printlogo


کد خبر: 263020تاریخ: 1402/3/2 00:00
دور دنیا

شانس اردوغان برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافت
حمایت اوغان از اردوغان
نامزد دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که از رجب طیب اردوغان در دور دوم حمایت می‌کند. به گزارش النشره، سینان اوغان، نامزد دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دیروز (دوشنبه) تصریح کرد که از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور در دور دوم انتخابات ترکیه حمایت می‌کند. وی تصریح کرد که ائتلاف اپوزیسیون نتوانست ائتلاف حاکم را در دور نخست شکست دهد و نتوانست ما را نسبت به طرح‌هایش برای آینده قانع سازد. اخیراً دیداری بین رجب طیب اردوغان و سینان اوغان، نامزد خارج شده از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در دفتر اردوغان در استانبول برگزار شد. اوغان، چهره دانشگاهی سابق که توسط یک حزب ضدمهاجر حمایت می‌شد، اکنون از رقابت خارج شده است و کلید پیروزی در دور دوم را در دست دارد. در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه اردوغان 49.52 درصد، رقیبش کمال قلیچدار اوغلو 44.88 درصد و اوغان در رتبه سوم بیش از ۵ درصد آرا را کسب کردند و از آنجا که هیچ‌کدام از نامزدها بالای ۵۰ درصد آرا کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد که قرار است ۲۸ ماه مه (۷ خرداد) برگزار شود. دور دوم این انتخابات میان اردوغان و قلیچدار اوغلو برگزار خواهد شد. بدین ترتیب گرچه سینان اوغان شخصا در دور دوم انتخابات شرکت نمی‌کند، اما در تعیین رهبر بعدی ترکیه نقشی سرنوشت‌ساز ایفا می‌کند.
***
افزایش 6 درصدی بی‌خانمان‌ها در ایالت کالیفرنیا
شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد کالیفرنیا به عنوان بزرگ‌ترین ایالت آمریکا، در صدر فهرست ایالت‌هایی با بیشترین افراد بی‌خانمان قرار گرفته است. در این گزارش آمده است از سال 2022، مجموع افراد بی‌خانمان در کالیفرنیا افزایش ۶ درصدی داشته و این در حالی است که در باقی ایالت‌ها، تعداد افراد بی‌خانمان 0.4 درصد افزایش داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که کالیفرنیا بالاترین نرخ بی‌خانمان را دارد و ۴۴ نفر از هر ۱۰ هزار نفر ساکن این ایالت، بی‌خانمانی را تجربه کرده‌اند. طبق آمار رسمی مربوط به سال گذشته میلادی، حدود 2.5 میلیون نفر از افراد بی‌خانمان در خیابان‌های ایالات متحده آمریکا به سر می‌برند. پیش از این نیز در سال‌های گذشته، مقام‌های محلی در خصوص افزایش بسیار زیاد بی‌خانمان‌ها در ایالت کالیفرنیا هشدار داده‌اند، به طوری که سال 2019 آمار نشان داده بود بیشترین افزایش بی‌خانمان‌ها در ایالت کالیفرنیا و در ساحل غربی آمریکا روی داده است و مقامات آمریکایی دلیل آن را هزینه بالای مسکن در این مناطق عنوان کرده‌اند.
***
مشاور اوباما:
آمریکا دیگر شبیه قبل نخواهد شد
مفسر سیاسی و مشاور ارشد باراک اوباما معتقد است آمریکا در مسیر واپس‌گرایی در حرکت است و دیگر هیچ‌وقت شبیه دوران اوباما نخواهد شد. به گزارش ایسنا، «دیوید اکسلرود» در تحلیلی برای تلویزیون «سی‌ان‌ان» نوشته است: «موقعیتی که آمریکای دوره اوباما داشته دیگر هرگز برای ایالات متحده پیش نخواهد آمد و بعد از این دوره، کشور موقعیت درست خود را از دست داده است». وی با اشاره به تصاویر و مطالب نژادپرستانه‌ای که درباره شهروندی یا حتی شایستگی اوباما در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید و حتی با تهدیدات زیادی علیه جان او همراه بود، عنوان داشت: این رئیس جمهوری سابق به خوبی توانست از عهده مسؤولیت‌هایش برآید و کلیشه‌های مربوط به یک رئیس جمهور را کنار بگذارد. اکسلرود نوشته است: البته این‌طور نیست که بگوییم او همه چیز را در همه موارد درست انجام داده است، البته که هیچ رئیس‌جمهوری چنین کاری نمی‌کند اما همیشه این بحث پابرجا خواهد بود که چگونه انتخاب اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست در ایالات متحده آمریکا به یک عکس‌العمل سیاسی واپس‌گرا تبدیل شد که در نتیجه آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روی کار آمد؛ شخصیتی جنجالی، تفرقه‌برانگیز و سمی که کشور را به مسیری کاملا متفاوت هدایت کرد.
***
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی علیه ایران
اتحادیه اروپایی بار دیگر با تکرار ادعای نقض حقوق بشر در ایران،‌ ۵ فرد و ۲ نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش ایسنا، وبگاه شورای اروپا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپایی علیه ۵ فرد و ۲ نهاد ایرانی با ادعای دست داشتن در «نقض حقوق بشر» خبر داد. تحریم‌های جدید شامل سلمان آدینه‌وند فرمانده فعلی یگان امداد نیروی انتظامی تهران بزرگ، سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی کل انتظامی ایران، سیدمحمدامین آقامیری دبیر شورای عالی فضا مجازی، محسن نیک‌ورز دادستان شهرستان سیرجان و نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت می‌شود. همچنین بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز مشمول این تحریم‌ها شده‌اند. در این بیانیه، اتحادیه اروپایی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران خواستار «متوقف کردن صدور و اجرای حکم اعدام علیه معترضان و بازگردانی احکام اعدام صادر شده و در نظر گرفتن امکان طی کردن روند قانونی برای افراد بازداشت ‌شده» شد. دستگاه دیپلماسی ایران پیش از این نیز ادعای نقض حقوق بشر در ایران توسط اروپا  را دخالت در امور داخلی کشوردانسته و این کشورها را که خود سابقه‌ای طولانی در نقض حقوق بشر و همراهی با سیاست‌های رژیم‌هایی مانند اسراییل دارند، فاقد صلاحیت درباره ارزیابی وضعیت حقوق بشر در ایران دانسته است.

Page Generated in 0/0061 sec