printlogo


کد خبر: 263105تاریخ: 1402/3/4 00:00
دور دنیا

حمایت حزب ظفر از قلیچدار اوغلو
«امید اوزداغ» رهبر حزب «ظفر» ترکیه دیروز در نشست خبری مشترک با «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف ملت و رقیب «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات، حمایت خود را از نامزدی وی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری اعلام کرد. به نوشته «المیادین»، وی که حامی اصلی «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا برای ریاست‌جمهوری در دور نخست انتخابات ترکیه بود، روز گذشته تصمیم اوغان برای حمایت از اردوغان را بی‌ربط به حزب ظفر دانست. امید اوزداغ توضیح داد: «پیشنهادی از سوی حزب ظفر برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان طی مدت یک سال با احترام به حقوق بشر وجود دارد. اگر می‌خواهید ۱۳ میلیون آواره را به کشورشان بازگردانید، باید به قلیچدار اوغلو رای دهید». پیش‌تر رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند شرط اوزداغ برای حمایت از قلیچدار اوغلو، دریافت پست وزارت کشور است. اوزداغ که قرار بود سه‌شنبه تصمیم خود را اعلام کند، در نهایت بامداد دیروز با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود به صورت تلویحی موافقت قلیچدار اوغلو با شرطش را اعلام کرد و در نشست خبری ظهر دیروز حمایت خود از نامزدی رقیب اردوغان را علنی کرد.
***
پاکستان در تدارک انحلال حزب خان
در شرایطی که تنش‌ها بر سر بازداشت و محاکمه عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان ادامه دارد، احتمال انحلال حزب متبوع او قوت گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، با شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال غیرقانونی اعلام کردن حزب عمران خان در پاکستان، وزیر دفاع پاکستان هم در این باره اظهارنظر کرد. خواجه محمد آصف دیروز در جمع خبرنگاران در اسلام‌آباد اعلام کرد موضوع انحلال حزب «تحریک انصاف» در دست بررسی است. به نوشته رویترز، سخنان وزیر دفاع پاکستان در این باره بعد از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور ناشی از دستگیری نهم ماه مه ‌(19 اردیبهشت) عمران خان به اتهامات فساد مطرح شد. به دنبال دستگیری نخست‌وزیر سابق، اعتراضات شدیدی در چندین شهر پاکستان به راه افتاد و خشونت‌های این اعتراضات به مرگ حداقل 9 نفر و جراحت صدها نفر انجامید و دادگاه عالی پاکستان دستور آزادی خان با قرار وثیقه را صادر کرد. دولت و ارتش پاکستان، حزب تحریک انصاف را که رهبری آن بر عهده عمران خان است، متهم به اقدامات خشونت‌آمیز و حمله به اماکن دولتی و نظامی کردند اما او و حزبش این اتهام را رد کرده‌‌اند.
***
نبیه بری: مقاومت لبنان پروژه‌های اسرائیل را درهم شکست
رئیس پارلمان لبنان در پیامی به مناسبت عید مقاومت و سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از دست رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: وحدت کلمه و اتحاد باعث شد این دستاورد محقق شود. به گزارش المیادین، نبیه بری تاکید کرد: لبنان در آن زمان شجاعت و جرأت لازم را برای شکست پروژه رژیم صهیونیستی و اراده این رژیم و متوقف کردن نقش آن در نظام منطقه‌ای داشت و اکنون نیز این شجاعت را دارد. وی در ادامه افزود: از مردم لبنان می‌خواهم در برابر هرگونه اراده داخلی یا خارجی که می‌خواهد این کشور را در مشکلات غرق کند یا از بین ببرد، جرأت و شجاعت ملی داشته باشند. رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد: ما در این روز به تمام شهدا بویژه پدر مقاومت و امام آن  امام موسی صدر درود می‌فرستیم. وی  تاکید کرد بی‌توجهی به دستاوردهای ملی که لبنان در سال 2000 از طریق آزادسازی خاک خود از دست رژیم صهیونیستی و خنثی کردن نقشه‌های خصمانه این رژیم برای نابودی کشور به دست آورد، یک خیانت بزرگ است. مقاومت لبنان با تحقق این دستاورد ملی و انسانی، یک الگوی پیشرو درباره عمل به وظایف ملی ارائه کرد.
***
روسیه نام «باخموت» را تغییر داد
رئیس‌جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد نام شهر باخموت تغییر کرده و مجددا به نامی که در زمان شوروی سابق داشت تغییر خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه تلگراف، روسیه اخیرا اعلام کرد شهر باخموت که در زمان شوروی سابق با نام «آرتموفسک» شناخته می‌شد، بعد از جنگ خونین و طولانی‌مدتی که باعث ویرانی تقریبا کامل آن شده، به تصرف روسیه در‌آمده است. دنیس پوشیلین، رئیس‌جمهوری خلق دونتسک که روز سه‌شنبه از شهر باخموت واقع در این جمهوری بازدید کرد با انتشار ویدئویی در پیام‌رسان تلگرام گفت: «باخموت به خاطر بدشانسی اوکراینی بود. حالا این شهر دیگر به اوکراین تعلق نداشته، بلکه به روسیه تعلق دارد. نام آن هم دیگر باخموت نیست، بلکه نامش «آرتموفسک» است». در این میان اولکسی دانیلوف، مشاور امنیت ملی دولت اوکراین دیروز ادعا کرد بخشی از باخموت همچنان تحت کنترل اوکراین است. وی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد: «اگر آنها (روس‌ها) معتقدند باخموت را تصرف کرده‌اند، می‌توانم بگویم که چنین چیزی درست نیست. تا به امروز همچنان بخشی از باخموت تحت کنترل ما است. نمی‌توانم بگویم که همه آن اما بخشی از باخموت همچنان تحت آتش ما قرار دارد». از سویی پوشیلین با اشاره به اینکه تصرف باخموت راه را برای پیروزی‌های بیشتر روسیه در اوکراین هموار می‌کند، قول بازسازی این شهر و احداث خانه‌ها و مدارس و ساختمان‌های جدید در آنجا را داد.

Page Generated in 0/0056 sec