printlogo


کد خبر: 262999تاریخ: 1402/3/1 00:00
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تمجید از نیرو‌ی دریایی ارتش:
عملیات 360 مبدأ رشد قدرت دریایی ایران است

رئیس ستاد کل نیروهای ‌مسلح در آیین رسمی استقبال از ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش با گرامیداشت یاد و نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز روز بزرگی است؛ هم میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیهاست و هم در آستانه سوم خرداد، آزاد‌سازی خرمشهر قهرمان و روز پیروزی ملت ایران است که خوشبختانه به استقبال فرزندان عزیز و مقتدر ایران در ناوگروه 86 آمده‌ایم که فراتر از عبور از امواج بی‌کران اقیانوس‌ها از مرزهای ایمان و اعتقاد دفاع کردند و ماموریت خود را با موفقیت انجام دادند.  سردار سرلشکر ‌محمد باقری افزود: به این رزمندگان درود می‌فرستم که کار بزرگی انجام دادند و با اراده مثال‌زدنی ماموریت خود را به پایان رساندند و موجب سربلندی ملت ایران، نیروی دریایی و ارتش شدند و اکنون در بندرعباس با موقعیت خاص و ویژه استراتژیک که می‌توان از این شهر به عنوان پایتخت دوم یاد کرد، حضور دارند. رئیس ستاد کل نیروهای ‌مسلح گفت: حوادث گوناگون و تجربه 44 ساله نشان داد برای سربلندی کشور راهی جز طی کردن مسیر اقتدار نداریم؛ قدرت مشروعی که ملت ایران با انتخاب خود به فرمانده کل قوا عنایت کرده و این راهی الهی است که گام به گام برای قدرت و عزت ملت طی می‌کنیم.
وی افزود: اقتدار دریایی یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت کشور است. ما برای اینکه قدرت بزرگ دریایی باشیم چیزی کم نداریم. ما ساحل طولانی داریم، صنایع توانمند تولید تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز داخلی داریم و مردمی داریم که به فعالیت‌های دریانوردی علاقه‌مندند و فرماندهانی در اختیار داریم که از قدرت‌های بزرگ در دریانوردی خوف ندارند. باقری گفت: اگر حاکمیت و رهبران ما به مساله اقتدار دریایی بیش از گذشته توجه داشته باشند، توسعه سواحل و توسعه قدرت دریایی را شاهد خواهیم بود. 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش در انجام این ماموریت سخت و سنگین موضوعی تاریخی و استثنایی است که می‌تواند مبدا یک تاریخ جدید برای نیروهای مسلح و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد که اتفاق کوچکی نیست. باقری تصریح کرد: کشورهایی هستند که ثروت زیادی دارند و تجهیزات نظامی زیادی دارند اما هیچ‌گاه چنین جرات و جسارتی ندارند که اقدامی مشابه ما انجام دهند. این ارتش قهرمان ما است که در اوج تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی دست همت به کمر می‌زند و با شناور ناوشکن کاملا ایرانی و ناوبندر مکران با ابتکار راهبردی چنین مسیر خطرناکی را طی می‌کند. وی افزود: آمارهای این ناوگروه بی‌نظیر است؛ اینکه یک نیروی تحت تحریم چنین کارهایی انجام دهد و کشورهایی که در ابتدا خوف و واهمه از پهلوگیری این ناوگروه داشتند، با آغوش باز آنان را بپذیرند.
سردار باقری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این گام بسیار بزرگ‌تر از آنچه است که در ظاهر می‌بینیم. این ناوگان ایرانی با عبور از امواج سهمگین اقیانوس‌ها در طول 8 ماه دور کره زمین را ‌زده و بزرگ‌تر از آن، وطن‌پرستی و شجاعت این جوانان است و اکنون به افتخار ما تبدیل شده‌اند و نشان دادند می‌توانند مسؤولیت‌های بزرگ‌تری بر عهده بگیرند. وی با اشاره به حماسه خانواده‌های کارکنان ناوگروه 86 گفت: خانواده‌ها در کنار این رزمندگان بودند و  8 ماه فراق را تحمل کردند و با همکاری یکدیگر، این حماسه ماندگار شد.
