printlogo


کد خبر: 263196تاریخ: 1402/3/7 00:00
انتشار جزئیاتی از رایزنی‌های فرستاده چین به پایتخت‌های اروپایی برای میانجیگری صلح میان روسیه و اوکراین
مسیر دشوار صلح
کیسینجر: اوکراین باید از دست دادن کریمه را بپذیرد

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال جزئیاتی از روند میانجی‌گری چین در صلح میان روسیه و اوکراین منتشر کرد. این روزنامه طی گزارشی نوشت فرستاده چین برای برقراری صلح بین اوکراین و روسیه تلاش کرده اروپایی‌ها را متقاعد کند که باید خواستار آتش‌بس در اوکراین شوند و مناطق تحت کنترل این کشور توسط مسکو را به عنوان بخش‌هایی از روسیه به رسمیت بشناسند.
این روزنامه به نقل از مقام‌های غربی مطلع از روند مذاکرات «لی هوی» فرستاده ویژه دولت پکن برای برقراری آتش‌بس بین مسکو و کی‌یف در کشورهای اروپایی نوشت: این مقام چینی مسؤول اجرای برنامه صلح پکن برای اوکراین پیام واضحی داشت؛ متحدان آمریکا در اروپا باید استقلال خود را حفظ کنند و خواستار آتش‌بس سریع شده و مناطقی را که تحت کنترل روسیه درآمده به رسمیت بشناسند. وزارت خارجه چین هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.
وال‌استریت ژورنال همچنین از قول این مقام‌های مطلع نوشت لی هوی که ماه جاری میلادی به کی‌یف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل رفته، به دولت‌های اروپایی تاکید کرده چین را یک جایگزین اقتصادی برای واشنگتن بدانند و افزوده آنها باید به سرعت درگیری بین روسیه و اوکراین را پیش از آنکه گسترش بیشتری یابد، متوقف کنند.
مقام‌های مطلع همچنین با بیان اینکه هنوز خیلی زود است تلاش‌های صلح‌طلبانه پکن را نادیده بگیرند، توانایی پکن را برای ایفای نقش یک میانجی صادق در مذاکرات به دلیل نزدیک بودن روابط این کشور با مسکو زیر سوال برده‌اند. آنها همچنین گفتند مادامی که نیروهای روس از اوکراین خارج نشوند، فکر نمی‌کنند دستیابی به صلح امکان‌پذیر باشد.
یکی از دیپلمات‌های اروپایی که با لی هوی صحبت کرده، گفته است: ما تشریح کردیم که متوقف کردن درگیری در اوکراین به نفع جامعه بین‌الملل نیست، مگر آنکه نیروهای روس از اوکراین خارج شوند. به گفته این دیپلمات، به لی هوی گفته شد جدا کردن اروپا از آمریکا ممکن نیست و اروپا نمی‌تواند به این ترتیب از اوکراین حمایت کند.
به گفته یکی از مقام‌های مطلع، منفعت اصلی چین این است که مطمئن شود روسیه بازنده این جنگ نیست و مسکو از تسلیحات اتمی استفاده نمی‌کند.
به نوشته وال‌استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی در جریان دیدارشان با لی هوی گفته‌اند تلاش کرده‌اند 3 پیام کلیدی را منتقل کنند؛ چین باید به اعمال فشار بر روسیه ادامه دهد تا این کشور از تسلیحات اتمی استفاده نکند، پکن به روسیه کمک‌های نظامی ندهد و حمله روسیه به اوکراین را باید محکوم کند.
آنها همچنین از این دیپلمات چینی خواستند از تلاش‌های بین‌المللی برای ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا حمایت کند که اکنون تحت کنترل روسیه است. لی هوی همچنین در سفرش به اوکراین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور گفت هیچ نوش‌دارویی برای حل این بحران نیست و تمام طرف‌ها باید اول از خودشان شروع کنند و به ایجاد اعتماد مشترک و شرایطی بپردازند تا این جنگ از طریق گفت‌وگو پایان یابد.
در همین حال وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با فرستاده ویژه چین برای برقراری آتش‌بس بین اوکراین و روسیه گفت «موانع جدی» بر سر راه‌حل صلح‌آمیز در اوکراین وجود دارد.
به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف روز جمعه در دیدار با لی‌هوی، نماینده چین در مسکو از موضع متوازن پکن و تمایل این کشور برای ایفای نقشی مثبت قدردانی کرد اما گفت «موانع جدی» بر سر راه‌حل صلح‌آمیز در اوکراین وجود دارد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزیر خارجه روسیه بر تعهد مسکو به نفع راه‌حل سیاسی - دیپلماتیک برای جنگ اوکراین تاکید کرد و به وجود موانع جدی در برابر از سرگیری مذاکرات صلح که اوکراین و حامیان غربی آن هستند، اشاره کرد». در این بیانیه آمده است: «سرگئی لاوروف از چین به خاطر موضع متعادلش در قبال بحران اوکراین و تمایل پکن برای ایفای نقش مثبت در حل و فصل آن قدردانی کرد».
فرستاده چین برای برقراری صلح بین روسیه و اوکراین هم گفت پکن به تقویت مذاکره بین تمام طرف‌های درگیر در بحران اوکراین ادامه می‌دهد و تلاش‌هایی را برای دستیابی به سازشی سیاسی انجام خواهد داد. وی در جریان دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه در مسکو ادامه داد: بر اساس دورنمای سند موسوم به «موضع چین درباره سازش سیاسی در بحران اوکراین»، پکن به تقویت همکاری و گفت‌وگو با تمام طرف‌های مورد نظر در این جنگ شامل روسیه ادامه می‌دهد و اقداماتی را در راستای سازش سیاسی در این بحران انجام می‌دهد.
