printlogo


کد خبر: 262961تاریخ: 1402/2/31 00:00
امان از بی‌مسؤولیتی

رها عبداللهی: با خانم جوانی که تک‌فرزندی را برای آینده فرزندش برگزیده بود گفت‌وگو می‌کردم؛ از آینده جمعیتی ایران که به خاطر تصمیم‌های اشتباه به خطر افتاده، اینکه تا یک دهه دیگر ایران پیر می‌شود، از عاقبت کشوری که دچار سالمندی جمعیت شود، از رکود و ناامنی، از کمبود نیروی فکری تا نیروی کار در کارخانه‌ها و رو آوردن ناگزیر به نیروی کار مهاجر و هزار چالش ریز و درشت... دست آخر هم درباره معایب تک‌فرزندی و مشکلاتی که این کودکان در آینده پیدا می‌کنند حرف زدیم؛ یافته‌های روانشناسی درباره کاهش هوش اجتماعی بچه‌های تک‌فرزند و مشکلات سازگاری و کم شدن احتمال موفقیت در امور رقابتی... کمی دچار تردید شد. وقتی می‌خواست برود گفت: من اگر هم تصمیم به بچه‌دار شدن بگیرم فقط به خاطر آینده فرزند خودم است که دچار آسیب‌های تک‌فرزندی نشود، کاری به آینده‌‌ ایران ندارم!
چند روز پیش دکتر بانکی‌پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در برنامه صف اول شبکه خبر از اجرای ناقص قانون جمعیت توسط مدیران دولتی گله کرد و دردمندانه گفت ما فقط ۵ سال برای جبران افت شدید جمعیت و نجات جوانی جمعیت ایران فرصت داشتیم و قانون جمعیت امیدها را برای توفیق در این کار زنده کرده بود اما اجرای ناقص بندهای این قانون و اهمال‌کاری در پایبندی به آن در برخی دستگاه‌ها وجود دارد. 
بانکی‌پور معتقد است آقای رئیسی به شدت به افزایش جمعیت و هزینه کردن برای آن معتقد است اما برخی کارشناسان و مدیران ترجیح می‌دهند به جای اینکه برای 20 سال آینده که دستاوردی برای دولت خودشان ندارد و دولت دیگری سر کار است هزینه کنند، به کارهایی مشغول شوند که در 4 سال دولت خودشان نتیجه می‌دهد. ظاهرا آنها هم کاری به آینده‌ ایران ندارند. حل کردن مشکل خودشان (دولت خودشان، فرزند خودشان و...) مهم است و بس... .
نگران آینده ایرانیم؛ ایرانی که برخی ساکنانش چنین بی‌تفاوت سفید شدن موهایش و کم رمق شدن دستانش هستند. ورق بازمی‌گردد اگر خودخواهی را کنار بگذاریم و غیرت‌مان بجوشد و برای ایران‌مان دنبال مسؤولیت خودمان باشیم. مسؤولیت امروز غیرتی‌های ایران کمک به افزایش جمعیت است.

Page Generated in 0/0057 sec