printlogo


کد خبر: 263023تاریخ: 1402/3/2 00:00
جزئیات دلایل حذف استقلال و تأیید پرسپولیس از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای
مالکیت مشترک، همچنان چالش اصلی

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال سرانجام تصمیم نهایی خود مبنی بر اعطای مجوز به باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، نساجی، گل‌گهر و فولاد خوزستان را گرفت تا باشگاه‌هایی نظیر استقلال، آلومینیوم‌، پیکان، ملوان و... شانسی برای حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده آسیا نداشته باشند. کمیته 5 نفره صدور مجوز حرفه‌ای پس از جلسات متوالی و فشرده  تصمیم به رأی‌گیری درباره نقص مدارک باشگاه‌های دارای سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا گرفت. کاظم اولیایی، جعفر سمیعی، حمیدرضا آصفی به همراه 2 عضو دیگر یعنی شمس و مصطفی زارعی به ‌عنوان کارشناسان حقوقی و مالی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای، پس از بررسی پرونده‌های مالی باشگاه‌ استقلال تصمیم به تعلیق دریافت مجوز برای این باشگاه‌ گرفتند؛ تصمیمی که قهرمان فصل بیست‌ویکم لیگ برتر را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا دور نگه می‌دارد. آبی‌پوشان پایتخت که فصل اخیر را نیز با حضور در رتبه سوم به پایان رساندند، یکی از مدعیان قهرمانی جام حذفی هستند اما مخالفت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای مانع حضور آنها در فصل آینده مسابقات آسیایی شد. این در حالی است که برخی باشگاه‌ها با وجود داشتن انضباط مالی هم با مشکل مواجه شدند. به طور مثال باشگاه آلومینیوم ‌اراک طی نامه‌ای رسمی از کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون، به دلیل نداشتن هتل 5 ستاره در سطح شهر، نزدیک نبودن فرودگاه تا شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز استان و عدم رعایت برخی قوانین مالی به همراه ۱۱ مورد جزئیات دیگر موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشد؛ دلایلی مشابه برای سایر باشگاه‌ها نظیر ملوان بندرانزلی، صنعت نفت آبادان، مس رفسنجان،
نفت مسجد سلیمان و... اسم آنها را از لیست باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای حذف کرد. در این بین باشگاه پرسپولیس به دلیل مسائلی نظیر مالکیت مشترک با باشگاه استقلال، تشکیک در پرداختی‌های مالیاتی و پرداخت بدهی در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای روبه‌رو بود اما 3 نفر از اعضای کمیته با بررسی حقوقی مدارک تصمیم به اعطای مجوز گرفتند. جعفر سمیعی، مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس به همراه شمس و زارعی در حالی به پرسپولیس مجوز حرفه‌ای دادند که کاظم اولیایی و حمیدرضا آصفی بشدت مخالف آن بودند. مدیرعامل پیشین استقلال اعتقاد دارد آگهی رسمی مرتبط با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس منتشر نشده و AFC از این موضوع کاملا آگاه است و احتمال پرونده‌سازی برای اعطای مجوز حرفه‌ای و به تبع آن تعلیق 2 ساله فدراسیون فوتبال وجود دارد.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز با وجود بررسی عملکرد کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هیچ نقشی در اعطای مجوز حرفه‌ای به پرسپولیس نداشته است تا به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دچار تخلف دخالت در این کمیته مستقل نشود. حالا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در حالی اجازه حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا را صادر کرده که امضای 3 عضو را دارد تا نگرانی‌هایی را مبنی بر رد آن از سوی AFC و همچنین جریمه سنگین برای فدراسیون فوتبال به همراه داشته باشد. باید دید کلاف سردرگم حرفه‌ای شدن باشگاه‌های پرطرفدار لیگ برتری که بتازگی وارد بورس نیز شده‌اند، به کجا ختم می‌شود.
* استقلال: لازم باشد بهAFC می‌رویم
باشگاه استقلال با انتشار توضیحاتی درباره حذف این تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد در شرایطی که وزیر ورزش هنوز بر حذف نشدن آبی‌پوشان تاکید دارد، برخی برای این اتفاق عجله دارند. در اطلاعیه باشگاه استقلال آمده است: «نظر به تصمیم عجیب کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای درباره عدم تایید مجوز حرفه‌ای‌سازی باشگاه استقلال و جهت ارائه شفاف‌ اطلاعات به افکار عمومی و هواداران باشگاه استقلال، ذکر چند نکته به شرح زیر ضروری‌ است: حجت کریمی از تاریخ ۲۸ فروردین سال جاری سرپرستی مدیرعاملی باشگاه استقلال را بر عهده گرفت و از ابتدای پذیرفتن این مسؤولیت خطیر، موضوع کسب مجوز حرفه‌ای و تمام مسائل مرتبط به آن را موکدا مورد پیگیری قرار داده است.
