طور حتم با راهکارهای تازه‌تری به میدان خواهند آمد، البته اگر داربی در دیدار پایانی جام حذفی تکرار شود.

Page Generated in 0/0058 sec