printlogo


کد خبر: 263228تاریخ: 1402/3/7 00:00
تیراندازی تعدادی از نظامیان طالبان به پاسگاه نیروهای مرزبانی ایران در مرز سیستان‌وبلوچستان
شرارت در مر‌ز‌ ساسولی
* رادان: مرزبانان قاطعانه از مرزها دفاع کنند

گروه سیاسی: در ادامه اقدامات غیرعقلانی طالبان، روز گذشته درگیری‌هایی در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داد که بعد از ساعاتی تنش‌ها متوقف شد و مسؤولان مرزبانی ایران و طالبان تشکیل جلسه دادند تا دلایل تنش به وجود آمده را بررسی کنند.
بنا بر گزارش تسنیم، در ابتدا رسانه‌های محلی افغانستان با اشاره به درگیری در مرز مشترک با ایران، اعلام کردند این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده است. این درگیری ظهر روز شنبه در مرز سیستان‌وبلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان در مناطقی اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است. در پی این درگیری از ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه روز گذشته، پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون روی این پل مسدود شد. ایوب کرد، مدیرکل حمل‌و‌نقل و راهداری سیستان‌وبلوچستان نیز از تعطیلی مرز میلک تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد. همچنین خبرهایی مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک و هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی منتشر شد که غیرواقعی و کاملا کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطق گفته شده به وقوع پیوسته است. پس از شروع درگیری‌ها، مکاتبات و تماس‌هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود و بر همین اساس ساعاتی بعد این درگیری‌ها پایان می‌یابد. پیش از این نیز در چند مرحله در مرز ایران و افغانستان درگیری‌هایی رخ داده بود که بعد از گذشت زمان کمی ماجرا فیصله یافته و به پایان رسیده بود. در یکی از موارد کشاورزان ایرانی که زمین‌های‌شان آن سوی دیوار مرزی حائل قرار دارد طبق برنامه برای رسیدگی به زمین‌های‌شان از دیوار حائل عبور کردند که این موضوع با تیراندازی نیروهای مرزی افغانستان و پاسخ طرف ایرانی همراه بود اما پس از دقایق کوتاهی این ماجرا به پایان رسید.
* به احدی اجازه تعدی به مرزها ندهید
جانشین فرمانده انتظامی کشور روز گذشته در ارتباط با اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران اظهار کرد: حدود ساعت 10 صبح (ششم خردادماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند. سردار قاسم رضایی در ادامه توضیح داد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، بر اساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شد اما متاسفانه مجددا ساعاتی بعد تیراندازی‌ها شروع و درگیری‌ها ادامه یافت. جانشین فرمانده کل انتظامی کشور همچنین عنوان کرد: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرده‌اند «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند».
گفتنی است در این دستور تاکید شده بود «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین‌المللی خود پاسخگو باشند».
* شهادت 2 نیروی مرزبان
بنا بر اعلام ایرنا، در جریان این درگیری ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند. همچنین بر اساس اعلام پلیس سیستان‌وبلوچستان نام یکی از شهدای این حادثه سرباز وظیفه مهدی احمدی است. نیروهای مرزبانی در این درگیری اقدام متقابل داشته و تاکنون آماری از تلفات احتمالی طرف مقابل منتشر نشده است. هفته گذشته نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.
* نماینده مجلس: تنش از سمت طالبان بوده است
نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته درباره تنش میان نیروهای نظامی ایران و طالبان در مرز نیمروز گفت: تنشی که ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به اقدام متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان روی کار آمدن طالبان ما شاهد بعضی اقدامات غیرعقلانی و تنش‌های مرزی بوده‌ایم که عمده این مشکلات به عدم آشنایی مرزبانان و نیروهای طالبان - که در مناطق مرزی مستقر هستند - بازمی‌گردد که با حدود مرزی و قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی خیلی آشنایی ندارند. 
وی تاکید کرد: طالبان با بسیاری از الزاماتی که به لحاظ قانونی منعی برای آن وجود ندارد یا بسیاری از رفتارهایی که در عرف دیپلماتیک یا قوانین مرزبانی رایج است، چالش پیدا می‌کند و گاهی در قبال نیروهای ما رفتارهای ایذایی انجام می‌دهد اما ایران با صبر، متانت و حوصله با این رفتارهای طالبان برخورد کرده است. رحیمی جهان‌آبادی در ادامه عنوان کرد: اخیراً در مناطق مرزی شرق کشور به خاطر امنیت خودمان و برای اینکه بتوانیم کنترل بیشتر و استحکامات مرزی داشته باشیم، در برخی از مناطق احداث دیوارهای مرزی، سیم خاردار و ایجاد موانع در دستور کار ارتش قرار گرفته است. طالبان در این خصوص به‌رغم اینکه هفته پیش هیات‌هایی از ما در کابل حضور داشتند (چه هیات‌های دیپلماتیک، چه هیات‌های نظامی، مرزبانی و ستاد کل نیروهای مسلح) و به‌رغم قول مساعد و توافقات فی‌مابین باز هم رفتارهای ایذایی و چالشی انجام می‌دهد. وی تاکید کرد: مرزبانی ما این رفتارها را با صبر و متانت پاسخ می‌دهد اما گاهی چاره‌ای جز پاسخ مرزی به ایجاد تنش نیست. اگر حمله‌ای به مرزبانی ما شود، نیروهای ما پاسخ می‌دهند.
* طالبان خواستار حل مشکلات از طریق گفت‌وگو شد
در همین راستا حافظ ضیا احمد، سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در رشته توئیتی با انتشار عکس‌هایی از دیدار امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و حسن کاظمی‌قمی، رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کابل و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان، نوشت: ۲ طرف در این دیدار درباره مسائل مختلف از جمله نشست اخیر دوحه و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کردند و مقام افغان از موضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در نشست اخیر دوحه قدردانی کرد. بر اساس توئیت‌های سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان، امیرخان متقی در این ملاقات همچنین درباره از سرگیری روند انتقال زندانیان افغان از ایران به افغانستان و دیگر مسائل مربوط به این افراد و دیگر شهروندان افغان مقیم ایران با کاظمی‌قمی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
سرپرست وزارت خارجه حکومت کنونی افغانستان همچنین با اشاره به موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند، خاطرنشان کرد مسائل فی‌مابین از طریق گفت‌وگو و تفاهم، بهتر حل و فصل خواهد شد.

Page Generated in 0/0058 sec