printlogo


کد خبر: 262950تاریخ: 1402/2/31 00:00
اخبار

نرخ دلار در مرکز مبادله ثابت ماند
هر دلار آمریکا روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز کاری پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و حواله دلار نیز ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان معامله شد. همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۵ هزار و ۸۱۹ تومان، بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۶۵۴ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان کشف شد.
***
نوسان سکه در کانال ۳۰ میلیون تومان
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار تهران ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری پنجشنبه گذشته (۲۸ اردیبهشت‌) ۴۵۰ هزار تومان افزایش داشت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر نسبت به روز پنجشنبه ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش شد. همچنین نیم‌سکه دیروز در بازار تهران با افزایش قیمت ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل خود ۱۷ میلیون تومان معامله شد. ربع‌ سکه نیز با افزایشی ۱۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون تومان رسید. این در حالی بود که سکه یک گرمی بدون تغییر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. علاوه بر این، در بازار طلای تهران نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۵۳ هزار تومان اعلام شد. بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز به ‌هزار و ۹۷۹ دلار رسید.
***
نرخنامه جدید قیمت بلیت هواپیما اعلام شد
با نظارت سازمان هواپیمایی، نرخنامه جدید قیمت بلیت هواپیما بر مبنای سقف افزایش ۲۹ درصدی در همه مسیرهای هوایی، منتشر شد. قیمت جدید بلیت هواپیما پس از حدود ۲ سال عدم تغییر قیمت، پنجشنبه گذشته با اعمال میانگین افزایش قیمتی ۲۹ درصد به تصویب ستاد تنظیم بازار رسید و برای اجرا به همه ایرلاین‌ها ابلاغ شد. با این حال، در پی انتشار جدول قیمت‌ها با میانگین قیمتی بیشتر از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مجدد در جلسه مشترک سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی بررسی و نرخنامه جدید دیروز  اعلام شد که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری خواهد شد.
در عین حال معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: با هر گونه گران‌فروشی بلیت هواپیما پس از ابلاغ نرخ‌های جدید خارج از قیمت مصوب برخورد خواهد شد. حسن خوشخو اظهار داشت: افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما مصوب شد و شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت نرخنامه‌ای که توسط انجمن ایرلاین‌ها در معرض دید افکار عمومی از طریق سایت رسمی انجمن قرار می‌گیرد، خواهند بود. وی اعلام کرد: هر چند شرایط شرکت‌های هواپیمایی سخت‌تر شده و علاوه بر تورم، نرخ ارز هم که درصد بالایی در هزینه‌‌های یک صندلی پروازی را شامل می‌شود بالاست و شرایط مدیریت صنعت را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کرده است اما رعایت حقوق مردم از اولویت‌های این سازمان است.
***
نرخ بهره بین بانکی واقعی شد
نرخ بهره بین بانکی طبق آخرین گزارش بانک مرکزی به 23.76 درصد افزایش یافت. نرخ بهره بین بانکی با رشد 15 صدم درصدی نسبت به هفته قبل به 23.76 درصد رسید و رکورد ۳ هفته قبل (23.62 درصد) را که یکی از بیشترین مقادیر طی سال‌های اخیر بود، شکست. این نرخ هفته گذشته 23.51 درصد بود که طبق اعلام بانک مرکزی به 23.76 درصد افزایش یافت. بالا ماندن تقاضای بانک‌ها برای منابع در عملیات بازار باز و عدم تزریق متناسب توسط بانک مرکزی که سبب کاهش مانده سیاست پولی شده، از دلایل اصلی افزایش نرخ بهره بین بانکی است.
***
افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی برای عبور از تابستان
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اقدام‌های وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم گفت: برای تامین برق پایدار و به حداقل رساندن ناترازی تولید و مصرف برق در سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی سنگینی انجام داده‌ایم. بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق، وی افزود: یکی از این اقدام‌ها افزایش در ظرفیت میزان تولید برق بوده که از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۷ هزار و ۴۵ مگاوات نیروگاه جدید به مدار آمده است. مصطفی رجبی‌مشهدی ادامه داد: رشد مصرف سالانه برق هم به دلیل اضافه‌شدن مشترکان جدید به صنعت برق که اغلب آنها مشترکان خانگی هستند، حدود ۵ درصد مصرف برق را افزایش می‌دهد. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: امسال میزان ناترازی موجود در صنعت برق را حدود ۱۰ هزار مگاوات تخمین زده‌ایم اما سعی خواهیم کرد با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده، از جمله اجرای برنامه‌های تشویقی پرداخت پاداش صرفه‌جویی به مشترکان خانگی، این ناترازی را به کمترین میزان ممکن برسانیم.
رجبی‌مشهدی خاطرنشان کرد: امسال حتی مشترکان بالای الگو که مصرف‌شان را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند نیز این شانس را خواهند داشت تا از دریافت پاداش‌های بی‌سابقه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، بهره‌مند شوند. وی افزود: در مناطق گرمسیر که ۳ یا ۴ کولر استفاده می‌شود، حتی با خاموش کردن یکی از کولرهای اضافی می‌توانند از پاداش کاهش مصرف تا یک میلیون تومان نیز بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: در مناطق عادی که اکثر مناطق ایران جزو اقلیم عادی محسوب می‌شود، مثل، تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و.... هم اگر از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند، می‌توانند تا ۱۵۰ هزار تومان در ماه از پاداش صرفه‌جویی برخوردار شوند.
رجبی‌مشهدی با اشاره به این موضوع که جهت تامین برق پایدار و مطمئن همه همکاران صنعت برق با تمام قوا در تلاش هستند، از همه هموطنان درخواست کرد از ابتدای خرداد در طرح کاهش مصرف برق خانگی مشارکت کرده و به ‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف تا ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی دریافت کنند.

Page Generated in 0/0062 sec