printlogo


کد خبر: 263064تاریخ: 1402/3/3 00:00
دور دنیا

منابع دیپلماتیک:
مصر آماده ارتقای روابط با ایران است
پس از سفر اخیر «هیثم بن طارق» سلطان عمان به مصر و دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، منابع دیپلماتیک روز سه‌شنبه خبر دادند یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در دیدار ۲ طرف بازگشت روابط دیپلماتیک بین تهران- قاهره بوده است. منابع آگاه به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که در گفت‌و‌گوهای طرفین درباره برخی مسائل مهم بحث و تبادل نظر شد که از جمله این موضوعات «عادی‌سازی روابط مصر و ایران» بود. منابع دیپلماتیک به العربی الجدید اطلاع دادند: «قاهره اکنون برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با تهران تا سطح تبادل سفیر آماده شده است. نمایندگی دیپلماتیک فعلی در ۲ کشور در سطح کاردار در رتبه سفیر است». این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آنها نشده، اضافه کردند: «با وجود مجاری ارتباطی مستقیم میان مصر و ایران، در سفر هیثم بن طارق به مصر گفت‌و‌گوهایی پیرامون این مساله انجام شد». به گفته این منابع، «گفت‌وگوی السیسی و سلطان هیثم حول موضوع روابط با ایران، پس از تماس تلفنی برخی مقامات مصری با همتایان ایرانی‌شان انجام شد؛ تماس‌هایی که در جریان آنها مساله توسعه روابط قاهره و تهران بر پایه همکاری در چند زمینه از جمله سیاسی، راهبردی، امنیتی و برخی مسائل اقتصادی و بازرگانی مرتبط با پرونده‌های ضروری منطقه‌ای مانند یمن،‌ عراق و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت».
***
رهبر انصارالله:
آمریکا قدرت اقتصادی برای سیطره بر کشورها را از دست داده است
سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله و انقلاب یمن، بعدازظهر سه‌شنبه (دوم خرداد)، در سالگرد «فریاد در برابر مستکبران» تأکید کرد که این شعار برای بسیج هر چه بیشتر و افزایش آگاهی نسبت به اهمیت موضع‌گیری در برابر دشمنان خداوند ضرورت دارد. شبکه خبری المسیره به نقل از الحوثی گزارش داد فریاد در برابر مستکبران، شعار پروژه قرآنی برای مقابله با حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به امت اسلام است؛ پروژه‌ای که در اوج حملات آمریکا و صهیونیست‌ها که به بهانه مبارزه با تروریسم انجام می‌شد، مطرح شد. الحوثی با اشاره به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که مخالفت مردمی با سیطره آنان چه معنایی دارد، خاطرنشان کرد: پروژه قرآنی، ترس را در مردم از بین برد؛ پس از آنکه حتی می‌ترسیدند خشم خود را نسبت به حملات آمریکا و اسرائیل به امت ما ابراز کنند. ترس مانع از آن می‌شود که امت [اسلام] در برابر توطئه‌های دشمنان اقدام کند. رهبر انصارالله با تأکید بر اینکه آمریکا در حال ضعیف شدن است، تصریح کرد: قدرت اقتصادی آمریکا که با آن بر سایر کشورها سیطره داشت، در حال تضعیف است. آمریکا با مشکلات و بحران‌های عمیق داخلی روبه‌رو است و به بزرگ‌ترین کشور بدهکار در جهان بدل شده است. وی با بیان اینکه ضعف اقتصادی آمریکا بر رژیم صهیونیستی هم تأثیر دارد و باعث بحران واقعی در آن خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایستادگی ملت و مجاهدان فلسطین، کارآیی خود را در مقابله با دشمن صهیونیستی نشان داده است. در تجاوز اخیر صهیونیست‌ها هم دیدیم که چگونه جهاد اسلامی و مقاومت فلسطین در برابر آن ایستادگی کرد.
***
مدودف:
تسلیحات غربی «آخرالزمان هسته‌ای» را محتمل‌تر می‌کند
«دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور بوده، گفت انکار دست داشتن کی‌یف در حمله مسلحانه به منطقه مرزی بولگورود روسیه «دروغ» است. این مقام ارشد روسیه در ادامه هشدار داد هر چه اوکراین سلاح‌های مخرب بیشتری از غرب دریافت کند، خطر «آخرالزمان هسته‌ای» بیشتر می‌شود. هشدار مدودف درباره رخداد ناگوار هسته‌ای در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر دیمیتری آدامسکی، مولف کتاب ارتدوکسی هسته‌ای روسیه در مطلبی برای مجله فارن افرز استدلال کرد لفاظی هسته‌ای مسکو، غرب را از مداخله مستقیم در این درگیری باز داشت اما «مشکل فوری» اینجاست که کی‌یف را ترغیب نکرد که تسلیم شود.    
وی همچنین گفت روسیه برخی ائتلاف‌ها مانند آکوس و کواد را غیردوستانه می‌بیند «زیرا ناتو در حال نفوذ در اطراف روسیه است». وی با یادآوری وجود فرمت آسه‌آن‌ پلاس گفت: کاملاً بدیهی است که برخی اتحادها و روابط درباره کشور ما بی‌طرف است. برخی اتحادهای در حال شکل‌گیری رویکردشان در قبال کشورهای منطقه غیردوستانه هستند. اینگونه است که ما می‌بینیم کواد، آکوس و برخی دیگر از اتحادها مرتبط با ایجاد مشارکت با بازیگران فرامنطقه‌ای هستند. ناتو تلاش کرده است تا جای پای خود را اینجا محکم کند.
***
چپ‌گرایان یونان، ائتلاف نمی‌کنند
الکسیس سیپراس، رهبر چپ‌گرایان یونان روز سه‌شنبه حکم تشکیل یک دولت ائتلافی را رد کرد و گفت پس از شکست «دردناک» انتخاباتی حزب سیریزا، خود را برای دومین انتخابات در ماه ژوئن آماده می‌کند. حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» یونان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه با کسب ۴۰,۸ درصد آرا به پیروزی رسید و سیریزای چپ‌گرا را با ۲۰,۱ درصد رای در آستانه سقوط قرار داد و این نتیجه ناامیدی بسیاری از رای‌دهندگان از سبک رادیکال و ضد تشکیلاتی این حزب است. سیپراس دیروز به کاترینا ساکلاروپولو، رئیس‌جمهوری یونان گفت تشکیل دولت ائتلافی غیرممکن است. رهبر حزب سیریزا با عذرخواهی از حامیانش به خبرنگاران حاضر در مقابل ساختمان ریاست جمهوری گفت: «دلیلی ندارم پنهان کنم که نتیجه انتخابات شوک دردناکی است؛ این غیرمنتظره بود. من مسؤولیت کامل این نتیجه را بر عهده می‌گیرم اما در فرهنگ لغت من، این به معنای ایستادن و جنگیدن است».

Page Generated in 0/0057 sec