printlogo


کد خبر: 263128تاریخ: 1402/3/4 00:00
مخبر در پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی:
دلار‌زدایی ضروری است
ایران رئیس دوره‌ای اتحادیه پایاپای آسیایی شد

گروه اقتصادی: پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی، دیروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد. رئیس کل بانک مرکزی در پنجاه‌ویکمین جلسه هیات‌مدیره اتحادیه پایاپای آسیا، نقش اتحادیه را در اقتصاد جهانی مهم و استراتژیک برشمرد و گفت: پذیرش اعضای جدید با هدف هم‌افزایی، تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو و سایر ارزهای غیرجهانروا که می‌تواند به تشویق دلارزدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هرچه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و ایجاد یک چارچوب مؤثر برای تسویه تعهدات بینجامد، از اهداف این اتحادیه است. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس کل  بانک مرکزی با اشاره به مشخصه‌‌های مالی و تجاری اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران اگرچه دهه‌ها است با تحریم‌های کشور‌های غربی مواجه است اما در یک دهه اخیر این تحریم‌ها شدت یافته و بخش‌های پولی و مالی کشور را هدف قرار داده است اما با این وجود اقتصاد ایران توانسته با اتکا به توانمندی‌های داخلی و همکاری با کشور‌های منطقه همچنان از بخش مالی گسترده و پویایی برخوردار باشد.
محمدرضا فرزین با اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد ایران گفت: در حوزه تجارت خارجی بر اساس برآورد‌های اولیه، کل ارزش تجارت کالایی (گمرکی) اقتصاد ایران با دنیای خارج در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود 18.1 درصد رشد داشته است. همچنین کل ارزش تجارت خدمات در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود که حاکی از رشد 44 درصدی آن نسبت به سال ۲۰۲۱ است. در این ارتباط لازم به اشاره است که ۱۵۰ کشور دنیا جزو مقاصد صادرات کالایی اقتصاد ایران است و ۱۲۱ کشور نیز مبدا کالا‌های وارداتی به مرز‌های گمرکی کشور هستند. حجم بالای تجارت کالا و خدمات و تنوع طرف‌های تجاری زمینه مناسبی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرده است.
* فرصت‌های جدید پیش روی اعضای ACU
فرزین درباره اهداف پیش روی اتحادیه اظهار داشت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی و استفاده از ارز‌های محلی و تقویت معاملات پایاپای بین ۹ کشور عضو از سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. اگرچه حجم مبادلات سال‌های گذشته این اتحادیه قابل توجه نبوده است اما تحولات پولی و مالی سال‌های اخیر و رشد تجارت در شرق و تقویت ارز‌های این کشور‌ها فرصت‌های جدیدی را پیش روی این اتحادیه قرار داده است.
رئیس کل بانک مرکزی برخورداری کشور‌های عضو از منابع غنی طبیعی را پتانسیل مهمی برای رشد آن خواند و گفت: تعداد زیادی از کشور‌های عضو اتحادیه از منابع غنی طبیعی برخوردارند که توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی در چارچوب مناسبات این اتحادیه، بویژه با حضور پررنگ‌تر کشور‌هایی که از ظرفیت‌های تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند، شرایط بهتری را برای بهره‌برداری از این منابع ایجاد می‌کند. علاوه بر این، قاره آسیا به عنوان بزرگ‌ترین قاره جهان که بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان را در خود جا داده دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی است و اکنون آماده است نقش فزاینده‌ای در شکل‌دهی به جهان آینده ایفا کند.  
رئیس شورای پول و اعتبار عنوان کرد: بر این اساس، عضویت دیگر کشور‌های آسیایی که در طول یک دهه گذشته از رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌اند می‌تواند از طریق ایجاد هم‌افزایی میان کشور‌های عضو به بالندگی هرچه بیشتر این کشور‌ها منجر شود؛ تجربه مثبتی که با تاسیس اتحادیه اروپایی در سال ۱۹۹۱ حاصل شد.  
* تشریح اهداف آتی اتحادیه پایاپای آسیایی
فرزین با اشاره به چشم‌انداز روشن پیش روی اتحادیه تصریح کرد: در آینده اتحادیه می‌تواند اهداف یادشده را بهتر و مؤثرتر ایفا کند. از جمله راهکار‌هایی که برای تقویت این اتحادیه می‌توان در نظر داشت، پذیرش اعضای جدید با هدف هم‌افزایی، کسب ایده‌ها و بینش‌های تازه و ایجاد ارزش افزوده برای اتحادیه است، همچنین تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارز‌های محلی کشور‌های عضو و سایر ارز‌های غیرجهانروا می‌تواند به تشویق دلارزدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هرچه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و ایجاد چارچوبی مؤثر برای تسویه تعهدات بین آنها کمک کند. اصلاح مواردی از اساسنامه که در جلسات کمیته فنی بررسی و تایید شده است، درصورت تصویب توسط هیات‌مدیره اتحادیه می‌تواند کمک مؤثری به تقویت این اتحادیه کند.