همه مراحل تکمیل مدارک نیز با نظارت ایشان توسط بخش اداری باشگاه انجام گرفته است. باشگاه استقلال همه اسناد لازم جهت اخذ مجوز حرفه‌ای را در سامانه مربوط بارگذاری کرده است و قطعا برای احقاق حقوق باشگاه در کسب مجوز حرفه‌ای از هیچ تلاشی در مراجع قانونی فروگذار نخواهد کرد. ضمن اینکه جای تعجب بسیار دارد در حالی که وزیر محترم ورزش و جوانان بارها بر حذف نشدن تیم‌های ایرانی در مقطع کنونی تاکید کرده‌ است، چرا مسؤول دپارتمان مجوز حرفه‌ای پیش از تشکیل جلسه با قطعیت از حذف باشگاه استقلال صحبت کرد و برای انتشار آن عجله به خرج داد؟ به نظر می‌رسد برخی برای حذف کردن استقلال از آسیا بسیار عجول هستند!
در حالی که شخص اول ورزش کشور صحبت از عدم حذف می‌کند، عده‌ای از همان روز 11 فروردین و پیش از بررسی مدارک، بر طبل حذف استقلال می‌کوبند و بر آن اصرار دارند! بدیهی‌ است باشگاه استقلال به هیچ‌وجه از حقوق خود و هوادارانش کوتاه نمی‌آید و از همه ظرفیت‌ها برای باز پس‌گیری مجوز حرفه‌ای استفاده خواهد کرد. حتی اگر لازم باشد برای گرفتن حق خود به مقر AFC در مالزی نیز می‌رویم تا حاصل زحمات مجموعه بازیکنان، مربیان و کادر پشتیبانی استقلال را پاس بداریم. استقلال پرافتخارترین باشگاه ایران و یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های آسیاست و بی‌عدالتی را تحمل نخواهد کرد. از این رو اجازه برخورد سلیقه‌ای و تضییع ذره‌ای از حق باشگاه را به کسی نخواهیم داد. درباره ‌طلب استراماچونی نیز لازم به یادآوری‌ است ‌طلب این مربی پیش از مهلت تعیین شده، توسط باشگاه آماده شد اما به دلیل تحریم‌های بانکی امکان پرداخت پول به سادگی میسر نبود که این مساله پیش‌تر به AFC هم اعلام شده بود. حتی در مذاکرات باشگاه استقلال با استراماچونی قبل از مهلت پایانی پرداخت نیز اعلام آمادگی شد که باشگاه ‌طلب او را به صورت نقدی در هر کشوری که مد نظر دارد، پرداخت کند اما استراماچونی این موضوع را نپذیرفت و خواهان دریافت مطالباتش به صورت بانکی شد. لذا با توجه به اینکه باشگاه استقلال در موضوع تحریم‌های بانکی که کاملا هم غیرورزشی است، هیچ‌گونه اختیار و اثرگذاری نداشت، پرداخت بانکی مطالبات سرمربی اسبق باشگاه به زمان نیاز داشت.
با این حال باشگاه استقلال ‌طلب استراماچونی را تا قبل از زمان پایانی تعیین شده از سوی CAS پرداخت کرد و تمام مدارک و شرح مذاکرات با استراماچونی هم پیش از مهلت تعیین شده، به اطلاع AFC رسیده است. در پایان با توجه به جایگاه مهدی تاج به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال و نایب رئیس AFC، امیدواریم در راستای عدالت و برابری، بهترین تصمیم اتخاذ شود و فارغ از رنگ‌ها عدالت دنبال شود تا حقی از باشگاه استقلال و هوادارانش ضایع نشود».
* 2 دلیل مهم برای حذف استقلال از آسیا
با اعلام مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال، عدم دریافت مجوز حرفه‌ای توسط باشگاه استقلال ربطی به فدراسیون نداشته است. از روز گذشته که مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اعلام کرد 6 باشگاه ایرانی بعد از بررسی‌ها این مجوز را دریافت می‌کنند و استقلال فاقد شرایط لازم است، در فضای هواداری جو سنگینی علیه فدراسیون‌نشینان پیش آمده است. تعداد کثیری از طرفداران استقلال بر این باورند موضوع مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس باید تیم سرخ‌پوش را هم از آسیا حذف می‌کرد. این در حالی است که مدیران فدراسیون فوتبال نظر دیگری دارند. در چنین شرایطی حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، با حضور در فدراسیون فوتبال این مساله را پیگیری کرد. بعد از این جلسه اما امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال اعلام کرد موضوع عدم دریافت مجوز حرفه‌ای توسط استقلال ربطی به فدراسیون فوتبال ندارد. به گفته علوی استقلال همین حالا 7 پرونده بدهی مالی به اشخاص مختلف دارد که پول آنها را پرداخت نکرده و تسویه‌حساب نشده است. همچنین معرفی ورزشگاه فولادشهر اصفهان هم برای استقلالی‌ها دردسر درست کرده است. استقلالی‌ها که به خاطر نداشتن قرارداد با ورزشگاه آزادی در مقطع اعلام نام ورزشگاه، اجبارا ورزشگاه فولادشهر اصفهان را معرفی کردند تا بعدا آن را تغییر بدهند، حالا به دردسر افتاده‌اند. ظاهرا این ورزشگاه استانداردهای مورد تایید AFC را ندارد و این موضوع هم مزید بر علت شده تا استقلال نتواند مجوز حرفه‌ای بگیرد و به لیگ قهرمانان آسیا برود. 

Page Generated in 0/0064 sec