وزارت خارجه چین در پی این دیدار اعلام کرد پکن و مسکو به افزایش همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه در حوزه‌های مختلف و تقویت روابط در یک دوره جدید ادامه خواهند داد.
دولت پکن یک طرح ۱۲‌بندی برای صلح در اوکراین ارائه کرده که شامل اعلام یک آتش‌بس است. این پیشنهاد از سوی کشورهای غربی بشدت مورد انتقاد قرار گرفته و ناتو می‌گوید پکن صلاحیت کامل را برای ایفای نقش میانجی در نبرد اوکراین ندارد.
***
لاوروف: دولت اوکراین یک «دولت تروریست» است
وزیر خارجه روسیه دولت اوکراین را یک «دولت تروریست» خواند و گفت مقام‌های کی‌یف این را در خود نشان می‌دهند. سرگئی لاوروف در اظهار نظر ویدئویی که در تلگرام «پاول زاروبین» روزنامه‌نگار روس منتشر شد، گفت: من شک ندارم عروسک‌‌گردانان در واشنگتن و لندن اکنون این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این افراد [مقام‌های اوکراینی] عاقل هستند یا خیر. وی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پیش‌تر «وادیم اسکیبیتسکی» معاون اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفته بود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در رأس فهرست اهداف کی‌یف قرار دارد. لاوروف در پاسخ به آنچه زاروبین «تهدید مستقیم علیه رئیس‌جمهوری روسیه» خواند، با تایید اظهارات پیشین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت این یک دولت تروریست است. روزنامه نیویورک تایمز چهارم خرداد گزارش داد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از سرویس‌های ویژه اوکراین پشت حمله پهپادی به کرملین قرار دارد.
***
کیسینجر: اوکراین باید از دست دادن کریمه را بپذیرد
وزیر اسبق خارجه و مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت اوکراین نباید تلاش کند کریمه و سواستوپول را بازگرداند، زیرا می‌تواند پیامدهای منفی برای کل جهان داشته باشد.
«هنری کیسینجر» در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که جمعه منتشر شد، گفت اوکراین نباید تلاش کند کریمه و سواستوپول (بزرگ‌ترین شهر کریمه) را بازگرداند، زیرا این می‌تواند عواقب منفی برای کل جهان داشته باشد.
به گزارش تاس، کیسینجر که دیروز ۲۷ مه (شنبه ششم خرداد) ۱۰۰ ساله شد، گفت: برای روسیه، از دست دادن سواستوپول که همیشه در تاریخ اوکراینی نبود (به اوکراین تعلق نداشت)، چنان تنزلی خواهد بود که انسجام این کشور به خطر خواهد افتاد و فکر می‌کنم این برای جهان مطلوب نیست.
در همین ارتباط کی‌یف در اظهارنظری جدید درباره بازپس‌گیری کریمه اعلام کرد نیازمند دستکم ۴۸ فروند جنگنده اف۱۶ است تا بتواند به مرزهای خود در سال ۱۹۹۱ (بازپس‌گیری تمام مناطق تحت سیطره روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه) برسد. کیسینجر در بخشی از سخنانش درباره تغییر موضع خود در قبال عضویت اوکراین در ناتو قبل جنگ و در حال حاضر گفت: وقتی با این عضویت مخالفت کردم، تنها بودم و وقتی از آن دفاع می‌کنم نیز تقریباً تنها هستم.
سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی خواست واشنگتن برای الحاق اوکراین به ناتو را اشتباه جدی خواند که به درگیری کنونی منجر شد.
وی ضمن بیان اینکه «برای قرن‌ها روسیه نفوذ قابل توجهی در منطقه داشته اما موضع آن در قبال اروپا دوگانه بود»، استدلال کرد: روسیه علاقه‌مند به تقویت روابط با اروپا برای توسعه خود بود و در عین حال در ارتباط با تهدیدات احتمالی از جانب غرب محتاط رفتار می‌کرد.
به ادعای وی، این دوگانگی هم در ایجاد درگیری در اوکراین نقش داشت و توضیح داد: فکر می‌کنم پیشنهاد قرار دادن اوکراین در ناتو اشتباه بزرگی بود و باعث این جنگ شد. تمایلات توسعه‌طلبانه ناتو به سمت شرق و مرزهای روسیه از نگرانی‌های امنیتی مسکو و یکی از دلایل آغاز درگیری اوکراین بوده است. روسیه بشدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده این «خط قرمز» روسیه است.
در صحبت از آسیا، کیسینجر به این اشاره کرد که تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین می‌تواند به درگیری بین ۲ طرف منجر شود. کیسینجر افزود: «من فکر می‌کنم چین با توجه به قدرتش، یک دشمن بالقوه و خطرناک برای آمریکاست. من فکر می‌کنم این می‌تواند به یک درگیری تبدیل شود. ما ۲ جامعه با دیدگاه‌های تاریخی جهانی داریم اما فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند».
وزیر پیشین خارجه آمریکا اظهار داشت مشکل در دریای چین جنوبی می‌تواند دلیلی برای درگیری باشد. وی تاکید کرد: «من می‌خواهم بفهمم آیا می‌توانیم راه‌هایی برای حل آن بر اساس اصل آزادی در دریاهای آزاد پیدا کنیم یا خیر. اگر این کار را نکنیم، نمی‌توان از درگیری جلوگیری کرد». وی در عین حال خاطرنشان کرد یک درگیری بالقوه بین ایالات متحده و چین، با توجه به سلاح‌های موجود، می‌تواند تمدن را تهدید کند.

 


Page Generated in 0/0056 sec