printlogo


کد خبر: 263127تاریخ: 1402/3/4 00:00
سامانه معاملات املاک و مستغلات از روز گذشته آغاز به کار کرد
ثبت رایگان قرارداد اجاره
یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن اجرایی شد

گروه اقتصادی: با توجه به اینکه به فصل  نقل و انتقال مستاجران نزدیک می‌شویم، یکی از چالش‌های موجران و مستاجران ثبت قراردادهای اجاره است. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین اقدام خود جهت این مساله سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور را راه‌اندازی کرد و با رونمایی آن در روز گذشته، در تمام ایام هفته و به صورت 24 ساعته موجران و مستأجران می‌توانند خدمات رایگان ثبت قرارداد اجاره را به همراه اخذ کد رهگیری در سراسر کشور  دریافت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح مراحل ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن گفت: این اقدام برای کاهش هزینه موجران و مستأجران راه‌اندازی شده است.
به گزارش «وطن امروز»، سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده و کاهش هزینه‌ها پیش از این اقدام به راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرده بود که بر اساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم می‌شد.
با راه‌اندازی رسمی این سامانه، مالک و مستاجر بدون مراجعه به بنگاه و در یک روند کاملا شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه می‌توانند نسبت به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان اقدام کنند.
دیروز با حضور معاون مسکن و ساختمان  و مشاوران وزیر در حوزه مسکن از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک و دریافت کد رهگیری بدون هزینه به آدرس srem.ir رونمایی شد.
در نخستین گام در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش‌دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.
در آینده‎‌ای نزدیک، مردم این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل یا از طریق مشاوران املاک، در همین سامانه انجام دهند.
در حال حاضر فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ششدانگ امکان‌پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد. تمام مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری رایگان است. 
برای ثبت قرارداد، ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد کند.
برای ایجاد و ثبت قرارداد، نیاز به مدارکی از جمله سند ملک، شناسنامه طرفین قرارداد و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) است.
در این سامانه با انتخاب گزینه «قرارداد اجاره»، وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره می‌شوید. در این بخش، می‌توان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در ۶ مرحله یک قرارداد جدید ایجاد کرد؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت شده را مشاهده کرده و در صورت نیاز، نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کرد.
همچنین با انتخاب گزینه «استعلام کد رهگیری» به بخشی از سامانه منتقل خواهید شد که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، می‌توانید وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و در صورت لزوم، با کسب تأیید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد را نیز مشاهده کرد.
در حال حاضر این سامانه صرفا برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند. 
کسانی که قبلا کد رهگیری دریافت کرده‌اند، برای دریافت ودیعه مسکن به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند. همچنین می‌توان برای تسهیلات ساخت، تسهیلات کمک ودیعه و موارد مشابه، از سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن استفاده کرد.
این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است.
هادی عباسی‌اصل، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دیروز از راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و اخذ رایگان کد رهگیری خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط موسسه‌ای دانش‌بنیان نوشته شده سامانه‌ای هوشمند است که این امکان را فراهم می‌کند تا موجران و مستاجران قرارداد خود را در سامانه ثبت و کد رهگیری رایگان از این سامانه اخذ کنند.
عباسی با اشاره به اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است، در بیان اهداف راه‌اندازی این سامانه بیان کرد: رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملان در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملان خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملان در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد در این سامانه پیش‌بینی شده است. همچنین در این سامانه کد رهگیری بدون اخذ هزینه و رایگان صادر می‌شود.
وی افزود: در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ای مسکن در حالت یک به یک (یک مالک ششدانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و موجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.
به گفته وی، در آینده‎‌ای نزدیک، شهروندان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل یا از طریق مشاوران املاک، در همین سامانه ثبت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد در این سامانه کاملا هوشمند و قابل استعلام است، یادآور شد: موجران و مستاجران هنگام درج اطلاعات در سامانه باید یک شاهد معرفی کنند که در تمام صفحات قرارداد اطلاعات موجر و مستاجر و شاهدان درج می‌شود. به گفته عباسی، این سامانه به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده است و از اول اردیبهشت تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ قرارداد در آن ثبت شده که روزانه این رقم در حال افزایش است. همچنین در این سامانه امکان پاسخگویی تلفنی نیز وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند، گفت: راه‌اندازی این سامانه با فعالیت مشاوران املاک هیچ منافاتی ندارد. در واقع این سامانه خدمات ارائه شده توسط مشاوران املاک را به شکل پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد.
به گفته عباسی، احراز هویت افراد در این سامانه به شکل الکترونیک انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی موافق مالیات بر اجاره نیست و در رایزنی‌هایی که با مجلس انجام شده در تلاشیم مالیات بر اجاره را کاهش دهیم که این موضوع در صحن مجلس قابل پیگیری است. معاون مسکن و ساختمان در ادامه چند خبر خوش را نیز در حوزه مسکن ارائه کرد و گفت: هم‌اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن، برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی، برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و  سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک‌های ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.
* شروع ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی
عباسی درباره اجرای طرح نهصت ملی مسکن هم گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، هزار و ۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی و ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.
* عمل به قانون جهش تولید مسکن
این سامانه با هدف اجرایی کردن ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن که در آن رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملان در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملان خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملان در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد و اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است، آورده شده، ابتدا در استان یزد به صورت آزمایشی اجرایی شده بود.
* رفع موانع تولید مسکن در قرارگاه ملی مسکن پیگیری می‌شود 
روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز  در نشست خبری بخش مسکن که دیروز برگزار شد، بخشی از راهکارهای دولت را برای تسهیل در روند خانه‌دار شدن مردم تشریح کرد و گفت: قرارگاه ملی مسکن با این هدف راه‌اندازی شده است تا به رفع موانع و مشکلات متعددی که در بخش مسکن وجود دارد، مبادرت ورزد. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بخشی از مشکلات و موانع را شامل موانع بانکی، زیرساخت‌ها، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها عنوان کرد. اکبری تصریح کرد: تیم نظارت و بازرسی وزارت راه و شهرسازی با قدرت، حل مسائل و مشکلات بخش مسکن را در حوزه اراضی، ساخت و سایر موارد رصد می‌کند. همچنین راهکارهای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن و تسریع در اجرای آن نیز پیشرفت مناسبی داشته است. وی با اشاره به اینکه جلسات شورای عالی مسکن هر یک ماه یک بار با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود، بر برگزاری جلسات شورای مسکن استان‌ها تاکید کرد.

Page Generated in 0/0128 sec