printlogo


کد خبر: 263183تاریخ: 1402/3/6 00:00
موشکی که توهم دشمنان را پراند
این راه درست است

محمدحسین مهدوی‌زادگان: محاسبات رفتاری و عملیاتی  در حوزه روابط بین‌الملل، باید مبتنی بر نوعی قرینه‌یابی یا قرینه‌سازی باشد! نگاه ایده‌آل‌گرایانه می‌گوید یک بازیگر باید در جهان امروز کاملا قابل پیش‌بینی رفتار کند و دفع تهدیدات منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای علیه خود را نیز به سازمان‌های بین‌المللی یا بازیگران فرامنطقه‌ای واگذار کند. این جهان ادعایی، زیباست اما واقعی نیست! پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آرمان‌های انقلاب مولد راهبردها، راهبردها مولد تاکتیک‌ها و تاکتیک‌ها مولد رفتار و گفتار ما در نظام بین‌الملل بود. حضرت امام خمینی قدس‌الله نفسه‌الزکیه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در طول 45 سال اخیر، تفسیر متقن و منحصر به فردی را در حوزه سیاست خارجی ایران ارائه داده‌اند که در آن انفعال در برابر تهدیدات مستمر دشمنان، اعتماد به دشمنان و سپردن سرنوشت سیاست خارجی کشور به سازمان‌های بین‌المللی (آن هم به صورت مطلق) موضوعیتی ندارد. ترکیب ۳ مولفه اساسی «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ناظر بر واقعیات منطقه و جهان امروز، آرمان‌های انقلاب، ثوابت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و رصد هوشمندانه تحرکات دشمنان صورت می‌گیرد. 
اخیرا آزمایش موشک دوربرد خیبر، بار دیگر قدرت بازدارندگی و اقدام جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان کشورمان کشاند. آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک به خوبی نشان داد  مخالفان سیاست خارجی مقتدرانه جمهوری اسلامی، نتوانسته‌اند پس از سال‌ها ما را میان دوگانه‌های کاذبی مانند  «دیپلماسی- میدان» یا «مذاکره – سازش» گرفتار کنند. کشورمان در حال خلق منظومه‌ای هوشمند و گسترده در حوزه سیاست منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود است که در آن، قدرت سخت جمهوری اسلامی حکم یک نیروی محرکه و نقطه اتکا را خواهد داشت. هراس مقامات کاخ سفید و کاخ الیزه از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک خیبر، ریشه در آگاهی دشمن نسبت به توانایی‌های بالفعل و بالقوه جمهوری اسلامی در شکل‌دهی همین منظومه عملیاتی و گسترده دارد. 
مقامات آمریکایی و اروپایی در مواجهه با قدرت هوشمند و نفوذ‌ناپذیر موشکی و نظامی کشورمان، رو به صدور بیانیه‌های نخ‌نمای همیشگی خود آورده‌اند. سوال اصلی از امثال بایدن و مکرون این است: چرا 24 ساعت قبل از آزمایش غرورآفرین موشک خیبر، زمانی که مقامات رژیم اشغالگر قدس صراحتا از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و غافلگیر کردن کشورمان سخن به میان می‌آوردند، بازیگران غربی لبخند رضایت بر لب داشتند و خبری از بیانیه‌های آتشین وزارت خارجه آمریکا و فرانسه نبود؟! اکنون زمان لبخند زدن ایران است! حتی در اینجا، ایران لزومی نمی‌بیند نسبت به ادعاهای بازیگران غربی درباره نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخگو باشد، زیرا سوءتفسیر عامدانه طرف غربی از این قطعنامه و اجزای آن، محرز است. 
آزمایش موشک خیبر و برد 2 هزار کیلومتری آن، به وضوح نشان می‌دهد تسلط نیروهای مسلح کشورمان بر خاک هر دشمنی که بخواهد ملت و نظام جمهوری اسلامی را تهدید کند، یک ادعا نیست و مابه‌ازای عینی و عملیاتی خواهد داشت. نه لفاظی‌های دشمنان، نه القای تسلط دیپلماسی بر میدان و نه انکار واقعیات جاری در منطقه و جهان هیچ یک نمی‌تواند کشورمان را وادار به صرف‌نظر یا حتی تحدید توان موشکی و نظامی خود کند. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، استراتژی فشار حداکثری آمریکا ناظر بر مهار همه‌جانبه ایران (در ۳ حوزه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای) صورت گرفت و حتی برخی در داخل کشورمان پذیرش محدودیت‌های اعلامی دشمنان در هر ۳ عرصه را مصداق نوعی سیاست خارجی واقع‌بینانه و مطلوب تلقی می‌کردند! با این حال اصرار جمهوری اسلامی ایران بر حفظ، گسترش و تثبیت دستاوردهای موشکی، دفاعی و منطقه‌ای خود اکنون جایی برای تنفس دشمنان قسم خورده نظام و ملت ما در منطقه باقی نگذاشته است. آزمایش موشک خیبر، در حقیقت عملیاتی روشن در برابر لفاظی‌های نتانیاهو و دیگر مقامات مفلوک رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. تهران پاسخ رجزخوانی صهیونیست‌ها را نه در بیانیه‌های رسمی، بلکه در بطن میدان داده است! این قاعده بازی و رفتار در برابر دشمنانی است که نه‌تنها هیچ‌گاه ماهیت آنها تغییر نمی‌کند، بلکه تنها باید با اثبات قدرت بازدارندگی و اقدام خود در مقابل آنها بایستیم.

Page Generated in 0/0064 sec