printlogo


کد خبر: 263047تاریخ: 1402/3/2 00:00
وزیر خارجه طالبان پس از هشدار قاطع رئیس‌جمهور کشورمان در ارتباط با حقابه ایران از هیرمند:
به تعهد خود پایبندیم

گروه سیاسی: هشـــدار قاطع رئیس‌جمهور و بیانیه هشدار‌آمیز وزارت امور خارجه کشورمان خطاب به طالبان جواب داد.
پنجشنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به استان سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند. به مسؤولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم حق مردم منطقه سیستان‌وبلوچستان را سریعا بدهند. رئیس‌جمهور با اشاره به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث‌شده روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مساله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تایید کردند، بسیار خب! اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان‌وبلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود. رئیسی تاکید کرد: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شؤون بگیرد؛ این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم. رئیسی تاکید کرد: این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعد گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مساله گذر کرد، خیر! گذشت ایام این مساله را حل نمی‌کند. از حاکمان افغانستان می‌خواهم این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان‌وبلوچستان به حق‌شان برسند.
پس از این هشدار رئیس‌جمهور بود که طالبان با صدور بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر تعهدات افغانستان نسبت به تأمین حقابه ایران از هیرمند نوشت: موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضا رسیده، هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است به تعهدات انجام‌شده عمل کند. البته حاکمیت افغانستان در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته بود: مقامات ایرانی باید اطلاعات خود را درباره آب هیرمند تکمیل و بعد خواست‌شان را مطرح کنند. اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهاراتی مطرح شود می‌تواند به فضای سیاسی میان مردم و کشورهای 2 ملت مسلمان آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و نباید تکرار شود.
پس از صدور بیانیه مورد اشاره از سوی طالبان که نادرست بود، وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای، ضمن رد ادعای طالبان در ارتباط با حقابه ایران نوشت: حاکمان افغانستان در یک‌ سال و نیم گذشته، اگرچه بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده‌اند اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده‌اند. اظهارات متعدد برای عدم تحویل حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح موضوع خشکسالی و کم شدن آب در هیرمند، مستلزم بررسی‌های کارشناسی، وفق مفاد معاهده بوده و تاکنون توسط کارشناسان جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی نشده است، لذا اتخاذ چنین مواضعی غیرحقوقی و غیرقابل قبول است. تا زمانی که به کارشناسان جمهوری اسلامی ایران اجازه داده نشود طبق معاهده هیرمند بویژه ماده ۵ پروتکل شماره یک آن معاهده، از مسیر و بالادست هیرمند بازدید کنند، هرگونه اظهارنظر درباره کاهش آب هیرمند پذیرفته نیست.
روز گذشته در پی هشدار رئیس‌جمهور، امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان دوباره بر تعهدات افغانستان نسبت به حقابه ایران از هیرمند تاکید کرد. امیرخان متقی روز گذشته در مراسمی گفت: افغانستان به حقابه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ که میان دولت‌های وقت ۲ کشور به امضا رسیده، متعهد است. وی در ادامه اظهار داشت: همان اندازه که دلسوز مردم خود هستیم، دلسوز مردم سیستان‌وبلوچستان نیز هستیم و درد آنها را درد خود می‌دانیم.
* جلسه ایران و طالبان برای هیرمند
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه دوره آموزشی محیط‌بانان با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری حقابه هیرمند اظهار کرد: ریاست جمهوری شخصا به این موضوع ورود کرده و امروز هم نشستی با مجموعه طالبان برگزار شد و امیدواریم این مساله از لحاظ دیپلماسی سیاسی به سمت و سویی پیش برود که این حقابه را دریافت کنیم.

Page Generated in 0/0044 sec