printlogo


کد خبر: 263191تاریخ: 1402/3/7 00:00
اخبار

آثار کمتر دیده شده موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید
نمایشگاه «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» با نمایش ۳۲ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران (نمایش ۱۰ اثر برای نخستین بار) در حال برگزاری است. این نمایشگاه که به مروری بر آثار پست مدرن اختصاص دارد، تلاشی در راستای رویکرد موزه هنرهای معاصر تهران برای بازنمایش آثار گنجینه در قالبی پژوهشی است.
این مجموعه که در ۴ دهه گذشته کمتر به نمایش عمومی درآمده است در برگیرنده آثاری است که از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به بعد خلق شده‌اند و هنرمندان در این آثار به امور روزمره، فرهنگ عامه، هویت و... توجه دارند. اگرچه نگاه به آثار هایپر رئالیستی تنها به تکنیک بسیار قوی این هنرمندان تقلیل یافته است اما این نمایشگاه سعی دارد فضایی ایجاد کند تا جنبه‌های مفهومی این آثار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
ریچارد مک لین، جان سالت، ‌دان ادی، ریچارد استس، رالف گوئینگز، مایک گورمن، چاک کلوز، هوارد کانوویتز، رابرت کاتینگهام، مالکوم مورلی، دوان هانسون و ژان سابیسکی هنرمندانی هستند که آثار آنها با نمایشگاه‌گردانی جمال عرب‌زاده در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در بیانیه این نمایش آمده است: «هنر هایپررئالیستی در سال‌های ابتدای دهه ۷۰ میلادی ظهور یافت و اگرچه به عنوان یک جنبش تمام عیار شناخته نشد اما به صورت یک گرایش متمایز ظهوری آشکار داشت. رجوع وسواس‌گونه به تکنیک و عدم نمایش فردیت هنرمند در نقاشی که مورد نقد نگاه مدرنیستی بود، به ویژگی خاص هنر هایپررئالیستی بدل شد. نمایش دقیق جزئیات در آثار هنرمندان هایپررئالیست نه‌تنها خاستگاه تصویر را نشانه رفته است، بلکه سؤالاتی جدی درباره مرز میان بازنمایی و واقعیت دیداری مطرح می‌کند. این موارد ضرورت تأمل و بازبینی آثار این هنرمندان را با نگاهی متفاوت برای فهم عمیق‌تر این گرایش هنری آشکار می‌سازد. نمایشگاه «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» تا ۴ تیر در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.
***
عوامل اجرایی نمایش «۶۵۷» معرفی شدند
همزمان با آغاز پیش‌فروش بلیت نمایش «۶۵۷» به نویسندگی محمد چرمشیر و شهرام گیل‌آبادی با تهیه‌کنندگی وحید بصیری و کارگردانی شهرام گیل‌آبادی عوامل اجرایی این اثر نمایشی معرفی شدند.
سیما تیرانداز، امیر عظیمی، حمیدرضا ترکاشوند، فرانک جواهری، هلیا عمرانی، سحر رضاقلی، سینا صفری، محمدمهدی قاسمی، محمد سنجری و محمدحسین ابراهیمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مهدی گودرزی مدیرتولید، امیر پارساییان‌مهر مجری طرح، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، نوید فرح‌مرزی مدیر هنری، مهدی گودرزی طراح تیزر، رضا جاویدی عکاس، امیر پارساییان‌مهر مدیر ارتباطات و روابط عمومی، نگار امیری مشاور رسانه، شقایق رحیمی‌نژاد مشاور کارگردان، کیمیا آژیراک و فاطمه گیل‌آبادی دستیاران کارگردان و علی شرفی تدارکات. نمایش «۶۵۷» به شیوه تعاملی روایتگر موضوعات عاطفی، اجتماعی و عاشقانه یک ماشین خواب است. این نمایش از دوشنبه هشتم خرداد به مدت ۸۰ دقیقه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
***
نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس
نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع‌ مقدس به همت سازمان سینمایی کشور برگزار می‌شود. این گردهمایی به بهانه سالروز حماسه ماندگار فتح خرمشهر و گرامیداشت دستاوردهای 8 سال دفاع‌ مقدس با حضور جمعی از سینماگران انقلاب و دفاع‌مقدس، ۸ خردادماه در تهران برگزار خواهد شد.
همچنین بزرگداشت و نکوداشت چند سینماگر حوزه انقلاب و دفاع‌ مقدس، پاسداشت و تکریم سینماگران و فعالان این حوزه و اهدای نشان درجه یک هنری به چند چهره سینمایی از جمله برنامه‌های این گردهمایی است.
گفتنی است نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع ‌مقدس دوشنبه (فردا) ساعت ۱۹:۳۰ در محل بنیاد سینمایی فارابی، سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی برپا خواهد شد.
***
صدور پروانه ساخت 2 اثر سینمایی
شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با 2 فیلمنامه موافقت کرد. فیلمنامه‌های «جلبک» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی سیدابراهیم عامریان و کارگردانی کریم محمدامینی و «لاک پشت» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهمن کامیار موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

Page Generated in 0/0064 sec