printlogo


کد خبر: 263167تاریخ: 1402/3/6 00:00
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 15 هزار تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است
تأمین ابزار سلامت

توجه به نظام سلامت و توسعه آن در دولت سیزدهم تا جایی است که طی کمتر از 2 سال از استقرار این دولت 15 هزار تخت به مجموع تخت‌های بیمارستان‌های کشور اضافه شده و ساخت 51 هزار دستگاه دیگر در حال انجام است. معاون‌ مجلس و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور در دولت سیزدهم ایجاد شده است. جمال‌الدینی در آیین کلنگ‌زنی دومین بیمارستان دامغان اظهار کرد: ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم به مردم ایران اسلامی هدیه شده که حدودا ۱۰ درصد تخت‌های موجود در کل کشور بوده است. معاون‌ مجلس و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به هزینه بالای هر تخت بیمارستانی خاطرنشان کرد:  بالغ بر ۷ میلیارد تومان هزینه ایجاد هر تخت بیمارستانی است. وی با اشاره به توجه جدی به سلامت در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: در برنامه توسعه هفتم بحث سلامت خانواده در اولویت قرار گرفته و طی چند ماه آینده مراقبان سلامت با حضور در منازل، آیتم‌های سلامت خانوارها را ارزیابی می‌کنند و از این طریق، سیستم پیشگیری‌های مداخله‌ای خود را اعمال می‌کنیم. جمال‌الدینی با تقدیر از خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: نزدیک ۱۰۰ هزار خدمت به طور متوسط در حوزه سلامت به مردم شهرستان دامغان ارائه می‌شود. همچنین وی ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، امنیت بالای مردم را نتیجه رشادت‌های رزمندگان ایرانی دانست و افزود: ما امروز باید قدردان ایثارگری‌های شهدای امنیت و دست‌اندرکاران امنیت باشیم. جمال‌الدینی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از درآمدهای دولت برای حوزه بهداشت و درمان مردم اختصاص یافته است، ابراز داشت: اجرای ریزبرنامه‌های حوزه‌های بهداشت، آموزش و پژوهش، مطابق با ۳ برنامه قانون هفتم توسعه در وزارت بهداشت و درمان مدنظر است تا دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری پیش از درمان محقق شود. سرپرست معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگاه اصلی دولت را در حوزه بهداشت و درمان اقدامات پیشگیرانه دانست که بر همین اساس، طرح‌های «پزشک خانواده» و «سلامت خانواده» مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است. به گفته وی، توسعه تخت‌های بیمارستانی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا رسیدن به شاخص‌های استاندارد میسر شود.جمال‌الدینی با اشاره به اینکه طبق برآوردها ۱۱ درصد جمعیت کشور با دیابت و ۳۵ درصد با فشار خون بالا درگیر هستند، گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش مضاعف، بیماری‌ها را کاهش دهیم تا مردم نیاز به بستری در بیمارستان نداشته باشند.
* ساخت ۵۱ هزار تخت بیمارستانی در کشور
معاون وزیر بهداشت و درمان گفت: ۵۱ هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور در دست ساخت داریم. بهروز رحیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان تلاش دارد امسال با اتمام حداقل ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی و حداقل ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در سال ۱۴۰۲ رسالت خود را کامل کند. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ۵۱ هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور بیش از ۴۰۰۰ پروژه بهداشتی را در دست ساخت داریم که امسال ۲۰۰۰ پروژه را تحویل خواهیم داد. معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: ۷۵ هزار نیروی شرکتی وزارت بهداشت تبدیل وضعیت می‌شوند. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۵ هزار نیروی شرکتی وزارت بهداشت در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت تبدیل وضعیت می‌شوند. به گفته وی یکی از اقدامات اساسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه به سرمایه انسانی است و بزرگ‌ترین دارایی وزارت سرمایه انسانی محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت ساماندهی کارکنان نظام سلامت است و اکنون ۷۵ هزار نیروی شرکتی در این وزارت فعالیت دارند. معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تلاش می‌شود با همکاری مجلس در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت بتوانیم برای این افراد امنیت شغلی ایجاد کنیم. وی ادامه داد: همچنین در قالب تفاهمنامه‌هایی 4 هزار و ۴۰ مرکز بهداشتی در سطح کشور در حال ساخت است که تا پایان سال گذشته ۲ هزار مرکز از این تعداد تحویل شده است. وی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.
وی تاکید کرد: حدود ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور در دولت سیزدهم ایجاد و افزوده شد و نگاه به اعتبار مورد نیاز برای ایجاد این تخت‌ها، یعنی بین ۳ تا 4 میلیارد تومان برای ایجاد و ۲ تا ۳ میلیارد تومان برای تجهیز هر تخت بیمارستانی، نشان‌دهنده رویکرد دولت سیزدهم نسبت به حوزه بهداشت و درمان است.
***
مدیریت کمبودهای دارویی با دسترسی به اطلاعات سامانه
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به امکان دسترسی معاونان غذا و داروی سراسر کشور به داروهای توزیع‌شده در بستر سامانه تیتک گفت: علاوه بر تحقق شفافیت، معاونان غذا و دارو می‌توانند موجودی دارویی سایر استان‌ها را رصد و اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند. 
سیدحیدر محمدی در حاشیه جلسه شورای کلان منطقه 8 کشور در استان کرمان اظهار کرد: در این نشست‌ها  مشکلات و راهکارهای توسعه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و سایر اقلام سلامت‌محور مطرح می‌شود و معاونان غذا و دارو مسائل استان و دانشگاه را عنوان می‌کنند و پیگیر وضعیت سهمیه‌های دارویی می‌شوند. همچنین پس از طرح مسائل، راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود و بهبود شرایط ارائه و پیگیری می‌شود. وی درباره تامین داروهای خاص نیز گفت: کمبودهای دارویی به 2 شکل کمبودهای جهانی و کشوری مطرح است که کمبودهای جهانی باید از مسیر منطقی کردن تجویز و مصرف مدیریت شود. کمبودهای کشوری نیز از طریق افزایش تولید، واردات موازی و مدیریت توزیع از طریق جابه‌جایی منابع موجود شرکت‌های پخش قابل رفع است. 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به دسترسی‌های ایجاد‌شده برای معاونان غذا و دارو در سامانه تیتک به منظور رصد اقلام دارویی توزیع شده در سراسر کشور گفت: در این سامانه موجودی هر معاونت به صورت ریزاقلام دارویی و بر اساس IRC موجود است و هر معاونت در صورت بروز کمبود می‌تواند موجودی سایر استان‌ها را رصد و اقدام مقتضی را انجام دهد. وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که امیدواریم شاهد آن باشیم، توسعه صنعت داروسازی در شهر کرمان است که با توجه به سابقه اساتید این استان، کرمان می‌تواند در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز فعال شود. تلاش برای راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما در کرمان با کمک نماینده محترم کرمان و معاونت غذا و دارو در حال انجام است. در ادامه علی اسدی‌پور، معاون غذا و داروی کرمان از انجام مقدمات لازم به منظور راه‌اندازی یک کارخانه سرم‌سازی و یک کارخانه پالایش پلاسما خبر داد و گفت: امیدواریم پروسه احداث این کارخانه‌ها تا پایان سال کلید بخورد تا در سال‌های آینده وضعیت تامین داروی کشور بهبود یابد. 

 


Page Generated in 0/0066 sec