printlogo


کد خبر: 263201تاریخ: 1402/3/7 00:00
گزارش «وطن‌امروز» درباره وضعیت سرخابی‌ها برای داربی مهم فینال حذفی
لطفا بدون بهانه برنده شوید

زهره فلاح‌زاده: چهارشنبه آخرین پرده از فصل فوتبالی ۱۴۰2-۱۴۰1 به نمایش در خواهد آمد؛ فصلی که فارغ از کم و کیف بازی‌ها نمی‌توان بر اشتباهات داوری در آن که تاثیرگذار روی نتایج بازی‌ها بود، چشم ‌پوشید. پیش از آغاز لیگ برتر بود که خبری منتشر شد مبنی بر مردود شدن تعداد زیادی از داوران در تست‌های آمادگی جسمانی. این اتفاق به خودی خود می‌توانست به فوتبالی‌ها بفهماند از نظر داوری لیگ خوبی در پیش نیست و متاسفانه همین‌طور هم شد و در طول فصل شاهد اشتباهات تاثیرگذاری از سوی داوران بودیم.
این وضعیت همه دست‌اندرکاران فوتبال را به یک نکته مشترک رساند؛ اهمیت و ضرورت وجود VAR در فوتبال ایران.
با توجه به اینکه در فصل سپری شده، اشتباهات فاحش داوری رخ داد و داوران وسط و کمک داوران سوت‌ها و پرچم‌های اشتباهی زدند، بدون شک وجود ویدئوچک کمک شایانی هم به خود آنها و هم فوتبال ایران خواهد کرد‌. همه اینها در حالی است که مسؤولان فدراسیون فوتبال فقط وعده آوردن VAR را می‌دهند و خبری از قرارداد بستن با هیچ شرکتی از سوی فدراسیون اعلام نشده است.
اینها را گفتیم تا به داربی ‌صدویکم پایتخت برسیم؛ داربی‌ای که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین داربی‌های تاریخ ایران است، چرا که این‌ بار سرخابی‌ها در فینال جام حذفی به مصاف هم خواهند رفت و یک تیم با برد مقابل تیم دیگر، جام را بالای سر خواهد برد‌.
استقلالی‌ها در یک دهه اخیر در جام حذفی 3 بار به مصاف رقیب سنتی‌‌شان یعنی پرسپولیس رفته‌اند که در همگی پیروز میدان شده و قرمزها را حذف کرده‌اند. هر سه دیدار در وقت‌ قانونی به تساوی رسیده و در وقت اضافه یا ضربات پنالتی با پیروزی آبی‌پوشان پایان یافته است. حال باید دید در داربی چهارم  باز هم بخت با آبی‌ها یار است یا این ‌بار مرغ سعادت روی شانه‌ قرمزها می‌نشیند.
پرسپولیس که قهرمان لیگ برتر شده، به دنبال دبل کردن با قهرمانی در جام حذفی است. در طرف مقابل استقلالی‌ها که جام را در هفته‌های پایانی به رقیب واگذار کردند، به دنبال جبران هستند تا حداقل یک جام را در این فصل به خانه ببرند‌.
اما بازگردیم به قصه داوری فوتبال ایران. استقلالی‌ها که از داوری داربی لیگ برتر که ماه پیش برگزار شد، گله و شکایت زیادی داشتند، از فدراسیون خواستند برای این دیدار حساس که حکم مرگ و زندگی را برای هر دو تیم دارد، از داور خارجی استفاده شود، هر چند واضح بود این اتفاق قرار نیست بیفتد و فدراسیون تن به خواسته آبی‌ها نخواهد داد. به همین دلیل حواشی زیادی در فضای مجازی به وجود آمده است.
از گوشه و کنار خبر می‌رسد شانس بیژن حیدری برای قضاوت در داربی بیش از دیگر همکارانش است. این در حالی است که ماه پیش برادر او یعنی پیام حیدری نمره چندان خوبی در داربی لیگ برتر نگرفت. این موضوع این پرسش را مطرح می‌کند که چرا کمیته داوران سعی دارد در داربی‌ها از برادران حیدری استفاده کند؟
بیژن حیدری هفته آخر لیگ برتر بازی نساجی و پرسپولیس را قضاوت کرد و معمولا داور داربی فردی انتخاب می‌شود که بتازگی برای این دو تیم سوت نزده باشد.
به هر حال تمام هواداران سرخابی منتظر یک بازی جذاب و پرموقعیت هستند تا موقع دیدن آن چشم‌های‌شان تسلیم خواب نشود؛ دیداری که اشتباهات تاثیرگذار داوری نداشته باشد و تیمی که مستحق قهرمانی است، برنده میدان شود.
* مهدی: مسائل مالی فینال جام حذفی در اختیار سازمان لیگ خواهد بود
مسؤول کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌گوید هر چند استقلال میزبان فینال جام حذفی است اما مسائل مالی مربوط به این بازی در اختیار سازمان لیگ است. سهیل مهدی درباره اینکه کدام تیم میزبان دیدار فینال جام حذفی خواهد بود و درآمدهای تبلیغات محیطی و بلیت‌فروشی این مسابقه به کدام تیم خواهد رسید، اظهار داشت: در قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی مشخص شد استقلال در صورت رسیدن به فینال، میزبان خواهد بود اما درآمدهای مربوط به این مسابقه در اختیار سازمان لیگ است و بخش مالی این سازمان درباره چنین موضوعی تصمیم می‌گیرد. همان‌گونه که مدیریت