رئیس کل بانک مرکزی یادآوری کرد: از سال گذشته با انتصاب دبیرکل جدید اتحادیه پایاپای آسیا، گام‌های مؤثر و مفیدی برای ارتقای عملکرد این اتحادیه منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شده است. از جمله می‌توان به ارائه پیشنهادهای مهم در جهت اصلاح اساسنامه اتحادیه و مذاکره با بیش از 20 کشور در مناطق مختلف جهان به منظور پیوستن به اتحادیه اشاره کرد که متعاقب جلسات متعدد با بانک مرکزی بلاروس، این بانک تمایل خود برای پیوستن به اتحادیه را به صورت رسمی اعلام کرد. تاکنون موافقت چند بانک مرکزی عضو درباره عضویت بانک مرکزی بلاروس دریافت شده و در انتظار دریافت نظر سایر اعضا هستیم.  
فرزین عنوان کرد: از سایر بانک‌های مرکزی و برخی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به عنوان ناظر دعوت می‌شود نمایندگان آنها در این اجلاس حضور یابند.  
رئیس شورای پول و اعتبار درباره برنامه‌های آتی اتحادیه گفت: پیگیری تکمیل پیامرسان ACUMER که هم‌اکنون در آستانه عملیاتی شدن آن قرار داریم، اقدامات عملی در جهت تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه، پیشنهاد امکان‌سنجی انجام مبادلات تجاری بین اعضا با استفاده از ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو، تشکیل کمیته‌های فرعی، اتصال نظام‌های پرداخت اعضا به یکدیگر و برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت انتقال تجربه و دانش سایر اقدامات حائز اهمیت دبیرخانه اتحادیه است.
رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با تلاش‌های مستمر ایشان و دبیرخانه اتحادیه در آینده نزدیک، شاهد ارتقای هرچه بیشتر جایگاه اتحادیه در سطح بین‌المللی باشیم.
* عزم راسخ اعضا برای ایجاد فصل جدیدی از روابط اقتصادی
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ویکمین جلسه هیات‌مدیره اتحادیه پایاپای آسیا عزم راسخ اعضا برای ایجاد فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تعاملات مالی و تجاری را ستود، از دلار‌زدایی به عنوان پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به پروژه سلاح‌سازی از دلار سخن گفت و پیشنهادهای مهمی برای ارتقای کارایی و اثربخشی این سازوکار بین‌المللی ارائه داد.
مخبر گفت: «اتحادیه پایاپای آسیا با بهره‌مندی از سازوکار پایاپای‌سازی که باعث تکیه بیشتر بر ارزهای محلی برای تسویه مبادلات بین کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود، طی نزدیک به ۵ دهه فعالیت خود بر آن بوده است تا سبب تسهیل روابط تجاری میان کشورهای عضو شود و بر کارایی و اثربخشی این سازوکار بیفزاید، به طوری که طی این سال‌ها حجم معاملات صورت‌گرفته در این سازوکار رشد چشمگیری داشته است. با این حال بر این باوریم این اتحادیه پتانسیل بالایی در ارتقای روابط تجاری داشته و تمام اعضا از جمله ایران می‌توانند از این بستر، بهره لازم را در زمینه توسعه روابط تجاری و بانکی ببرند».
همچنین وی از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی خواست 4 مورد مهم شامل توسعه ارز دیجیتال مشترک بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه؛ عملیاتی‌سازی سامانه پیام‌رسان بانکی اختصاصی میان کشورهای عضو؛ تشکیل سبد ارزی محلی در مرحله تسویه، همچنین گسترش تعداد اعضای اتحادیه و پذیرش سریع اعضای جدید را مدنظر قرار دهند.
* ایران رئیس دوره‌ای اتحادیه پایاپای آسیایی شد
صبح دیروز جمیل احمد، رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان ضمن واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه به فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت: اتحادیه می‌تواند ایده‌های جدیدی را با استفاده از ارزهای جایگزین داشته باشد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده هم مزایای بیشتری دارد. وی افزود: باید تسهیلاتی در پرداخت‌های فرامنطقه‌ای ایجاد کنیم. براساس اقتصاد جهانی الان زمان آن رسیده تا نقش بانک‌های مرکزی را پررنگ‌تر کنیم. وی گفت: ایمان دارم که می‌توانیم ابتکارات عمل خوبی در نحوه پرداخت انجام دهیم. وی با استقبال از توسعه روابط بانکی با ایران از ایجاد پیام‌رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های بانکی دو کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: برای پیشرفت توسعه روابط بانکی آمادگی داریم با معرفی نماینده و ایجاد کارگروه مشترک زمینه‌های تعمیق روابط بانکی را فراهم آوریم. گفتنی است محل دائمی دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیا در ایران قرار دارد.

Page Generated in 0/0155 sec