printlogo


کد خبر: 262934تاریخ: 1402/2/31 00:00
دور دنیا

سخنگوی وزارت امور خارجه:
غربی‌ها صدای اعتراضات شهروندان خود را بشنوند
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات غربی علیه ایران در رابطه با اعدام عوامل تروریستی محله خانه اصفهان را محکوم کرد. ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی دیروز خود گفت: «سیاستمداران غربی به‌جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها و نمایش چهره‌ای به ‌ظاهر بشردوستانه از خود، بهتر است صدای اعتراضات شهروندان خود را بشنوند و وقت خود را صرف تامین حقوق انسانی و مطالبات شهروندی آنان کنند». او نقض گسترده حقوق اولیه شهروندان غربی از جمله حق آزادی بیان و توسل پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت مفرط علیه مردم معترض در اروپا و آمریکا را در کنار صدور بیانیه‌های سیاسی درباره قوانین داخلی سایر کشورها، نشانه واضح استفاده ابزاری از حقوق بشر توسط غربی‌ها به‌ منظور پیشبرد اهداف و تحقق منافع نامشروع سیاسی‌شان دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه  تصریح کرد: «بسیار مضحک است کسانی که خود سابقه سنگینی از نقض فاحش حقوق بشر علیه دیگر ملت‌ها را دارند و در کشور خود نیز علنا مشغول نقض حقوق شهروندان خود هستند و نیز در مقابل فجایع و جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین سکوت می‌کنند و حتی موضع حمایتی می‌گیرند، درباره اجرای احکام قضایی نسبت به قاتلان و ترویج‌دهندگان خشونت علیه جان و آرامش و امنیت مردم ایران اظهارنظر می‌کنند». سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرد که اروپا و آمریکا صلاحیت قانونی، قضایی و اخلاقی برای اظهارنظر در موضوعات قضایی و حقوق بشری دیگر کشورها را ندارند.
***
امیر قطر هم با اسد دیدار کرد
با وجود گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره عدم تمایل قطر به عادی‌سازی روابط خود با سوریه اما ظاهرا در عمل در حاشیه اجلاس سران اتحادیه عرب در ریاض، اتفاق دیگری رقم خورده است. یک روز قبل از آغاز این نشست مهم سران عربی در عربستان، یک مقام قطری در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده بود سیاست‌های خارجی دوحه کاملا مستقل است و قطر با وجود دنباله‌ روی از سیاست اجماع در خلیج [فارس] و منطقه عربی که به عدم مخالفت این شیخ‌نشین با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منجر شده اما روابطش را نیز با دمشق عادی‌سازی نخواهد کرد. شامگاه جمعه پس از اتمام این اجلاس برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر پیش از شروع سخنرانی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه سالن اجلاس را ترک کرده است. همچنین دیوان امیر قطر اعلام کرد هیات دوحه به ریاست تمیم بن‌حمد آل‌ثانی بعد از شرکت در نشست جده، عربستان را به مقصد دوحه ترک کرده است. با همه اینها بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دیروز به نقل از برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصاویری را از حضور هیات قطری در محل اجلاس ریاض حین سخنرانی اسد منتشر کرد. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه  نیز روز جمعه به نقل از خبرنگار خود در جده گزارش داده بود که رئیس‌جمهور این کشور و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر پیش از ورود به سالن اجلاس با یکدیگر دست داده‌اند و گفت‌و‌گویی میان آنها انجام شده است.
***
هزینه 162 میلیون پوندی مرگ ملکه روی دست انگلیسی‌ها
سرانجام وزارت خزانه‌داری انگلیس هزینه مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم، سوگواری عمومی برای او و تاج‌گذاری اخیر پسرش چارلز سوم را به طور رسمی اعلام کرد. تفکیک هزینه‌های ارائه‌شده توسط دولت انگلیس نشان می‌دهد وزارت کشور بریتانیا بیشترین هزینه را برای تشریفات سلطنتی مزبور به مالیات‌دهندگان جزیره وارد آورده و  74 میلیون پوند برای این 3 مراسم خرج کرده است. پس از آن وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس با 57.4 میلیون پوند هزینه قرار دارد. دولت محلی اسکاتلند 18.8 میلیون پوند، دولت‌های محلی ولز و ایرلند شمالی نیز هر کدام حدود 2 میلیون پوند در این راستا پرداخت کرده‌اند. بدین ترتیب طبق این گزارش دولتی لندن، در مجموع 162 میلیون پوند از محل مالیات‌های عمومی مردم بریتانیا برای مراسم خاندان سلطنتی هزینه‌ شده است. حال آنکه هزینه‌های رسانه‌ای و عمومی سنگین‌تری به خاطر اعمال نفوذ باکینگهام بر دولت و نهادهای اجتماعی به وجود آمده که در گزارش‌های رسمی به آنها اشاره نمی‌شود. این در حالی است که میلیون‌ها نفر از مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی با بحران‌های اقتصادی شدیدی مواجه‌ بوده و برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی دچار زحمت‌ هستند.
***
دوسوم اسرائیلی‌ها از زندگی در بیت‌المقدس گریزانند
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد دوسوم ساکنان اراضی اشغالی فلسطین، شهر بیت‌المقدس را با وجود گذشت ۵۶ سال از اشغال آن همچنان شهری مناسب برای سکونت نمی‌دانند. بر اساس این نظرسنجی که توسط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام شده ۶۵ درصد ساکنان فلسطین اشغالی معتقدند قدس یکپارچه نیست.
۶۲ درصد شهرک‌نشینان نیز زندگی در این شهر را نمی‌پذیرند و تنها ۳۰ درصد برای زندگی در قدس اشغالی اعلام آمادگی کرده‌اند. این شبکه زمینه نتایج  نظرسنجی مزبور را مرتبط با ترکیب جمعیتی قدس اشغالی دانسته که ۴۰ درصد ساکنان قدس اشغالی فلسطینی و ۶۰ درصد دیگر اسرائیلی هستند. همچنین اعلام شده بیت‌المقدس به یکی از فقیرترین شهرهای فلسطین اشغالی تبدیل شده، به‌نحوی که نرخ فقر در این شهر 2 برابر متوسط فقر اراضی اشغالی فلسطین است. بر اساس این گزارش، سکولارها در قدس اشغالی در اقلیت هستند و تنها ۲۰ درصد جمعیت را شکل می‌دهند. این در حالی است که پیروان جریان تندرو یهودی حریدیم 35 درصد، ملی‌گرایان مذهبی اسرائیلی 20 درصد و محافظه‌کاران صهیونیست 20 را تشکیل می‌دهند.

Page Generated in 0/0056 sec