printlogo


کد خبر: 262995تاریخ: 1402/3/1 00:00
اخبار

سکه ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل از خود ۹۰۰ هزار تومان افزایش داشت.
همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با یک میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه، ۲۸ میلیون تومان خرید و فروش شد. نیم‌سکه نیز در بازار تهران با افزایش قیمت ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه، ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع‌ سکه هم با افزایشی ۴۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که سکه یک گرمی بدون تغییر نسبت به روز شنبه، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. علاوه بر این، در بازار طلای تهران نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار تومان اعلام شد. همچنین بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی به ‌هزار و ۹۷۹ دلار رسید.
***
نرخ دلار در مرکز مبادله ارز ثابت ماند یورو افزایش یافت
بر پایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار روز گذشته  به ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و قیمت حواله دلار به ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان رسید. همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۵ هزار و ۸۲۶ تومان، بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۶۶۰ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان کشف شد.
***
افزایش ۱۲ درصدی تسهیلات در فروردین ۱۴۰۲
بانک مرکزی اعلام کرد تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین ۱۴۰۲ مبلغ 1812.9 هزار میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 204.4 هزار میلیارد ریال (معادل 12.7 درصد) افزایش داشته است.
بنا به گزارشی به نقل از بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 1614.9 هزار میلیارد ریال معادل 89.1 درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 198 هزار میلیارد ریال معادل 10.9 درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.
سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی فروردین ۱۴۰۲ مبلغ 1314.2 هزار میلیارد ریال معادل 81.4 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار بوده است.
همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 96.3 هزار میلیارد ریال معادل ۴۸,۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) بوده است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در فروردین ۱۴۰۲ معادل 508.7 هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص 38.7 درصد منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی (مبلغ 1314.2 هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از 603.4 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 84.3 درصد آن (مبلغ 508.7 هزار میلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.
***
افزایش مبادلات تجاری ایران و اندونزی با رفع موانع
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی «ویراستی» نوشت: امروز به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی، به اتفاق معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تعدادی از تجار اندونزیایی برای توسعه روابط اقتصادی بین 2 کشور جلسات خوبی داشتیم. عیسی زارع‌پور افزود: تجار اندونزیایی بسیار علاقه‌مند بودند و با برطرف کردن موانع می‌توان مبادلات تجاری را به سرعت چند برابر کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه برای شرکت در کمیسیون مشترک ایران و اندونزی بعد از یک توقف چند ساعته در قطر، عازم جاکارتا شد.

Page Generated in 0/0055 sec