printlogo


کد خبر: 263240تاریخ: 1402/3/8 00:00
دور دنیا

شرط بایدن برای دیدار با نتانیاهو
رسانه‌های صهیونیستی روز یکشنبه (۲۸ مه) اعلام کردند دولت آمریکا برای ایجاد امکان دیدار میان «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شرط گذاشته است. بنا بر اعلام رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، مقامات مسؤول ارشد در کاخ سفید با ارسال نامه‌ای به دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به او اعلام کردند: «اگر می‌خواهید به واشنگتن سفر و با بایدن دیدار کنید و به دنبال کمک رئیس‌جمهور برای پیشبرد روند عادی‌سازی با عربستان سعودی هستید، باید لایحه‌ای را که به فعالیت‌های سازمان‌های جامعه مدنی آسیب می‌رساند، از دستور کار حذف کنید». از سوی دیگر، «دنی دانون» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل می‌گوید نتانیاهو تابستان امسال- اوایل سپتامبر- برای دیدار با بایدن به کاخ سفید می‌رود. دوم مه جاری، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن به زودی از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت خواهد کرد. با وجود گذشت چند ماه از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، هنوز رئیس‌جمهور آمریکا از نتانیاهو برای سفر به این کشور دعوت به عمل نیاورده است و دلیل آن لایحه جنجالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موسوم به «مصوبه قضایی» است؛ موضوعی که کابینه نتانیاهو با وجود همه مخالفت‌ها و اعتراضات داخلی همچنان بر اجرای آن پافشاری می‌کند.
***
حزب‌الله: اسرائیل از قدرت مقاومت احساس خطر می‌کند
«سید‌هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان تأکید کرد با قدرت گرفتن مقاومت در جهان عربی و اسلامی، رژیم صهیونیستی احساس خطر می‌کند. صفی‌الدین گفت: «کسانی که معتقدند اسرائیل دشمن است باید خوشحال باشند، چراکه مقاومت با قدرت با این دشمن مقابله می‌کند و اسرائیل امروز احساس خطر می‌کند، زیرا قدرت مقاومت در حال افزایش است، آن هم نه‌تنها در کشور ما بلکه در فلسطین و جهان عربی و اسلامی که ما آن را محور مقاومت می‌نامیم و این افزایش قدرت باعث ترس و نگرانی اسرائیل شده است». بر اساس گزارش خبرگزاری لبنان «NNA»، صفی‌الدین درباره انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان نیز گفت: «هیچ راهی برای رسیدن به رئیس‌جمهور جز راه توافق وجود ندارد و هر کس هر اسمی اعم از سازش، تفاهم یا توافق می‌خواهد به آن اطلاق کند، بگوید چرا که اینجا لبنان است و ماهیت کارها و راه‌حل‌ها این‌گونه است». وی با اشاره به تحولات منطقه افزود: لبنان باید در سایه تغییر و تحولات بزرگ در منطقه، گزینه‌های خود را تعیین کرده و به پیش برود تا جایگاه خود در معادلات جدید آتی را حفظ کند.
***
سفر 2 روزه «هرتزوگ» به جمهوری آذربایجان
منابع خبری صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کردند رئیس این رژیم در روزهای آتی به «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان سفر می‌کند. به گزارش روزنامه «جروزالم‌پست»، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با هدف تقویت روابط با جمهوری آذربایجان به باکو سفر می‌کند. وی در این سفر ۲ روزه با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. «موشه آربل» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی هرتزوگ را در سفر به باکو همراهی خواهد کرد. وی همچنین با اعضای جامعه یهودی مقیم آذربایجان دیدار خواهد کرد. رئیس رژیم  صهیونیستی چندی قبل از رئیس‌جمهور آذربایجان بابت افتتاح سفارت باکو در فلسطین اشغالی تشکر کرد. هرتزوگ به علی‌اف به دلیل تصمیم وی در افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل تبریک گفت. رژیم اسرائیل و جمهوری آذربایجان روابط نظامی نزدیک دارند. تل‌آویو پهپادهایی را در اختیار باکو قرار داد که در جنگ سال ۲۰۲۰ با ارمنستان مورد استفاده قرار گرفتند. «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» (سیپری) اخیرا در گزارشی اعلام کرد ۶۹ درصد واردات تسلیحاتی جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰20-۲۰16 از رژیم اسرائیل بوده است. حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی رژیم اسرائیل  نیز از جمهوری آذربایجان وارد می‌شود.
***
مشاور اسد: جهان چندقطبی خواهد شد
مشاور رئیس‌جمهوری سوریه تأکید کرد حضور وی در نشست سران عرب در جده اعلام شکست طرح‌های بزرگی بود که از سوی مجهزترین قدرت‌ها در جهان حمایت مالی می‌شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفت: حضور اسد در نشست سران عرب در جده عربستان تنها اعلام پیروزی سوریه نبود، بلکه اعلام شکست طرح‌های بزرگی بود که از سوی مجهزترین قدرت‌ها در جهان حمایت مالی می‌شد. بشار اسد ماه میلادی جاری در سی‌ودومین نشست سران اتحادیه عرب در جده عربستان بعد از ۱۲ سال شرکت کرد. وی گفت: تجربه سختی که سوریه یک دهه کامل وارد آن شد درسی است که در مسائل امت ما به ویژه مساله ملت فلسطین استفاده می‌شود، چراکه در پایان کسانی پیروز می‌شوند که بیشترین ایمان را به مساله عادلانه خود دارند. مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران روز به روز نه فقط در غزه بلکه در سرتاسر فلسطین شدت می‌گیرد. بثینه شعبان گفت: جهان چندقطبی خواهد شد و دیگر غرب نمی‌تواند درباره آزادی، دموکراسی و حقوق بشر صحبت کند. غرب به خوبی می‌داند که در انحطاط دائمی است و نتیجه به نفعش نخواهد بود.

Page Generated in 0/0057 sec