printlogo


کد خبر: 263209تاریخ: 1402/3/7 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران در اغلب استان‌ها تا پایان هفته هشدار داد
احتمال طغیان رودخانه‌ها در ۱۶ استان
ذخایر آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافت

سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش ارتفاع موج تا 2.5 متر در آب‌های جنوب کشور و همچنین وقوع رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در ۱۶ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از وزش شدید باد جنوب غربی - شمال غربی تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در تنگه هرمز و جزایر شرق خلیج‌فارس در ساحل و دور از ساحل بین 1.5 تا ۲.۵ متر تا اواخر وقت یکشنبه (امروز) خبر داد. بر اثر این مخاطرات جوی احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل وجود دارد. همچنین این سازمان با صدور هشدار زردرنگ از گذر امواج کم‌دامنه و رشد ابر همرفتی، رگبار باران، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، ریزش تگرگ، رعدوبرق و صاعقه خبر داد. این وضعیت جوی امروز در خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه‌های مرکز و غرب کرمان، شرق و شمال شرق فارس و ارتفاعات استان‌های سمنان و تهران مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابر به شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی در ادامه نسبت به افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید هشدار داد. این وضعیت امروز برای جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق کرمان، سیستان‌وبلوچستان و فردا برای خراسان جنوبی شمال سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌شود که در پی آن در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.
* خیزش گردوغبار در استان‌های غرب کشور
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی روزهای آینده، از وقوع باران در نقاط مختلف کشور و پدیده گردوغبار در استان‌های غربی خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه (امروز) در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، سمنان، مازندران، برخی نقاط شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: دوشنبه (فردا) در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان، جنوب سیستان‌وبلوچستان و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد مورد انتظار است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: چهارشنبه ۱۰ خرداد نیز در شمال غرب، برخی نقاط غرب، سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش باران رخ خواهد داد. ضیاییان ادامه داد: در ۲ روز آینده در برخی نقاط استان‌های غربی کشور پدیده گردوغبار دور از انتظار نیست. 
* افزایش ۱۸ درصدی  ذخایر آب سدها نسبت به سال گذشته
بررسی وضعیت حجم آب موجود در سدهای کشور تا ۳۰ اردیبهشت‌ نشان از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال آبی گذشته دارد. وضعیت ذخایر آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۱) تا ۳۰ اردیبهشت‌ نشان از آن دارد که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته با ۱۸ درصد رشد روبه‌رو شده که بیانگر بهتر شدن وضعیت منابع آبی است. حجم آب موجود در سدهای کشور در حالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت‌ به رقم ۳۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان پارسال ۲۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب بود. همچنین میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری با رشد ۲۷ درصدی همراه شده است. حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت به رقم ۳۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بالغ شده است. حجم خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، درحالی‌که پارسال این عدد ۱۷ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب بود. 

Page Generated in 0/0055 sec