printlogo


کد خبر: 263080تاریخ: 1402/3/3 00:00
اخبار

راه‌اندازی نخستین واگن حمل خودرو در منطقه شمال‌غرب کشور
مدیرکل راه‌آهن شمال‌ غرب کشور، روز گذشته گفت: نخستین واگن حمل خودروی راه‌آهن در مسیر زنجان - مشهد در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران راه‌اندازی شد.
منوچهر صفری افزود: واگن ویژه حمل خودرو در مسیر یادشده با پیگیری‌های انجام شده راه‌اندازی شد، چرا که درخواست‌های زیادی برای تحقق این امر مهم وجود داشت.
وی اضافه کرد: بر این مبنا، همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، نخستین رام قطار حامل واگن ویژه حمل خودرو با ظرفیت ۱۰ خودرو از زنجان به مقصد مشهد آغاز به کار می‌کند.
این مسؤول ادامه داد: در صورت استقبال مسافران منطقه، امکان افزایش ظرفیت واگن ویژه خودرو وجود دارد و مشکلی در این باره نخواهیم داشت.
مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور ادامه داد: متقاضیان می‌توانند همزمان با خرید بلیت قطار، بلیت حمل خودروی خود را نیز به صورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنند.
وی قیمت بلیت واگن خودرو را در مسیر رفت، حدود ۹۷۰ هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: مسافران باید ۱۲ ساعت قبل از حرکت، خودرو را به بخش انبار توشه راه‌آهن تحویل دهند تا فرآیندهای لازم آن انجام شود.
راه‌آهن منطقه شمال‌غرب کشور مسافران مسیرهای تاکستان، ابهر، خرمدره، زنجان و میانه و بستان‌آباد را پوشش می‌دهد.
***
۱۳۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دست ساخت
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تعداد واحدهای نهضت ملی را که در شهرهای تحت مسؤولیت بنیاد در حال ساخت است ۱۳۱ هزار واحد عنوان کرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تا سوم خرداد (امروز چهارشنبه) تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
بنا بر گزارش وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سهرابی افزود: از تعداد واحدهای آغاز شده که ۱۳۱ هزار واحد مسکونی است ۶۱ هزار واحد زمین به شکل خودمالکی و به شکل یک طبقه حیاط‌دار، تک واحد و چندواحدی به مردم واگذار شده و ساخت آنها نیز توسط مردم با نظارت بنیاد مسکن‌ آغاز شده است.
وی درباره معرفی زمین به بنیاد مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: اراضی معرفی شده به بنیاد مسکن برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که حدود ۱۶۱ هزار واحد آن قابلیت ساخت دارد.
سهرابی ادامه‌ داد: در حال حاضر ۱۴۰ هزار متقاضی واریز وجه کرده‌اند که ۱۳۱ هزار متقاضی به پروژه‌های در حال ساخت معرفی شده و کار ساخت واحدهای آنها در حال انجام است.
وی درباره برنامه بنیاد مسکن برای بهره‌برداری از واحدهای تکمیل شده تا سوم خرداد، اعلام کرد: تا سوم خرداد(امروز) ۲ هزار و ۵۰۰ واحد شهری نهضت ملی مسکن به بهره‌برداری می‌رسد و در برنامه است عمده واحدهایی که مراحل پایانی ساخت را طی می‌کنند در هفته دولت تکمیل و تحویل متقاضیان شود.
***
ایران و اتحادیه اوراسیا زودتر از سایر کشورها توافق می‌کنند
معاون نخست‌وزیر روسیه به خبرگزاری تاس گفت اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) احتمالا زودتر از سایر کشورها با ایران بر سر منطقه آزاد تجاری به توافق دست یابد.
آلکسی اورچوک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این اتحادیه بر سر رسیدن به توافق برای منطقه آزاد تجاری با کدام کشورها نزدیک‌تر است، گفت: «به ایران نزدیک‌تریم».
آندری اسلپنف، وزیر تجارت EEC (کمیسیون اقتصادی اوراسیا) پیش‌تر گفته بود توافقنامه منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اوراسیا و ایران ممکن است در اوایل سال جاری امضا شود.
دسامبر سال 2021 رئیس شورای اقتصادی اوراسیا پیش‌نویس توافق داخلی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و ایران  را تایید کرده بود. این توافق ۳ ساله بود یا می‌توانست تا هر زمانی که ایجاد منطقه آزاد تجاری موثر باشد ادامه یابد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است پیش از این برنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ویتنام و سنگاپور با ایران را داشتند.
***
کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای نفت
روز دوشنبه با افزایش قیمت بنزین در آمریکا و پیش‌بینی افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری، قیمت نفت یک درصد افزایش و عرضه نفت کانادا و کشورهای اوپک‌پلاس کاهش یافت.
بنا به گزارشی به نقل از وبگاه رویترز، بهای معاملات آتی برنت برای تحویل در ماه ژوئیه ۴۱ سنت یا 0.5 درصد افزایش یافت و به 75.99 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمِدیِت آمریکا (WTI) برای تحویل در ژوئن ۴۴ سنت یا 0.6 درصد افزایش یافت و به 71.99 دلار در هر بشکه رسید. 
معاملات آتی بنزین در آمریکا با 2.8 درصد افزایش به ۲,۶۴۸۹ دلار در هر گالن رسید که بزرگ‌ترین محرک قیمت بود. تحلیلگران شرکت مشاوره انرژی Ritterbusch and Associates در یادداشتی اظهار کردند: نزدیک‌ شدن به تعطیلات روز یادبود (۸ خرداد، یکی از تعطیلات رسمی آمریکا) و افزایش مصرف بنزین باعث افزایش قیمت نفت شد. تعطیلات روز یادبود در آمریکا، آغاز اوج رانندگی تابستانی است.
آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، درباره کمبود نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی (یعنی زمانی که انتظار می‌رود تقاضا، عرضه تقریباً ۲ میلیون بشکه در روز را تحت‌الشعاع قرار دهد) هشدار داد.

Page Generated in 0/0041 sec