printlogo


کد خبر: 263038تاریخ: 1402/3/2 00:00
اخبار

رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران می‌آید
معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با تشریح جزئیات پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران، گفت: در این اجلاس علاوه بر تصمیمات مهم در زمینه دلارزدایی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین اعضا، درباره پیام‌رسان بین بانکی اعضا به منظور بی‌نیاز شدن از سوئیفت تصمیم‌گیری خواهد شد.
محسن کریمی با بیان اینکه پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با نیم‌قرن سابقه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (دوم و سوم خرداد ۱۴۰۲) در بانک مرکزی برگزار خواهد شد، گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارزهای جهانروا بویژه دلار در دهه ۷۰ میلادی تاسیس شد.
این مقام بانک مرکزی افزود: ظرفیت خوبی برای دلارزدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی شناسایی شده است، دبیرخانه اتحادیه در بانک مرکزی ایران است و از سال گذشته در اجلاس پنجاهم این اتحادیه مصوب شد که جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس پنجاه‌ویکمین این اتحادیه باشد.
وی افزود: در راستای گسترش و تقویت این اتحادیه تلاش‌هایی به منظور پذیریش سایر کشورها در اتحادیه پایاپای آسیایی انجام شده است. در حال حاضر۹ کشور عضو اتحادیه از زمان تاسیس تاکنون هستند که کشورهای مهمی همچون ایران، هند، پاکستان و کشورهایی در شبه‌قاره هند در این اتحادیه حضور دارند.
کریمی با بیان اینکه در یک‌سال گذشته کشورهای جدیدی نیز درخواست عضویت در این اتحادیه را داده‌اند، گفت: بر این اساس در اجلاس فردا(امروز) درباره پذیرش عضویت این کشورها تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: در اجلاس فردا علاوه بر ۹ عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی، کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیر حضور خواهند داشت.
معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی درباره سطح برگزاری اجلاس پایاپای آسیایی گفت: اجلاس پنجاه‌ویکم در سطح روسای کل بانک‌های مرکزی عضو اتحادیه، جانشینان و قائم‌مقام‌ها و معاونان آنها به همراه مقامات بانک‌های مرکزی 3 کشور روسیه، بلاروس و افغانستان و بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد.
***
همه مجوزهای تجارت و گمرکی باید طی یک هفته صادر شود
وزیر اقتصاد با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت، گفت: دستگاه‌ها مکلف شدند تمام مجوزها، استعلام‌ها و آزمایش‌ها در حوزه تجارت و گمرک را ظرف 7 روز صادر کنند.
سیداحسان خاندوزی با اشاره به گزارش رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت درباره صرف زمان طولانی در بعضی دستگاه‌ها برای صدور مجوزها و پاسخ به استعلامات اظهار کرد: طبق گزارش رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت، به‌رغم اینکه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل محیط کسب و کار مصوب کرده در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در حوزه تجارت خارجی و گمرکی، دستگاه‌ها باید حداکثر ظرف مدت 7 روز پاسخ مجوزهای لازم، استعلام‌ها و آزمایش‌های لازم برای کالاهای تجاری کشور را صادر کنند تا فعالان اقتصادی ما کمتر در مسیر فعالیت اقتصادی و تجارت معطل بمانند اما متاسفانه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور از این بازه زمانی 7 روزه تخطی کردند، بعضی از دستگاه‌ها به طور متوسط ۱۳ و بعضی تا ۱۷ روز زمان پاسخ دادن به مجوزهای حوزه تجارت و گمرکی کشور را طولانی کرده بودند که با دستور رئیس‌جمهور مکلف شدند این بازه زمانی را به همان 7 روز مصوبه قانونی کاهش دهند.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در رابطه با تعداد بخشنامه‌های متعددی که در حوزه تجارت خارجی و گمرک صادر می‌شود، از آنجا که یکی از گلایه‌های رهبر معظم انقلاب در جلسه با کارآفرینان همین تعدد، تکثر و تغییر متناوب آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها بود امروز گزارشی در هیات وزیران ارائه شد.
خاندوزی ادامه داد: بر اساس این گزارش رویه‌های معیوب مانع تولید از جمله بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها که در 2 ماه اول سال گذشته ۵۵ مورد در حوزه تجاری و گمرکی کشور و توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و همه دستگاه حوزه تجارت بوده، به ۳۱ مورد کاهش پیدا کرد.   طبق اعلام وزارت اقتصاد، وی همچنین گفت: دستور رئیس‌جمهور این بود که در ۱۰ ماه باقیمانده امسال برای محقق شدن کامل هدف رشد تولید باز هم باید این عدد کمتر شود و فعالان اقتصادی بتوانند به شکل کاملا پیش‌بینی‌‌پذیر در تقویم زمانی مشخص بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها را داشته باشند.

Page Generated in 0/0053 sec