printlogo


کد خبر: 263057تاریخ: 1402/3/3 00:00
در نشست تخصصی «بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی» مطرح شد
فرصت بروز و ظهور اثر بخش در جهان

فیلمساز و پژوهشگر اهل سوریه گفت: راهی جز حرکت به سوی ساخت آثار سینمایی با موضوعات و دغدغه‌های مشترک جهان اسلام نداریم، زیرا چالش‌های مشترک بسیاری داریم و تنها سینماست که می‌تواند حرف ما را به گوش جهانیان برساند. سومین نشست مجموعه نشست‌های نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با عنوان «بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی» عصر دیروز با حضور «محمد ابوالجدایل» فیلمساز و پژوهشگر کشور سوریه و جمعی از هنرمندان و دوستداران سینما در سالن ستاره پردیس سینمای مهر کوهسنگی مشهد مقدس برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد ابوالجدایل با بیان اینکه متاسفانه سینمای جهان اسلام در دنیا ظهور و بروز خوبی نداشته است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که دولت‌های اسلامی توجهی به سینما ندارند و از طرفی به علت گرایش‌های مذهبی، نوعی رادیکالیزه‌ شدن و تندروی در برخی بخش‌ها وجود دارد که مانع بزرگی برای رشد است و شاید به همین دلایل در جهان فرصت بروز و ظهور اثر‌بخش سینمای اسلامی وجود نداشته است. با وجود تمام مشکلات و دست‌اندازها اما فیلم‌های شاخص، ماندگار و جاودانه‌ای در جهان اسلام داشته‌ایم که در بستر رویدادها تاریخی شکل گرفته‌اند، نظیر محمدرسوال‌الله، همچنین فیلم سفر به مکه و... که همگی بر اساس مستندات تاریخی هستند.
ابوالجدایل افزود: یکی از بارزترین سریال‌های تولیدشده در این حوزه در ایران، سریال یوسف‌پیامبر بود. زمان پخش این سریال در خیابان‌های سوریه هیچ‌کس عبور و مرور نمی‌کرد. او با اشاره به یکی از موانع رشد سینما اسلام اظهار کرد: متاسفانه سیاستمداران جهان اسلام اجماعی روی سینما و اشتراکات ما ندارند که بتوان سینمای بارزی را عرضه کرد.
این پژوهشگر افزود: اگرچه اکنون از بسیاری از این موانع عبور کرده‌ایم اما با توجه به گستردگی و ظرفیت‌های زیادی که جهان اسلام دارد، محورهای مشترک زیادی بین کشورهای اسلامی وجود دارد که می‌توانند ما را به سمت جریان‌های رسانه‌ای قوی حرکت دهد.
ابوالجدایل با بیان اینکه ما در جهان اسلام جشنواره‌های زیادی با موضوع ایثار و مقاومت نداریم، تصریح کرد: ما به این جشنواره‌ها نیاز جدی داریم. تنها این خلأ را جمهوری اسلامی ایران به دوش می‌کشد و تنها ایران است که این جشنواره‌ها را برگزار می‌کند. ایران همواره توجه ویژه‌ای به این موضوعات دارد.
وی افزود: علت عدم توفیق چنین پیشنهاد ارزنده‌ای، کوتاهی برخی کشورهای اسلامی بود. شاید برخی کشورهای جهان ‌اسلام گرایشاتی به کشورهای غربی داشتند که این پیشنهاد را نپذیرفتند اما اگر این اتحادیه شکل می‌گرفت می‌توانست آثار خوبی برای تمام کشورهای جهان اسلام داشته باشد.
در ادامه این نشست رئیس جمعیت سینمای عمان گفت: همزمان با ظهور سینمای غرب، سینمای کشورهای اسلامی سیری نزولی را طی کرد. یکی از موانع گسترش سینمای اسلام در سطح جهان، ایجاد تشتت و تفرقه بین کشورهای اسلامی بود؛ چرا که باهم همفکر نبودیم تا بتوانیم سینمایی قوی را در سطح جهان عرضه کنیم.
حمید العامری اظهار کرد: دلیل دیگری که موجب سیر نزولی سینمای جهان اسلام شد، این است که کل جهان اسلام تحت تاثیر تولیدات تمدن غرب است و تنها ایران است که کل بار جهان اسلام را به به دوش می‌کشد و تلاش می‌کند با تولید آثار خوب این خلأ را پر کند. وی افزود: وقتی ما آثاری با ارزش‌های انسانی والا تولید کنیم، اینگونه هر انسانی در هر کشوری این فیلم را ببیند احساس مشترکی با ما پیدا می‌کند و در نهایت سینما تاثیر خود را خواهد گذاشت. العامری اظهار کرد: باید کشورهای اسلامی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. بهتر است توجهی هم به تحولات جاری و چالش‎‌های زندگی امروز داشته باشیم و تنها آثاری را در بستر حوادث تاریخی تولید نکنیم.
* برنامه‌های آخرین روز نمایش‌های جشنواره
۳ فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران و 2 فیلم داستانی بلند به همراه آثاری در حوزه فیلم‌های کوتاه مستند، نماهنگ و پویانمایی در چهارمین روز جشنواره فیلم ایثار روی پرده می‌رود. در روز چهارم و پایانی نمایش فیلم‌ها ۳ فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران به همراه ۳۳ اثر پویانمایی و نماهنگ و داستانی کوتاه و 15 فیلم مستند نمایش داده می‌شود. فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر، «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد به همراه ۲ فیلم داستانی «بچه زرنگ» و «لالایی نیزار» به کارگردانی حمید قاسمی و حسین باکیده روی پرده می‌رود. همچنین ۴۸ اثر نیز در بخش‌های مختلف مستند پویانمایی کوتاه و نماهنگ برای مخاطبان در ۴ سالن مجموعه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی از ساعت 9:30 صبح تا 19:45 عصر نمایش داده می‌شود.
* اعلام نامزدهای جشنواره
فرهاد مختاری، دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار از ساعت ۱۷ دیروز در سالن ستاره پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد با هنرمندان حاضر در جشنواره و اهالی رسانه‌های جمعی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار نیز عصر امروز سوم خرداد همزمان با سالروز آزاد‌سازی خرمشهر در مشهد برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec