printlogo


کد خبر: 263215تاریخ: 1402/3/7 00:00
اخبار

اوج‌گیری تجارت با قفقاز
سازمان توسعه تجارت از رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به روسیه در سال گذشته خبر داد.
پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، صادرات به کشورهای عضو این منطقه به شکل جدی افزایش یافته و در دوره تحریم‌ها نیز این روند ادامه داشته است.
بر اساس جدیدترین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان توسعه تجارت، این روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. رحمت‌الله خرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به عملکرد صادراتی ایران گفت: صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه سال گذشته به بیش از 3 میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۸ درصدی داشته است. به گفته او، صادرات ایران به این کشورها در سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است. خرمالی با اشاره به 5 کشوری که در رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه قرار داشته‌اند، افزود: سال ۱۴۰۱ بیشترین صادرات ایران در این حوزه با رقم ۷۴۵ میلیون دلار به فدراسیون روسیه بوده که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است و آذربایجان با ۶۵۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۶۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۴۶۰ میلیون دلار و ازبکستان با ۲۹۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در یک ماهه سال ۱۴۰۲ نیز صادرات ایران به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه، ۲۱۵ میلیون دلار بوده که رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. خرمالی با اشاره به عملکرد صادراتی کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سال ۱۴۰۲ گفت: در فروردین سال جاری میزان صادرات به فدراسیون روسیه ۶۰ میلیون دلار، آذربایجان ۳۳ میلیون دلار، ارمنستان ۳۲ میلیون دلار، ترکمنستان ۲۷ میلیون دلار و ازبکستان ۲۰ میلیون دلار بوده است. به گفته او صادرات به این ۵ کشور در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.
***
برنامه سازمان بورس برای تغییر دوباره دامنه نوسان
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت اقدامات کارشناسی‌شده مربوط به تغییر دامنه نوسان انجام و پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس برای اجرای این اقدام اعلام شده است. مجید عشقی به آخرین جزئیات تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: افزایش تدریجی دامنه نوسان به این معنا نیست که در هر فصل اقدام به تغییر آن کنیم، بلکه اکنون قرار بر این است تغییر دامنه نوسان با اصلاح طبقه‌بندی بازارها انجام شود. وی اظهار کرد: اکنون اقدامات کارشناسی‌شده مربوط به تغییر دامنه نوسان انجام و پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس برای اجرای این اقدام به سازمان بورس اعلام شده است. رئیس سازمان بورس ادامه داد: امیدواریم در آینده‌ اقدام به تصمیم‌گیری برای تغییر دوباره دامنه نوسان کنیم اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای این اقدام اعلام کرد. عشقی خاطرنشان کرد: تغییر مداوم دامنه نوسان و انتظار بازار برای تغییر فصلی دامنه نوسان باعث می‌شود بازار در حالت انتظار برای تغییر زیرساخت‌ها بماند.
***
افزایش وام ساخت مسکن به 550 میلیون تومان ابلاغ شد
بر اساس نامه بانک مرکزی به مدیر عامل بانک‌های کشور، سقف تسهیلات ساخت مسکن موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن در تمام شهرهای کشور به 550 میلیون تومان افزایش یافت.
بر اساس ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل 20 درصد  از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل 3 میلیون و 600 هزار میلیارد  ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.
پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند اما با ابلاغیه جدید سقف تسهیلات در همه شهرها افزایش یافت.
***
حجم سرمایه‌گذاری خارجی به ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسید
وزیر اقتصاد گفت ۳۵۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ بوده است. سیداحسان خاندوزی در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب همه را توجه دادند که در کار تغییر نسبت به نظم پیشین هستیم، لازمه این نگاه و بصیرت نسبت به شرایط بین‌الملل این است که در 2 زمینه، راهبرد و ترتیبات اجرایی خود را مهیا کنیم.  وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به نظر می‌رسد در جانمایی جدید در نظم جدید همچنان راهبرد دقیق که مبتنی بر تقسیم کار نهادی و بین‌المللی باشد روی میز سیاستگذار نداریم.
وی گفت: در ترتیبات اجرایی نیز مرکب و بستر پیشبرد راهبرد، مرکبی نیست که ما را با سرعتی که در عصر جدید وجود دارد به اهداف برساند. خاندوزی خاطرنشان کرد: در بخش راهبرد در وزارت اقتصاد تلاش کردیم راهبرد حوزه تخصصی خود را در یک جا مدون کنیم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را تدوین کردیم و در اختیار رئیس‌جمهور قرار دادیم و موافقت شده پس از اینکه نظر 3-2 دستگاه مرتبط با این سند اخذ شد، در جلسه سران 3 قوه مطرح شود و مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

Page Generated in 0/0060 sec