printlogo


کد خبر: 263177تاریخ: 1402/3/6 00:00
در پی انجام مبادله با دولت بلژیک، دیپلمات ایرانی پس از 5 سال اسارت آزاد شد
بازگشت اسدی به میهن

گروه سیاسی: دهم تیر 1397 اسدالله اسدی دیپلمات و دبیر سوم سفارت ایران در اتریش، در حالی که در اتوبانی در ایالت بایرن آلمان به سمت محل سکونت خود در اتریش در حرکت بود، دستگیر و سپس به بلژیک منتقل شد. اسدی در حالی با اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریست منافقین دستگیر و به صورت غیرقانونی دادگاهی شد که دارای گذرنامه دیپلماتیک بود و طبق کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، اتریش صرفا می‌توانست او را اخراج کند. با این حال اسدی اردیبهشت‌ 1400 از سوی دادگاه تجدیدنظر بلژیک به تحمل 20 سال حبس محکوم شد و در زمان بازداشت، از حداقلی‌ترین امکانات که باید برای یک زندانی فراهم باشد، محروم بوده است.
حالا پس از گذشت ۵ سال این دیپلمات کشورمان که در بازداشت غیرقانونی بلژیک به سر می‌برد، آزاد شد و به کشور بازگشت.
آزادی اسدی پس از آن انجام شد که ۲ کشور ایران و بلژیک بر سر تبادل زندانی با یکدیگر به توافق رسیدند. اواخر تیر پارسال پارلمان بلژیک با ۷۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف و 11 رای ممتنع، لایحه استرداد زندانیان میان این کشور و ایران را تصویب کرد. 
با تصویب لایحه مورد اشاره و معاهده‌ای که بین بروکسل و تهران انجام شد، زندانیان بلژیکی و ایرانی اجازه پیدا کردند ادامه محکومیت‌شان را در کشورهای خود سپری کنند.
این لایحه در حالی از سوی پارلمان بلژیک به تصویب رسید که جریان‌های ضدانقلاب، به رهبری گروهک تروریست منافقین و حتی نمایندگان کنگره آمریکا تمام تلاش خود را به کار بستند تا با مداخله در روند پیشبرد این طرح، اخلال ایجاد کنند. در همین رابطه 13 نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از پارلمان بلژیک درخواست کردند طرح تبادل زندانی با ایران را تصویب نکند.
آذر سال گذشته دادگاه قانون اساسی بروکسل اجرای این توافق را بنا به درخواست اعضای گروهک تروریست منافقین به حالت تعلیق درآورد اما این دادگاه  اسفند پارسال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست لغو قرارداد مبادله زندانیان میان ایران و بلژیک را رد کرده تا مسیر برای آزادی اسدالله اسدی هموارتر از قبل شود.
* اسدی در برابر کاستیل
بنا بر اعلام سلطان‌نشین عمان، ایران و بلژیک با میانجی‌گری این کشور به توافق تبادل زندانیان دست یافتند. همزمان با آزادی اسدی از سوی بلژیک، جمهوری اسلامی ایران نیز «اولیویه فانده کاستیل» را آزاد کرد. کاستیل ۴۲ ساله شهروند بلژیکی بود که بهمن 1400 به جرم فعالیت‌های جاسوسی بازداشت و پس از طی فرآیند محاکمه، به 12 سال زندان محکوم شد.
در همین رابطه وزیر خارجه بلژیک با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تایید آزادی جاسوس بلژیکی از سوی ایران که در مقابل آزادی اسدی انجام گرفت، اعلام کرد این آزادی پس از 15 ماه دیپلماسی انجام شده است.
الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک نیز با تأیید این تبادل اعلام کرد کاستیل ابتدا به عمان منتقل و سپس از آنجا راهی بروکسل شده است.
* عصبانیت منافقین از آزادی اسدی
همزمان با انتشار خبر آزادی اسدالله اسدی، گروهک تروریست منافقین با صدور بیانیه‌ای، ناراحتی و عصبانیت خود از تصمیم بلژیک مبنی بر تبادل زندانی با ایران را ابراز کرد. در ماه‌های گذشته گروهک نفاق تلاش زیادی برای جلوگیری از آزادی اسدی کرده بود. سازمان منافقین چه در جریان دادگاه اسدالله اسدی و چه زمانی که پارلمان بلژیک در حال بررسی لایحه تبادل زندانیان با ایران بود، با تجمع و کمپین‌های متعدد، سعی داشت بلژیک را از این کار منصرف کند.
حالا با توجه به آزادی اسدی که از سال 97 در بازداشت غیرقانونی بلژیک به سر می‌برد و به 20 سال حبس محکوم شده بود، باید گفت یک شکست دیگر برای گروهک‌های ضدایرانی بویژه منافقین رقم خورد.

Page Generated in 0/0060 sec