وی همچنین با تقدیر از فرمانده ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش و کارکنان ناوگروه 86 گفت: این حرکت سرآغاز رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است و با قدرت، پیگیری خواهد شد. من گزارش این عملکرد خوب را محضر فرمانده معظم کل قوا ارسال می‌کنم. ایشان هم پیام پدرانه و دلگرم‌کننده صادر کردند که نشانه توجه ایشان به نیروی دریایی است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در حاشیه مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت این ماموریت اظهار داشت: این ماموریت در حد یک آرزو برای همه ما بود؛ اینکه بتوانیم با ناو ساخت ایران و ناوبندر تغییر یافته با ابتکار ایرانی و رزمندگانی که متوسط سنی آنها زیر ۳۰ سال است، دنیا را دور بزنیم. آنها در این مسیر با توفان‌های بزرگ و حوادث متعددی روبه‌رو بودند و با خودشان سربلندی، اقتدار و کوله‌باری از تجارب بسیار ارزشمند و گرانقدر را برای میهن اسلامی به ارمغان آوردند. این عزیزان حقیقتاً یادگاران شهدای دفاع‌مقدس هستند که همان راه را با قدرت طی کردند. وی در ادامه ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را یک نقطه عطف و تاریخی برای کشورمان دانست و گفت: این توانمندی و اقتدار دریایی ایران در اشکال مختلف ادامه خواهد داشت، رزمایش‌ها و تمرین‌های متعددی را با کشورهای جهان در اقیانوس‌ها خواهیم داشت و چنین ماموریت‌هایی نیز تکرار خواهد شد. ملت ایران برای حضور جدی‌تر و پررنگ‌تر در اقیانوس‌ها راه بزرگی را آغاز کرده که با قدرت ادامه خواهد داشت.
سرلشکر باقری با اشاره به انتشار تصویری از حضور فرماندهانی از انگلیس، آمریکا و فرانسه در حال عبور از تنگه هرمز و طرح مطالبی علیه ایران گفت: این حرکت، یک حرکت نمایشی بود که  ۳ نفر سوار یک ناو بشوند و در دریا حرکت کنند این را نمایش داده و اعلام کنند امنیت تنگه هرمز را بر عهده دارند. این شبیه یک نمایش و تئاتر است و آنچه واقعیت دارد این است که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوب خلیج‌فارس با همدیگر در حال همکاری و تعامل هستند و توانایی بالایی برای تامین امنیت منطقه دارند. وی تصریح کرد: ما نیازی به بیگانگان برای تامین امنیت منطقه نداریم؛ هم‌اکنون هم امنیت تنگه هرمز، خلیج‌فارس و دریای عمان بر عهده دریادلان ما در نیروی دریایی ارتش و سپاه است و نیازی به بیگانگان نیست. آنها باید توضیح دهند که با چه ماموریت و مسؤولیتی هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان در امور منطقه ما دخالت می‌کنند، در حالی که کشورهای منطقه با همکاری در حال تامین امنیت منطقه هستند.
سرلشکر باقری در پاسخ به سوالی درباره تهدید آمریکا برای عدم همکاری با ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش گفت: حرکت ۸ ماهه این ناوگروه در سراسر جهان و دور زدن کره زمین نشان داد ما می‌توانیم با اتکا به توان خودمان در هر جای اقیانوس‌ها که حقوق بین‌الملل دریاها اجازه دهد، حضور داشته باشیم و دریانوردی کنیم. در این مسیر در ۵ بندر، نیروی دریایی ارتش پهلو گرفت و البته همیشه تلاش کردند آن کشورها با ایران همکاری نکرده و این ناوگروه در آن کشورها پهلو نگیرد اما بر خلاف خواست آنها این اتفاق رخ داد و از این به بعد نیز بیشتر انجام خواهد شد.
سردار باقری در پایان تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند مولفه‌هایی را که برای زورگویی به جهانیان داشتند، به مرور زمان از دست دادند و ملت‌ها و کشورها تلاش دارند خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند.

Page Generated in 0/0061 sec