printlogo


کد خبر: 262977تاریخ: 1402/3/1 00:00
دور دنیا

توافق آتش‌بس ۷ روزه در سودان
ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی از توافق طرف‌های درگیر در سودان بر سر توافق آتش‌بس خبر دادند که قابل تمدید بوده و 48 ساعت بعد از اعلام آن، اجرا خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا و عربستان سعودی در این باره بیانیه‌ای مشترک صادر و اعلام کردند نمایندگان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو (معروف به حمیدتی) این توافق آتش‌بس و هماهنگی‌های انسانی  را امضا کرده‌اند. این آتش‌بس 7 روزه خواهد بود و طرفین درگیر توافق کردند در صورت موافقت تمدید شود. آنها همچنین بر تسهیل ارسال کمک‌های انسانی به نیازمندها و خارج کردن نیروهای نظامی از مرکز بهداشتی و بیمارستان‌ها به توافق رسیده‌اند. دو طرف همچنین بر پایبندی خود به عدم تلاش برای دستیابی به برتری نظامی قبل از آغاز آتش‌بس تأکید کرده‌اند بنا بر بیانیه مشترک سعودی و آمریکایی، مکانیسم نظارت بر این آتش‌بس از سوی این 2 کشور مورد حمایت خواهد بود. آمریکا و عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شدند در کنار مردم سودان ایستاده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند به آتش‌بس پایبند باشند.
***
دستگیری سرکرده القاعده در شمال لبنان
فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از سال‌ها تلاش طولانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور روز جمعه یکی از سرکردگان گروه تروریستی - تکفیری القاعده و موسس هسته‌های این گروه در لبنان را در شهر دیر عمار واقع در شمال شرق طرابلس دستگیر شد. در ادامه این بیانیه آمده است: فرد دستگیرشده ارتباط نزدیکی با سرکردگان القاعده داشت و در سال 2007 ناپدید شد و سپس بعد از ظهور گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مجددا برگشت تا نقش حساسی را در زمینه تحرکات تروریستی ایفا کند. همچنین طبق بیانیه ارتش لبنان، این سرکرده القاعده با گروه‌های تروریستی در شمال لبنان ارتباط داشته و یکی از خطرناک‌ترین سرکردگان این گروه‌ها را در سال 2014 پناه داده بود. منابع امنیتی لبنان گزارش دادند تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که نیروهای امنیتی و ارتش لبنان همچنان برای دستگیری عناصر تروریستی وابسته به گروه‌های مختلف بویژه داعش که عمدتا در شمال این کشور مستقر هستند، تلاش می‌کنند.
***
امضای نخستین قرارداد نفتی میان صنعا و یک شرکت چینی
دولت نجات ملی یمن از امضای توافقنامه با یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف نفت خبر داد؛ اقدامی که برای نخستین بار از آغاز جنگ یمن از 9 سال پیش تاکنون صورت گرفته است. به نوشته خبرگزاری رسمی یمن (سبا)، وزارت نفت و معادن دولت نجات ملی یمن، توافقنامه‌ای را با شرکت آنتون اویل و نماینده دولت چین برای سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافات نفتی در یمن امضا کرد. شرکت آنتون اویل، شرکت چینی فعال در بخش تکنولوژی میادین نفتی در جهان است که سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این شرکت سال ۲۰۰۷، با موفقیت در هیات مدیره اصلی بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ ثبت شد و به عنوان نخستین شرکت خصوصی خدمات فناوری میادین نفتی چین در فهرست هنگ‌کنگ معرفی شد. بر اساس این گزارش، توافق دولت نجات ملی یمن با این شرکت چینی، پس از مذاکرات متعدد و هماهنگی با شرکت‌های خارجی برای متقاعد کردن آنها به سرمایه‌گذاری در بخش نفت حاصل شد. احمد دراس، وزیر نفت دولت نجات ملی یمن به شرکت‌های خارجی نسبت به امضای هرگونه قرارداد با دولتی که آن را دست‌نشانده خواند، هشدار داد و از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواست برای اطلاع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مزایا و تسهیلات مرتبط با آن، به یمن سفر کنند.
***
یورش بن ‌گویر به مسجدالاقصی
وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح روز یکشنبه در اقدامی تحریک‌آمیز به صحن‌های مسجدالاقصی یورش برد تا به گفته خود این پیام را به فلسطینی‌ها برساند که صاحب‌خانه(!) کیست! به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری 24I، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم در این بازدید در اظهاراتی نژادپرستانه گفت: «خوشحالم که به حرم قدس، مهم‌ترین مکان برای شهروندان اسرائیل وارد شدم، باید گفت که پلیس در اینجا کار بزرگی انجام می‌دهد و یک بار دیگر ثابت می‌کند صاحبان خانه در اورشلیم چه کسانی هستند». این وزیر که به مواضع خود در سرکوب گروه‌های فلسطینی در نوار غزه بویژه پس از حملات موشکی از این منطقه به اراضی اشغالی معروف است، ادعا کرد: تهدیدهای حماس به ثمر نخواهد نشست. ما در اورشلیم (بیت‌المقدس) و در تمام سرزمین اسرائیل حاکم هستیم. ما باید برادران‌مان را در نقب و الجلیل به خاطر بیاوریم. 
***
تیراندازی در میزوری آمریکا 3 قربانی گرفت
در ادامه تیراندازی‌های مرگبار آمریکا، تیراندازی بامداد یکشنبه در یک باشگاه شبانه در کانزاس‌سیتی ایالت میزوری، 3 کشته و 2 زخمی برجا گذاشت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ماموران اداره پلیس کانزاس‌سیتی ساعت 1:25 بامداد یکشنبه به محل حادثه اعزام و با چند قربانی در صحنه مواجه شدند.

Page Generated in 0/0075 sec