این بازی برعهده سازمان لیگ است. وی درباره اینکه آیا خود سازمان لیگ هزینه اجاره ورزشگاه را پرداخت خواهد کرد، گفت: تصمیم‌گیری مربوط به این بحث نیز در حوزه اختیارات بخش مالی سازمان لیگ است. مسؤول مسابقات سازمان لیگ درباره درخواست باشگاه استقلال برای قضاوت یک داور خارجی در فینال جام حذفی توضیح داد: این کار نوعی بازگشت به عقب است. ما داوران بین‌المللی خوبی داریم و کمیته داوران هم اعلام کرده از داور ایرانی برای فینال جام حذفی استفاده خواهیم کرد. به همین دلیل بحث استفاده از داور خارجی در این بازی منتفی است. مهدی درباره اینکه آیا حضور 30 تا 35 هزار هوادار در بازی پرسپولیس و استقلال با توجه به فک پلمب طبقه دوم ورزشگاه آزادی قطعی شده، توضیح داد: هنوز جلسات مربوط به بحث پذیرش تماشاگران و جلسه هماهنگی بازی برگزار نشده است. بحث قطعی درباره تعداد و نحوه حضور تماشاگران در ورزشگاه در این جلسات مشخص می‌شود. وی درباره احتمال حضور میهمان‌های ویژه خارجی در ورزشگاه آزادی برای داربی گفت: می‌دانم فدراسیون فوتبال در این باره تصمیماتی گرفته و پیگیر بودند میهمان‌هایی مثلا از عمان در ورزشگاه حضور داشته باشند. اینکه این موضوع تا چه اندازه محقق شود، روابط بین‌الملل فدراسیون بیشتر در جریان است.
* مخالفت قطعی با درخواست استقلال و پرسپولیس
سازمان لیگ با هماهنگی فدراسیون فوتبال درباره نحوه برگزاری داربی ۱۰۱ پایتخت طوری برنامه‌ریزی کرد که هیچ‌یک از خواسته‌های ۲ طرف را قابل قبول ندانست. داربی ۱۰۱ پایتخت بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی چهارشنبه هفته جاری در حالی برگزار می‌شود که حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشته است. آبی‌پوشان پایتخت خواستار قضاوت داور خارجی شدند و پرسپولیسی‌ها هم دنبال تعویق یک روزه این بازی برای استراحت بیشتر بودند؛ درخواست‌هایی که با صحبت‌های سرپرست باشگاه استقلال رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. حجت کریمی در گفت‌وگو با اهالی رسانه گفت: ما حاضریم همه هزینه‌های حضور داور خارجی برای داربی فینال را پرداخت کنیم. با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر بویژه این اواخر در بحث داوری شاهدش بودیم، نمی‌خواهیم چیزی به اما و اگر سپرده شود. بحث یک جام و قهرمانی در میان است. از سوی دیگر یحیی گل‌محمدی ادعای استقلالی‌ها را توهین به جامعه داوران ایرانی و همچنین تحت فشار قرار دادن قاضی فینال جام حذفی دانست. او پس از پیروزی ۳ بر یک تیمش مقابل هوادار اظهار داشت: بحث داور خارجی بی‌احترامی بزرگی به داوران ما است. در این شرایط سختی که می‌دانیم چقدر مشکلات سخت‌افزاری و مالی دارند، این صحبت فقط یک دلیل دارد. آن هم اینکه تیم داوری داربی را زیر فشار ببرند. وی افزود: خودشان هم می‌دانند داور خارجی نمی‌آید ولی با این حرف‌ها می‌خواهند تیم داوری داربی را تحت فشار روحی - روانی قرار بدهند. این کارشان خیلی غیرحرفه‌ای بود. به موقع درباره این داستان‌ها صحبت خواهم کرد. پارسال اتفاقاتی افتاد و اعتراضاتی شد و ۶ جلسه من را محروم کردند ولی اتفاقاتی که امسال افتاد، یک مربی هرچه دلش خواست گفت و هر بی‌احترامی کرد، همه روی‌شان را برگرداندند. دلیلش چیست؟ این تبعیض است. اگر من این کار را کرده بودم مطمئنم تا سال بعد تیم نداشتم، محروم بودم و نمی‌توانستم مربیگری کنم.
حاشیه‌های قبل از یکصدویکمین داربی پایتخت باعث گفت‌وگوی ویژه مسؤولان سازمان لیگ با مدیران فدراسیون فوتبال شد تا خداداد افشاریان اظهارنظر مسؤولان باشگاه استقلال را غیرقابل قبول دانسته و خواستار رسیدگی به صحبت‌های اعضای این تیم درباره استفاده از داور خارجی شود. همچنین محمدرضا کشوری‌فرد، رئیس سازمان لیگ با مشورت سهیل مهدی و امیرحسین روشنک، مسؤولان اجرایی مسابقات لیگ برتر و جام حذفی درخواست پرسپولیس مبنی بر تعویق یک روزه فینال جام حذفی را غیرممکن دانست تا اینگونه برای برگزاری داربی ۱۰۱ برنامه‌ریزی کند. احتمال می‌رود ساعت شروع بازی روز چهارشنبه از ۱۸:۳۰ تغییر کند که بستگی به نظر مسؤولان شورای تأمین استان دارد. همچنین قرار است ۳۵ هزار بلیت برای این بازی فروخته شود که سهم هر دو باشگاه یکسان است.

Page Generated in 0/0059 sec