printlogo


کد خبر: 263014تاریخ: 1402/3/2 00:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
مدافع تنوع فرهنگی و احترام به هویت‌ها هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در مجامع جهانی و مناسبت‌های بین‌المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت‌ها و احترام به هویت‌ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم. محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، با تبریک ایام دهه کرامت گفت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادی حاکم بر حوزه سیاست‌گذاری و حوزه تصمیمات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس در سطح بین‌المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.
وی با بیان اینکه ایران عزیز به لحاظ سابقه تاریخی شکوهمند از تمدنی چندین هزار ساله برخوردار است، گفت: بر همین مبنا ایران باشکوه در طول تاریخ مأمن اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و آیین‌های گوناگون بوده که تمام اقوام زیر چتر مجموعه واحدی به نام ایران بزرگ گرد هم آمده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه جغرافیای فرهنگی ایران عزیز محدود به مرزهای سیاسی امروز نیست، گفت: ایران فرهنگی پهنایی به عظمت منطقه‌ای با همسایگانی است که با آنها همزیستی داریم؛ منطقه‌ای از یک طرف تا مرزهای چین و شبه‌قاره هند تا آسیای مرکزی و از طرف دیگر تا حوزه آناتولی و قفقاز و مرزهای غربی همه بوی ایران فرهنگی می‌دهد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران فرهنگی پیش از اینکه ماهیت سیاسی داشته باشد، حاصل قرن‌ها و هزاره‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف است و به پشتوانه تاریخ باشکوه‌مان، مدارای فرهنگی و تنوع فرهنگی را زیست و بدون شعار زدگی به آن عمل کرده‌ایم.
اسماعیلی، ایران بزرگ را مدافع تنوع فرهنگی برشمرد و گفت: امروز در مجامع جهانی و مناسبت‌های بین‌المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت‌ها و احترام به هویت‌ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف ایجاد یک فرهنگ جهانی یکپارچه و نابودی تنوع‌های فرهنگی است، گفت: مخالف جهانی‌سازی‌ای هستیم که از یک سو منجر به نابودی آداب و سنت‌های جوامع مختلف شود و از سویی کنش‌های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با نگاه احترام‌آمیز به همه اقوام و فرهنگ‌ها سیاست‌گذاری و حرکت فرهنگی و سیاسی خودش را تنظیم کرده است، گفت: بر همین اساس جمهوری اسلامی دست دوستی به سوی ملت‌ها و دولت‌های مختلف دراز می‌کند زیرا ایران عزیز به واسطه به‌رسمیت شناختن تفاوت‌ها و احترام به تنوع فرهنگی، پرچمدار گفت‌وگو و دعوت‌کننده به مذاکره است. وی ایران را رنگین‌کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و افزود: همه این تنوع زیر چتر واحد ایران و اسلام عزیز گرد هم آمده‌اند و در کنار هم زندگی می‌کنند، از سیستان‌وبلوچستان تا ترکمن صحرا تا آذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه بخش‌های کشور به آیین‌ها و سنت‌های خود پایبند هستند و در یک مرتبه بالاتر زیر یک زیر چتر و پرچم واحد به نام ایران تنوع زیبایی و رنگارنگ رقم‌ زده و به نمایش گذاشته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه‌اندازی «خانه اقوام» در مجموعه فرهنگی - هنری نیاوران اشاره کرد و گفت: وحدت اقوام و فرهنگ‌ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد و خانه اقوام فرهنگسرای نیاوران با هدف معرفی شایسته اقوام مختلف ایرانی راه‌اندازی خواهد شد. وی در پایان گفت: خانه اقوام به دنبال نشان‌دادن تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی است و در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان، لهجه و قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می‌کشند و همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است. در حاشیه آیین تجلیل تنوع فرهنگی، نمایشگاهی از سبک زندگی عشایر، آداب و آیین‌ها و موسیقی اقوام، هنرهای سنتی و صنایع دستی سوغات و پوشاک و شیرینی و خوراک که مؤلفه‌های تنوع فرهنگی ایران زمین هستند در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. همچنین هفته گذشته همزمان با روز جهانی تتوع فرهنگی، 2 نشست تخصصی با موضوع جایگاه تنوع فرهنگی در فرهنگ ایران اسلامی و میراث ناملموس و تنوع فرهنگی با حضور کارشناسان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار شد. 

Page Generated in 0/0062 sec