printlogo


کد خبر: 263198تاریخ: 1402/3/7 00:00
دور دنیا

دیلی‌تلگراف:
فرانسه از «دفاع از اروپا» منصرف شده است
روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف درباره بلندپروازی امانوئل ماکرون نوشت: به لحاظ تئوری، به نظر می‌رسد بالاخره زنگ بیدارباش جنگ اوکراین و روسیه در کاخ الیزه شنیده شد. به گزارش ایسنا، برنامه بودجه نظامی جدید فرانسه برای ۲۰۳۰-۲۰۲۴ که مجلس ملی تا روزهای آتی هم درباره آن بحث و اصلاحاتی اجرا خواهد کرد، «بی‌سابقه» بود. ۴۱۳ میلیارد یورو برای 6 سال آینده در نظر گرفته شده که رشد صوری ۴۰ درصدی در بودجه دفاعی فرانسه است. به نظر می‌رسد این قانون بالاخره ابزارهای جدیدی را فراهم می‌کند که مدت‌ها مورد انتظار بود. یک ناو هواپیمابر جدید با انرژی هسته‌ای جایگزین «شارل دوگل» می‌شود که عملا با مشکلات فنی مواجه شده است. سال ۲۰۳۵ سریع‌ترین زمان ممکن برای تحویل ناوهواپیمابر جدید است. هر ۲ طرف طیف‌های سیاسی، نمایندگان جمهوری‌خواه و سوسیالیست به طور یکسان به مفاد این لایحه اعتراض کرده‌اند. پس تانک‌ها و هواپیماهای کمتری در کار است و اوضاع به گونه‌ای است که انگار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اصلا هیچ درس نظامی‌ای از وجهه جدید جنگ در اروپا نیاموخته است. فرانسه همواره خود را یک قدرت جهانی با قلمروهایی در هر ۶ قاره در نظر گرفته و در حال افزایش هزینه‌های دفاعی خود بر اساس برنامه نظامی جدید است. بودجه ۴۱۳ میلیارد یورویی طی ۶ سال آینده شامل تأمین مالی برای فناوری‌های نظامی جدید مانند ناو هواپیمابر هسته‌ای، هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره‌های نظامی و جنگ سایبری است. نگرانی‌هایی وجود دارد که فرانسه در حال آماده شدن برای اشکال منسوخ جنگ و تأکید بیش از حد بر بازدارندگی هسته‌ای خود است. علاوه بر این، اظهارات امانوئل ماکرون مبنی بر اینکه فرانسه تنها از ظرفیت هسته‌ای خود برای دفاع از منافع حیاتی فرانسه استفاده خواهد کرد، سبب نگرانی شده است. برخی کارشناسان مخالف هستند. با این حال، به طرز شگفت‌انگیزی فرانسه که بین دیدگاه ایده‌آلی از نقش جهانی خود و واقعیت‌ها سرگردان شده است به نظر می‌رسد برای جنگ دیروز آماده می‌شود.
***
کشته شدن سرگرد نیروی هوایی آمریکا در کویت
پنتاگون از کشته شدن یکی از افسران ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در کویت خبر داد. به گزارش فارس، رسانه‌های آمریکایی روز شنبه  به نقل از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از کشته شدن یکی از افسران ارشد نیروی هوایی این کشور در کویت خبر دادند. بنا بر ادعای منابع خبری آمریکایی، این سرگرد نیروی هوایی آمریکا پنجشنبه گذشته حین رانندگی در یک خودروی نظامی کشته شد. آمریکا و کویت از سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف از جمله  نظامی همکاری مشترک دارند. چندی قبل «پاتریک فرانک» فرمانده نیروی زمینی در فرماندهی مرکزی آمریکا با «خالد صالح الصباح» رئیس ستاد مشترک ارتش کویت دیدار و درباره همکاری‌های نظامی مشترک و توسعه این همکاری‌ها گفت‌وگو کرد. آمریکا در کویت نظامیانی دارد که در پایگاه‌هایی همچون پایگاه هوایی «علی السالم» و 2 پایگاه «عریفجان» و «معسکر الدوحه» مستقرند. پنتاگون این حادثه را «غیرنظامی» اعلام کرده اما با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از این حادثه مشخصات دقیق این پرسنل خود را اعلام نکرده و تنها با خانواده این نظامی ابراز همبستگی کرده است. این چندمین بار است که نظامیان آمریکا در کویت بنا بر دلایل غیرمعمول جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌تر سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) در بیانیه‌‌ای به طور رسمی از مرگ یکی از پرسنل ارتش این کشور مستقر در اردوگاه «عریفجان» در کویت خبر داده بود.
***
مخالفت بیش از 70 درصد مردم شرق آسیا با دخالت‌های ناتو
نظرسنجی‌ها از مخالفت‌های گسترده مردمی در شرق آسیا با دخالت نظامی ناتو در این منطقه حکایت دارد. به گزارش فارس، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده، 71.1 درصد ساکنان شرق آسیا مخالف توسعه ناتو در کشورهای خود هستند. آمریکا و ناتو اخیرا در منطقه آسیا و اقیانوسیه فعال‌تر شده‌اند. در همین رابطه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اخیراً از ژاپن بازدید و تلاش کرد روابط بین ناتو و کشورهای آسیا - اقیانوسیه را تقویت کند و پیشنهاد ایجاد نسخه آسیایی - اقیانوسیه ناتو را داد. نظرسنجی شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» در وبگاه‌های این شبکه به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی انجام شد و ۸۵۶۱۳ پاسخ‌دهنده طی ۲۴ ساعت نظرات خود را بیان کردند. در نظرسنجی مذکور، ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان تلاش‌های ناتو برای گسترش نفوذ خود در شرق آسیا را «نگرانی بزرگ» خواندند. ۸۴ درصد نیز معتقد بودند این امر به طور جدی صلح و ثبات در شرق آسیا را به خطر می‌اندازد و ۹۲ درصد نگران بودند چنین اقدامی باعث تشدید رقابت تسلیحاتی در میان کشورها و تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه می‌شود. ناتو مدت‌هاست هدف اصلی خود را کنار گذاشته و به ابزاری برای ایالات متحده جهت کنترل متحدان اروپایی خود تبدیل شده است. در این نظرسنجی ۹۳ درصد گفتند ناتو با اقدامات خود موضع دفاعی این ائتلاف را نقض کرده است. 92.7 درصد پاسخ‌دهندگان نیز معتقدند ناتو به ابزاری برای ایالات متحده برای حفظ هژمونی و پیگیری منافع سیاسی تبدیل شده است. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن برنامه ائتلاف نظامی غربی ناتو برای گشودن دفتر ارتباطی در این کشور آسیایی را تایید کرد. در این زمینه نیز 78.9 درصد پاسخ‌دهندگان بشدت درباره گسترش نظامی ناتو به ژاپن در سال‌های اخیر نگران بودند و از مقامات ژاپن خواستند در مسائل امنیتی - نظامی محتاط باشند و تلاش‌های بیشتری برای صلح و ثبات منطقه انجام دهند.

Page Generated in 0/0060 sec