printlogo


کد خبر: 262971تاریخ: 1402/3/1 00:00
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار در مشهد در حال برگزاری است
سینما ایثار

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار این روزها در مشهد مقدس در حال برگزاری است. 3 فیلمساز خارجی به همراه 2 فیلمساز از کشورمان در قالب گروه داوری آثار بخش مسابقه بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار، فیلم‌های این بخش را قضاوت می‌کنند. گروه داوران بخش بین‌الملل جشنواره متشکل از: «باسل الخطیب» فیلمساز و رئیس موسسه عالی هنرهای سینمایی از سوریه، «عزام صالح» فیلمساز شاخص عراقی، «حاجی‌محمد اویچ» فیلمساز بوسنیایی به همراه «محسن برمهانی» فیلمساز و معاون سیمای سازمان صداوسیما و «محمدرضا اسلاملو» فیلمساز کشورمان آثار راه‌یافته به بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را قضاوت می‌کنند.
* نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون
نخستین نشست تخصصی از مجموعه نشست‌های نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با موضوع راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون با حضور حسن رحیم‌پورازغدی، نظریه‌پرداز و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن ستاره پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد.
* برگزاری آیین آغازین در جوار مزار شهدای گمنام جبل‌النور
آیین آغازین نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار از ساعت ۱۷ عصر روز جمعه ۲۹ اردیبهشت با حضور مقامات کشوری و استانی و سخنرانی حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی و اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در جوار مزار شهدای گمنام جبل‌النور واقع در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد.
* پردیس سینمایی مهر کوهسنگی، میزبان نخستین جشنواره ایثار
4 سالن پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد آثار شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف نخستین جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار را نمایش می‌دهند.
سالن‌های حافظ، گیشه ۷، مهر و ستاره در روزهای برگزاری جشنواره در 4 نوبت نمایش از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۹:۴۵ عصر مبادرت به نمایش آثار شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف جشنواره می‌کنند. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، حضور هنرمندان و اهالی رسانه، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان برای تماشای آثار شرکت‌کننده آزاد است.
نمایش «غریب»، «بچه‌های توفان» و «یدو» در روز نخست
3 فیلم سینمایی در بخش مسابقه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار در روز نخست جشنواره روی پرده رفتند.
فیلم سینمایی «یدو» ساخته مهدی جعفری، «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی و «بچه‌های توفان» ساخته صادق صادق‌دقیقی از ساعت ۱۵:۴۵ روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن مهر پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد روی پرده رفتند.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار که از ۲۹ اردیبهشت آغاز شده تا سوم خرداد در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد مقدس ادامه دارد.
نشست تخصصی در نخستین جشنواره بین‌المللی «فیلم و فیلمنامه ایثار» صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت با موضوع راهبرد‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم، سریال، مستند و انیمیشن با سخنرانی حسن رحیم‌پورازغدی در سالن ستاره مجتمع سینمایی پردیس مهر کوهسنگی مشهد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده‌نامقی مدیرکل و مسؤول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، رئیس بسیج هنرمندان استان، مدیران دانشگاه‌‌های مشهدمقدس، الهام چرخنده نماینده بازیگر زن سینما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، رؤسای مناطق سه‌گانه مشهدمقدس، کارکنان بنیاد استان و مناطق سه‌گانه مشهد برگزار شد. رحیم‌پورازغدی در این نشست تخصصی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بزرگ معلم هنر و رسانه سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی افزود: دنیایی که غرب برای کشورها و تمدن‌ها ساخته رو به افول است و غرب فقط به دنبال اسارت فرهنگی و هویتی کشورهاست. امروز تکنیک سینما برای غرب است و فقط به دنبال خلق صحنه‌های زیباست و کاری به محتوا ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون اظهار کرد: فیلمسازان کشورهای غربی می‌گویند توجه رسانه، هنر و سینما به زیبایی ا‌ست و ما به زیبایی اثر کار داریم و به ایدئولوژی آن کاری نداریم. آنها می‌گویند کار هنرمند عرضه هنر است و هنرمند نباید به حق، باطل، ظلم، عدالت و... کاری داشته باشد، چرا که هنر را اساسا مقوله‌ای تکنیکال و تخصصی می‌دانند، لذا می‌خواهند در سینما، اخلاق و عدالت را از هنر جدا کنند.
رحیم‌پورازغدی با تاکید بر اهداف شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی گفت: همواره در کمپانی‌های سرمایه‌دار و صهیونیست هالیوود، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که تمام توجه‌شان به دفاع از حق صهیونیست‌ها برای کشتار و غارت است.
رحیم‌پورازغدی افزود: هنر، سینما و رسانه‌ای که ایدئولوژیک نباشد، بی‌جهت باشد و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد. نگویید سینما و هنر به اخلاق کاری ندارد، بگویید به نوع ضد اخلاقی‌اش کاری ندارد اما به نوع اخلاقی‌اش کار دارد.
وی خاطرنشان کرد: می‌گویند هنر، سینما، ورزش و رسانه نباید در خدمت حق باشند اما در خدمت باطل ایراد ندارد، چرا که می‌خواهند هنرشان در خدمت سیاست و ایدئولوژی خودشان نه در خدمت سیاست و ایدئولوژی دیگران قرار گیرد. آنها ورزش، هنر و سینما را سیاسی کرده‌اند و خیلی‌ها هم فریب‌شان را می‌خورند.
دومین روز نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با نمایش ۲۸ فیلم در بخش‌های مختلف و برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت برگزار شد.
ضمناً در ادامه نشست‌های تخصصی جشنواره، دومین نشست این رویداد هنری با حضور انسیه شاه‌حسینی، فیلمساز سینمای مقاومت و دفاع‌مقدس با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت دیروز در سالن ستاره پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد.
همچنین ۲۸ فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار در دومین روز برگزاری این رخداد هنری روی پرده رفت. در همین راستا 3 فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی، «تک‌تیرانداز» ساخته علی غفاری و «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری در بخش مسابقه سینمای ایران روی پرده رفت. در ادامه این روز همچنین فیلم سینمایی «نخل خون» ساخته نجدت انظر محصول کشور سوریه در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد. ۲ فیلم بلند داستانی «آخرین عاشقانه» ساخته اعظم جوانمردی و «رگبرگ» ساخته سجاد امیریزدانی نیز در همین روز روی پرده رفت.
در دومین روز جشنواره آثاری از کشورهای سوریه، اسپانیا، عراق، هندوستان، فلسطین، یمن، فرانسه، مالزی و ایران در قالب فیلم‌های مستند، داستانی، کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نیز نمایش داده شد.

Page Generated in 0/0065 sec