printlogo


کد خبر: 263056تاریخ: 1402/3/3 00:00
شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور در حال برگزاری است
هنر رئوف

گروه فرهنگ و هنر: شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کورش زارعی بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد طی مراسمی در تئاتر شهر تبریز افتتاح شد؛ جشنواره‌ای که به میزبانی تبریز از یکم تا ۵ خرداد ۱۴۰۲ با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور شامل آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد و استان تهران برگزار می‌شود.
آیین افتتاحیه این جشنواره با حضور کورش زارعی دبیر جشنواره، علی محرمی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، هیات داوران، گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، عوامل اجرایی، پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی و علاقه‌مندان به هنر تئاتر برگزار و زنگ آغاز اجراهای این جشنواره پس از قرائت قرآن کریم و صلوات خاصه امام رضا (ع)، توسط پیشکسوتان عرصه هنر استان نواخته شد.
نخستین روز اجراهای جشنواره تئاتر رضوی در شانزدهمین دوره خود با 2 اجرا پی‌گیری شد که نمایش «ننه باهار» به نویسندگی یعقوب صدیق‌جمالی و کارگردانی عباس زارع‌سرشت از تبریز به عنوان نخستین اجرای این رویداد در سالن استاد صادقی تئاتر «شهر تبریز» از ساعت ۱۷ روی صحنه رفت.
همچنین تئاتر «شهر تبریز» در نخستین روز از جشنواره تئاتر رضوی از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد قبه زرین با نمایش «گم‌شده در میان ابرها» به نویسندگی و کارگردانی جهانگیر چالاکی میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر بود. 
دومین روز اجراهای جشنواره تئاتر رضوی -در شانزدهمین دوره خود- با 4 اجرا پی‌گیری شد که نمایش «مرضیه» به نویسندگی علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی ایوب عبدی‌جهانگیر به عنوان نخستین اجرای این رویداد در سالن استاد قبه زرین تئاتر «شهر تبریز» از ساعت ۱۱ روی صحنه رفت.
همچنین تئاتر «شهر تبریز» در دومین روز از جشنواره تئاتر رضوی در سالن استاد صادقی با نمایش «ترمز اضطراری» به نویسندگی شادی غفوریان و کارگردانی بهاره فاضلی‌راد میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر بود. نمایش «هفت دریا شبنمی» به نویسندگی مرحوم سعید تشکری و کارگردانی سعید رضانژاد سومین نمایش روز دوم می‌بود  که در تالار تربیت روی صحنه رفت. آخرین اجرای روز دوم نماش «یک حبه انگور» به نویسندگی و کارگردانی علی مجیدپور در سالن استاد قبه زرین میزبان مخاطبان خود بود.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی درباره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - هنری رضوی و تاثیر آنها بر ترویج سیره عملی اهل بیت (ع) گفت: امسال در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی تمام تلاش‌مان را کردیم که نمایشنامه‌ها و تولیدات نمایشی از تنوع موضوعی و محتوایی برخوردار باشند و تمرکز ما در این آثار نمایش سیره عملی و علمی علی‌بن موسی‌الرضا (ع) باشد؛ علی‌بن موسی‌الرضا (ع) دریایی از علم و معرفت است که ترویج این سیره علمی نیازمند کار پژوهشی است. آثار به لحاظ کیفیت هنری از کیفیت خوبی برخوردارند. تاکید داریم که آثار ضعیف که سندیت تاریخی ندارد در جشنواره تئاتر رضوی حضور نداشته باشند، آثار این جشنواره باید سندیت تاریخی داشته باشند و جنبه‌های مختلف زندگی امام رضا (ع) را در بر گیرند. امسال جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در 16 رشته هنری از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود. جشنواره‌های شعر، آواها و نواهای رضوی، تئاتر خیابانی و جشنواره تجسمی از جمله این جشنواره‌ها هستند. برگزاری این جشنواره‌ها بی‌تاثیر نیست؛ یک اثر هنری می‌تواند تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد و یک قطعه شعر می‌تواند بر جوان و نوجوان ما اثر بگذارد. اگر اثر خوبی تولید شود بی‌تاثیر نیست، بزرگ‌ترین تاثیر برگزاری این جشنواره‌ها این است که در نوجوانان و جوانان علاقه‌مند عکاسی، تئاتر، شعر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایجاد انگیزه می‌کند و این اتفاق مهمی است.
زارعی تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که زندگی برای همه سخت شده است، گروهی به جشنواره تئاتر رضوی آمده که یک ماشین دکور و تنها 24 بازیگر دارد و عوامل هم همین تعداد هستند، در این شرایط آیا می‌شود به این گروه کمک هزینه 30 میلیون تومانی داد؟ باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس پای کار بیاید و حمایت کند. در شرایط فعلی باید در زمینه فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) کار کنیم؛ باید بپذیریم بحران هویت در نوجوانان و جوانان و در خانواده‌ها وجود دارد، درست است که مساله اقتصادی داریم اما مساله فرهنگ و هنر بسیار مهم است و باید بیشتر به آن بها داده شود. دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی یادآور شد: نهادهای تئاتر از هیچ کاری حمایت نمی‌کنند چون بودجه آنچنانی در اختیار ندارند؛ باید نهادهای بالادستی فرهنگ و هنر به فکر این موضوع باشند و  وقتی سخن از جشنواره اهل بیت(ع) به میان می‌آید باید همه همکاری و از آن حمایت کنند.
گفتنی است شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کورش زارعی و به میزبانی تبریز از اول تا ۵ خرداد ۱۴۰۲ با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد و استان تهران برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0063 sec